تاریخ: ۰۶ بهمن ۱۳۹۹ ، ساعت ۰۳:۰۰
بازدید: ۱۷۱
کد خبر: ۱۵۶۶۸۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
مدیر اکتشافات ایمیدرو خبر داد:

شناسایی 1500 اندیس امید بخش از سوی ایمیدرو/ افزایش 510 میلیون تنی ذخایر سنگ آهن

می متالز - سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) در سال های اخیر سعی بر آن داشته تا با توسعه اکتشافات میزان ذخایر قطعی کشور را افزایش دهد. موضوعی که منجر به توسعه فعالیت واحدهای صنایع معدنی شده و در مقابل جایگاه معدنی ایران در جهان را ارتقا می دهد.
شناسایی 1500 اندیس امید بخش از سوی ایمیدرو/ افزایش 510 میلیون تنی ذخایر سنگ آهن

به گزارش می متالز، با توجه به چشم انداز پیش بینی شده برای افق 1404 در بخش معدن و صنایع معدنی، باید اکتشافات بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفته تا ذخایر موجود در کشور شناسایی و به بهره برداری برسد.

علی اصغرزاده مدیر اکتشافات سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) در اولین کنفرانس آنلاین معدن با اشاره به اقدامات اکتشافی این سازمان بیان کرد: استراتژی های اصلی ایمیدرو در اکتشاف مواد معدنی، کشف مواد معدنی متفاوت برای توسعه بخش معدن و افزایش سهم این بخش درتولید ناخالص ملی، فراهم ساختن بستر مناسب برای جذب سرمایه گذاران خارجی و تهیه گزارشات اکتشافی و توسعه اکتشافات در مناطق محروم جهت توسعه متوازن، اشتغالزایی و تامین امنیت در آن مناطق، و توسعه پایدار و کشف فلزات استراتژیک و تامین خوراک صنایع کشور است.

وی ادامه داد: در این راستا سیاست هایی برای توسعه اکتشاف در دستور کار قرار گرفت. افزایش حضور کنسرسیوم ها و شرکت های خصوصی در اکتشافات، اکتشاف با هدف افزایش ذخایر به ویژه ذخایر موجود در عمق و پنهان، بهبود استخراج با اکتشافات تکمیلی، اکتشاف عناصر نادر خاکی و هم افزایی فعالیت های اکتشافی با سازمان های موازی خود همچون سازمان زمین شناسی و استفاده از فناوری های نوین اکتشاف از مواردی است که روی آنها کار می کنیم.

اصغرزاده در ادامه بیان کرد: فعالیت های اکتشافی شامل 3 محور اصلی، بلند مدت (اکتشاف پهنه ها)، میان مدت (پروانه های اکتشافی را به گواهی کشف تبدیل کنیم) و کوتاه مدت (اکتشافات تکمیلی برروی معادن کوچک) می شوند.

مدیر اکتشافات ایمیدرو تصریح کرد: در ایمیدرو پهنه هایی را در اختیار گرفتیم و اقدامات را انجام و آنها را آزاد کردیم. ما در کل کشور اقدامات اکتشافی انجام دادیم و تقریبا در حدود 668 هزار کیلومتر مربع کار اکتشافی انجام دادیم. تعداد پهنه ها، 440 پهنه در 30 استان است. کار شناسایی و پی جویی در آنها انجام شده و در حال حاضر حدود 123 هزار کیلومتر مربع را برای کار اکتشافی در اختیار داریم.

اصغرزاده اظهار کرد: در 66 درصد از مساحت پهنه ها کار اکتشافی انجام داده ایم. 377 هزار کیلومتر مربع مساحت پهنه های واگذار شده در اختیار ایمیدرو است.

وی با اشاره به نتایج حاصل از اکتشاف پهنه ها، بیان کرد: نتیجه این کار شناسایی 1500 اندیس امید بخش به مساحت 91 هزار کیلومتر مربع است که از این تعداد 417 مورد را ایمیدرو برای انجام اقدامات در دست دارد و مابقی در اختیار سازمان های صمت استان قرار دارد تا از طریق سازو کار خود در اختیار بخش خصوصی قرار دهند. از 417 محدوده پتانسیل شناسایی شده حدود 58 مورد موفق به دریافت پروانه اکتشاف شده اند، البته روند اخذ پروانه دشوار و زمان بر است. حدود 27 محدوده دیگر در دست اخذ پروانه است. در 58 مورد یاد شده حدود 5 مورد گواهی کشف دریافت کرده اند.

وی تصریح کرد: استراتژی ایمیدرو مبنی بر آن است که پس از تبدیل به گواهی کشف این محدوده ها از طریق فراخوان جذب سرمایه گذار، به دست سرمایه گذاران بخش خصوصی واگذار و در نهایت منجر به ساخت کارخانه های فرآوری شود.

