تاریخ: ۰۶ بهمن ۱۳۹۹ ، ساعت ۰۳:۱۸
بازدید: ۲۴۷
کد خبر: ۱۵۶۶۸۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
کارشناس ارشد بازارهای بین المللى عنوان کرد:

توافقات ایران و چین در بخش معدن اجرایى مى شود/ حضور ١٤٠ کشور در پروژه جاده ابریشم

می متالز - کیوان جعفری طهرانی کارشناس ارشد بازارهای بین المللى و تحلیلگر ارشد بازارهای جهانی سنگ آهن، بیان کرد: توافقاتی در رابطه با همکاری ایران با چین در حوزه معدن و صنایع معدنی در حال شکل گیری است.
توافقات ایران و چین در بخش معدن اجرایى مى شود/ حضور ١٤٠ کشور در پروژه جاده ابریشم

به گزارش مى متالز، جعفرى طهرانى در کنفرانس آنلاین معدن بیان کرد: افتخار دارم اطلاع رسانى کنم که توافقاتی در رابطه با همکاری ایران با چین در حوزه معدن و صنایع معدنی در حال شکل گیری است.

وى ادامه داد: این قرار داد پیرو دستور مقام معظم رهبری شکل گرفته و بر اساس صلاح دید کشور انجام مى شود.

وى افزود: به عنوان فردى که  بیش از 30 سال در عرصه بین‌المللی فعال است، صادقانه مى گویم در ماه جون 2015 که در واقع تابستان 5 سال گذشته بود، من در اتریش سخنران بودم و همزمان که من در حال سخنرانی بودم در مقر سازمان ملل در وین تیم مذاکره کننده برجام ایران نیز حضور داشتند و خیلی تصادفی خبرنگار رویترز در سالن حضور داشت و سوالی مبنی بر اینکه اگر تفاهمى به عنوان برجام بین ایران و کشور های اروپایی و آمریکا بسته شود، آیا ایران به دوست و یاور خودش در شرایط سخت یعنى چین پشت خواهد کرد؟

وى ادامه داد: انتظار چنین سوالی را نداشتم و در پاسخى گفتم، منطق حکم مى کند که اگر این توافق بسته شود، ایران همچنان دست دوستی و رفاقت با کشورهایی که در شرایط سخت تحریم پای ایران بودند را بفشارد.

جعفرى طهرانى تصریح کرد: بطور صادقانه باید گفت این اتفاق رخ نداد و شاهد هستیم در دوره برجام حداقل در حوزه صنایع معدنی و فولاد، شرکت های اروپایی متعددی قراردادهایی منعقد و در دوره ریاست جمهوری ترامپ آنها به علت تشدید تحریم ها از ایران رفتند. ما در آن زمان دست بالا در مذاکره با چین داشتیم.

وى ادامه داد: ما در دور قبل از تحریم های برجام، پروژه فولاد هشتگانه ای داشتیم که بعد یکی از آنها به بخش خصوصی واگذار شد و هفت پروژه فولادی که در اکثر شهرها با فایناس چینى اجرا شد.

این کارشناس ارشد بازار بین المللى با اشاره به برخى موضوعات مبنى بر گران تمام شدن این پروژه ها با فایناس چینى که در آن زمان مطرح شد، اضافه کرد: معتقدم کسی که  می خرد مقصر خودش است، اول از همه باید تیم کارشناسی خبره ای وجود و نسبت به موارد هوشیار باشد. اما مى دانیم  که اگر امروز ایران در جایگاه مطرحى از تولید فولاد قرار گرفته، به دلیل راه اندازى این طرح هاى فولادى است.

جعفرى طهرانى افزود: ما سابقه این را در دوره قبل از برجام و در دوره برجام داشتیم، اما اتفاقی که افتاد بعد از برجام و عدم همکاری که ایران و چین داشت طبیعتاً اولین اتفاقی که افتاد، در فاز اول پروژه جاده ابریشم جدید ٦٤ کشور در مسیر تردد ٦ جاده زمینى اصلى قرار گرفتند.

به گفته وى، مسیر این جاده از شهر کاشکر به سمت دریاى عمان تغییر و باعث شد این جاده از ایران رد نشود.

جعفرى طهرانى ادامه داد: تعداد کشورهایی که در جاده ابریشم جدید چین وارد شدند بالغ بر ۱۴۰ کشور است و متاسفانه ایران در این مسیر قرار نگرفت و ۷۲ درصد کشورهای دنیا در این پروژه هستند.

وى تصریح کرد: در شبکه‌های مجازی شایعات زیادی در مورد قراردادهای چینی در چند ماه اخیر ایجاد شده است که صحیح نیست. صحبت هایى در مورد قرارداد ٢٥ ساله چین مطرح مى شود که وجود خارجى ندارد.

جعفرى طهرانى اضافه کرد: دکتر علی لاریجانی ریاست کل قرارداد همکاری ایران و چین را بر عهده دارد و قرار است چین در حوزه‌های مختلف در ایران سرمایه‌گذاری کند و این کشور حدود ۴۵۰ میلیارد دلار در این پروژه‌ها سرمایه‌گذاری دارد که ۸۰ میلیارد دلار آن در بخش معدن، صنایع معدنى و فولاد خواهد بود.

وى تصریح کرد: در این کمیته به موضوع اکتشاف نیز پرداخته مى شود و ما پروژه‌هایی را مطرح خواهیم کرد که قابلیت سرمایه‌گذاری از طرف چین را داشته باشد و به نفع منافع ملی کشور باشد.

این کارشناس بازار بین الملل بیان کرد: قرار است سازمان انرژى اتمى نیز به این کمیته ملحق و پهنه هاى خود را جهت سرمایه گذارى معرفى کند.

به گفته وى، پروژه هایى در این کمیته بررسی مى شود که قابلیت ارایه داشته و به نفع کشور باشد.

وى با اشاره به قیمت سنگ آهن افزود: چین با افزایش رشد اقتصادى در ٢٠٢٨ اولین اقتصاد جهان مى شود. اما ممکن است این اتفاق زودتر رخ دهد. افزایش مصرف فولاد چین باعث افزایش قیمت شده که البته این افزایش قیمت با توجه به نزدیکى تعطیلات چین براى مدتى متوقف خواهد شد اما پیش بینی ادامه این روند براى سه ماهه دوم سال میلادى کمى زود است.

منبع: می متالز
عناوین برگزیده