تاریخ: ۰۶ بهمن ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۰:۳۰
بازدید: ۱۱۰
کد خبر: ۱۵۶۸۱۵
سرویس خبر : انرژی

تولید مشترک، شرط حضور شرکت‌های خارجی در صنعت نفت ایران

می متالز - وزیر نفت گفت: مهم‌ترین شرط حضور شرکت‌های خارجی در کشور، مشارکت با شرکت‌های ایرانی است.
تولید مشترک، شرط حضور شرکت‌های خارجی در صنعت نفت ایران

تولید مشترک، شرط حضور شرکت‌های خارجی در صنعت نفت ایران

به گزارش می متالز، بیژن زنگنه در حاشیه بازدید از آخرین روز بیست‌وپنجمین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در جمع خبرنگاران درباره اینکه آیا پس از لغو تحریم‌ها از شرکت‌های خارجی برای حضور در صنعت نفت دعوت خواهید کرد؟ افزود: آن‌ها همیشه دعوت بوده‌اند و ما مشکلی نداریم.

وی درباره شرایط ورود شرکت‌های خارجی به ایران گفت: شرایط برای هر یک از کشور‌های خارجی متفاوت خواهد بود، اما شرط اصلی مشارکت با شرکت‌های ایرانی است.

وزیر نفت در روز پایانی نمایشگاه در نشست صمیمانه با سازندگان داخلی تجهیزات صنعت نفت هم بر ضرورت همکاری شرکت‌های ایرانی و خارجی تأکید کرد و افزود: ما قاطعانه و محکم از شما حمایت می‌کنیم؛ دلتان قرص باشد.

وی با بیان اینکه این نشست برای هم‌اندیشی با سازندگان داخلی ساخت تجهیزات برگزار شده است، گفت: ما برای ساخت تجهیزاتی مانند بعضی از ماشین‌های دوار، الکتروموتور‌های سنگین با دور متغیر و ثابت، پمپ‌های درون‌چاهی، کمپرسور‌های سنگین فرآیندی و توربواکستندر‌ها مشکل داریم که باید برای برطرف کردن آن‌ها اقدام کنیم.

زنگنه با بیان اینکه در بخش ساخت پمپ‌ها مشکل پیچیده و حل‌نشده‌ای وجود ندارد و پمپ‌ها در سه شرکت پمپ‌ساز داخلی ساخته می‌شود، افزود: موضوع توربین کمپرسور‌های بزرگ هم مدنظر من نیست و در این بخش نیز مشکل خاصی وجود ندارد، اکنون بیشتر واردات ما تجهیزاتی است که در بالا عنوان شد.

وی ادامه داد: در بازدیدی که از نمایشگاه داشتم و صحبت‌های مطرح‌شده مشخص شد توانایی‌هایی در ساخت این تجهیزات وجود دارد، بنابراین ما باید تلاش کنیم این توانایی‌ها به فعلیت برسد. همسو با این موضوع می‌توانیم از قوانین و مقرراتی که داریم برای انجام آن کمک بگیریم. منتها ریسک دوطرفه دارد؛ برای ساخت این تجهیزات بخشی را ما می‌پذیریم و بخشی از آن را هم سازندگان باید بپذیرند.

زنگنه با بیان اینکه همه تلاشمان را برای حمایت از سازندگان داخلی به‌منظور ساخت تجهیزات عنوان‌شده به‌کار می‌گیریم، نظام کنترل کیفیت هم برای این تجهیزات تعیین شده و استاندارد IPI هم می‌توانیم به این تجهیزات بدهیم، گفت: در‌های همکاری برای شرکت‌هایی که می‌توانند همکاری کنند باز است و ما این در را روی کسی نمی‌بندیم.

وزیر نفت افزود: البته نباید برای ساخت تجهیزات و کالا‌های مورد نیاز صنعت نفت کار غیراقتصادی انجام داد و باید در نشست‌های متعدد به تیراژ‌های اقتصادی رسید.

زنگنه به موضوع خرید تضمینی کالا‌های موردنیاز صنعت نفت هم اشاره و تصریح کرد: هر سازنده‌ای که بتواند کالای مورد نیاز صنعت نفت را بسازد و استاندارد‌های آن را از انجمن نفت که متولی این موضوع است دریافت کند، خرید از آن شرکت را تضمین می‌کنیم. این شرکت‌ها می‌توانند با اتکا به این تضمین، از بانک تسهیلات هم دریافت کنند.

وی با بیان اینکه در صورت تحقق ساخت چنین کالا‌های کیفی، هم‌زمان خرید خارجی آن کالا‌ها را ممنوع خواهیم کرد و پیمانکاران موظف‌اند از این شرکت‌ها خریداری کنند، تأکید کرد: باید ریسک دوطرفه باشد. این‌طور نباشد که ما پول زیادی بدهیم و بعد کالای مطلوبی بیرون نیاید. باید دو طرف ریسک آن را بپذیرند، بیشتر هم بحث تجهیزات دوار است.

وزیر نفت گفت: همچنین در موضوع تعمیرات و نگهداری ماشین‌های دوار هم با هدف کاهش تصدی در شرکت‌های تابع و بهبود بهره‌برداری از تأسیسات شیوه‌نامه‌ای با هدف حمایت از سازندگان داخلی ابلاغ کردیم که اجرایی شده است.

زنگنه پس از شنیدن سخنان سازندگان داخلی تجهیزات صنعت نفت با حمایت از تصمیم‌هایی مانند ورود شرکت‌های خارجی به ایران با همکاری شرکت ایرانی، افزود: یکی از دلایلی که در سال‌های اخیر در انتقال گاز مشکل نداشتیم استفاده از ۱۵۰ توربین داخلی در شبکه گاز بوده است.

وی تصریح کرد: بدانید ظرفیت‌های سازندگان ایرانی جزو ثروت‌های ملی است و مهم‌تر از ثروت نفت و گاز، ثروت ظرفیت‌های انسانی است که به‌وجود آمدند. ثروت‌های انسانی ما را قادر کردند در سخت‌ترین شرایط سرپا بایستیم و زندگی کنیم.

وزیر نفت بر همکاری بین‌المللی شرکت‌های ایرانی با شرکت‌های خارجی تأکید کرد و با بیان اینکه اگر همکاری بین‌المللی به‌درستی شکل بگیرد سبب رشد می‌شود، گفت: شما (سازندگان داخلی) به‌هیچ‌وجه قانع نباشید که بازار هدفتان تنها ایران باشد، به‌طور حتم باید وارد بازار‌های دیگر شوید.

زنگنه اضافه کرد: این موضوع در ذهنم وجود دارد که اگر می‌خواهیم با شرکت‌های خارجی همکاری کنیم باید از آن‌ها بازار هم مطالبه کنیم، حضور در بازار اکنون یک فناوری است.

عناوین برگزیده