اصغرزاده با اشاره به چشم انداز 1404، بیان کرد: براساس این چشم انداز تولید 55 میلیون تن فولاد در نظر گرفته شده که برای این میزان حدود 165 میلیون تن سنگ آهن نیاز است. آن چه که ما به عنوان ذخیره زمین شناسی سنگ آهن در کشور شناسایی کرده ایم حدود 5 میلیارد تن است که ذخیره قطعی آن حدود 2.7 میلیارد تن است که با اکتشافات جدید به 3.2 میلیارد تن رسیده است.

مدیر اکتشافات ایمیدرو اظهار کرد: پیش بینی های ما بر آن است که تا سال 1404، حدود 1 میلیارد تن از این ذخایر به مصرف کارخانه های تولیدی می رسد و 2.2 میلیارد تن در انتهای این سال ذخیره باقی می ماند که با توجه به میزان مصرف می توان عمر میانگین 14 ساله را برای معادن پیش بینی کرد. با توجه به این بررسی کمی در وضعیت ریسک قرار داریم و باید معادن سنگ آهن بیشتری را به عرصه تولید کشور اضافه کنیم.

وی بیان کرد: در حوزه سنگ آهن میزان ذخایر از 2 میلیارد و 650 میلیون تن به 3 میلیارد و 77 میلیون تن ارتقا پیدا کرده است. در واقع 510 میلیون تن ذخایر جدید اضافه شده است. انتظار داریم این ذخایر تا پایان سال 99 افزایش یابد. این موارد ذخایر قطعی و دارای گواهی کشف هستند.

اصغرزاده همچنین تاکید کرد: اکتشاف حلقه اولیه توسعه معادن و صنایع معدنی است. کشور ایران با در اختیار داشتن پتانسیل های معدنی متنوع فلزی و غیرفلزی توانسته جایگاه خوبی در جهان داشته و در مورد برخی مواد توانسته در میان 10 کشور برتر جهان باشد. ایران با قرارگیری برروی کمربند آلپ-هیمالیا این توانایی را در اختیار دارد در ردیف اول رهبری خاورمیانه قرار گیرد. بدون شک توسعه منابع، قدرت رقابت ما در سطح بین الملل را افزایش داده و سهم بخش معدن در تولید ناخالص داخلی و اشتغالزایی را بیشتر از گذشته خواهد کرد.

وی همچنین با اشاره به دریافت بهره مالکانه از سوی ایمیدرو و سرمایه گذاری آن در حوزه اکتشاف سنگ آهن جهت تحقق اهداف 1404، بیان کرد: در ابتدا باید گفت در حال حاضر ایمیدرو در طرح های مختلف معدن و صنایع معدنی سرمایه گذاری کرده است. در حوزه اکتشاف نیز سرمایه گذاری خوبی صورت گرفته و آمار ارائه شده حاکی از آن است که توانسته ایم ذخایر جدیدی را به کشور اضافه کنیم. همچنین اگر نگاهی به طرح های افتتاح شده امسال و سال گذشته مانند آلومینیوم جنوب یا جاجرم و مشارکت در طرح های 7 گانه فولادی داشته باشیم، باید گفت ایمیدرو سرمایه گذاری خوبی در این حوزه داشته است. شاید ایمیدرو بیش از توان خود در طرح های معدن و صنایع معدنی سرمایه گذاری داشته است.

به گفته اصغرزاده، سیاست ایمیدرو آن است که تا مرحله ای به صورت مستقیم سرمایه گذاری کند و پس از آن با ایجاد اشتیاق در بخش خصوصی آن را با فراخوان ها واگذار کنیم.

وی ادامه داد: سعی ایمیدرو بر آن است که خود مدیریت پروژه ها را برعهده نگیرد و تنها با حضور در کنار بخش خصوصی موانع را برطرف کند.

مدیر اکتشافات ایمیدرو همچنین با اشاره به پهنه D19 نیز اظهار کرد: پهنه D19 یک محدوده اکتشافی  دارای کد کاداستر بود که در استان یزد به شرکت چادرملو واگذار شده است. شرکت چادرملو در این پهنه حفاری ها را انجام می دهد. ذخیره این پهنه نیمه عمیق و در عمق بیش از 100 متر قرار دارد و برآوردها براساس ژئوفیزیک هوایی انجام شده در سال های قبل حدود 200 میلیون تن ذخیره دارد. شرکت چادرملو با شدت در حال کار اکتشافی است و انتظار داریم طی سه سال آینده این محدوده به معدن جدید چادرملو تبدیل شود.

وی در پایان با اشاره به محدوده های تحت اختیار سازمان انرژی اتمی، تصریح کرد: سازمان انرژی اتمی حدود 16 درصد از مساحت کشور برای مطالعات اکتشافی خاص خود در اختیار دارد.

منبع: می متالز
عناوین برگزیده