تاریخ: ۰۸ بهمن ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۳:۰۷
بازدید: ۲۳۷
کد خبر: ۱۵۷۳۷۵

رونمایی از نخستین محصول دانش‌بنیان صنعت کابل

می متالز - آمار‌ها نشان می‌دهد در مدت یک‌سال، ۱۵ هزار تن سرب به داخل خاک کشور فرو رفته که این موضوع می‌تواند در بلندمدت مشکل ساز شود.
رونمایی از نخستین محصول دانش‌بنیان صنعت کابل

به گزارش می متالز، این در حالی است که با کابل تولید جدید شرکت سیم و کابل ابهر بخشی از این مشکلات حل خواهد شد. علیرضا کلاهی، مدیرعامل شرکت سیم و کابل ابهر با اعلام این مطلب از رونمایی کابل‌های با ساختار مولتی لایر جهت جایگزینی غلاف سرب خبر داد و افزود: محصول ارائه شده جدید جزو اولین محصولاتی است که در حوزه کالا‌های دانش‌بنیان وارد خط تولید شده است.

مدیرعامل نخستین شرکت دانش بنیان صنعت کابل در ایران افزود: پیش از این کابل‌های مورد استفاده در صنعت نفت عموما از نوع کابل‌های با روکش سربی بوده و از آنجا که در محیط‌های نفتی خاک نیز به‌شدت آلوده است می‌تواند به راحتی به کابل‌ها آسیب بزند، اما در ۱۵ سال اخیر در کشور‌های پیشرفته این سرب حذف شده تا آلایندگی‌ها کمتر شود، از این رو در ایران هم ما برای نخستین بار این نوع از کابل را تهیه کرده‌ایم. وی اضافه کرد: در تولید این محصول غلاف سربی را حذف کرده و با چندین لایه پلیمری و فلزی این کابل را برای استفاده در صنعت نفت تولید کرده‌ایم که در منطقه خاورمیانه حرکت صنعتی جدیدی تلقی می‌شود. مدیرعامل شرکت سیم و کابل ابهر افزود: این کابل برتری‌های تکنولوژیک فراوانی همچون ۷۰ درصد کاهش وزن، حدود ۲۰درصد کاهش قطر، ۲۵ درصد کاهش شعاع خمش، حدود ۵۰درصد کاهش زمان آماده‌سازی دارد. کلاهی ادامه داد: همچنین قیمت تمام شده این محصول تولیدی تا ۵درصد کاهش پیدا کرده است و با حذف غلاف سربی آلایندگی‌های زیست‌محیطی انواع دیگر کابل‌ها را نیز ندارد. این فعال صنعت برق با بیان اینکه تولید این محصول به مفهوم یک معادله برد-برد بین کارفرما و پیمانکار است، گفت: ویژگی‌های زیست‌محیطی برای کشور و کاهش هزینه برای پیمانکار می‌تواند مصداق بارز این مفهوم باشد.

مدیرعامل شرکت سیم و کابل ابهر در پاسخ به این پرسش که به چه علتی تولید این محصول فقط ۵درصد ارزان‌تر تمام می‌شود، تاکید کرد: در درجه اول حذف سرب باعث می‌شود قیمت تمام شده کاهش محسوسی داشته باشد. البته این کاهش ۵ درصدی به دلیل گران بودن پلیمر وارداتی است که کیلویی ۲۰ یورو خریداری می‌شود. این کارشناس صنعت برق در مورد نمونه‌های خارجی وارداتی این محصول در بازار ایران نیز گفت: خوشبختانه این شرکت تولیدات خود را جایگزین نمونه‌های خارجی کرده است. مدیرعامل شرکت کابل ابهر بیان کرد: قیمت هر کیلو پلی آمید ۵۰۰ هزار تومان است. با وجود اینکه مقدار کمی به کار می‌رود، اما پیچیدگی‌های تولید بالا است و نمی‌توانیم ارزان‌تر بفروشیم. برای مثال پالایشگاه آبادان ۵۰ تا ۶۰ میلیون دلار حجم کابل نیاز دارد که با کاهش ۵ درصدی قیمت، ۳ میلیون دلار از هزینه‌های این پروژه کاسته می‌شود. وی در خصوص تقاضای این محصول از سوی وزارت نفت گفت: برای ثبت سفارش در حال مذاکره هستیم و معمولا وزارت نفت در پذیرش محصولات جدید کمی فرصت می‌خواهد تا محصول را بپذیرد. کلاهی در خاتمه درخصوص حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان کوچک که محصول جدیدی دارند راحت‌تر وارد بازار می‌شوند، اما از شرکت‌های بزرگی مانند ما حمایت خاصی وجود ندارد.

عناوین برگزیده