تاریخ: ۱۲ بهمن ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۳:۲۲
بازدید: ۴۴۵
کد خبر: ۱۵۸۹۷۸
احمدی مدیر برنامه ریزی و پژوهش شرکت ملی فولاد ایران:

حضور در بازار های بین المللی با پژوهش و فناوری

می متالز - ایران ازظرفیت های ویژه ای درحوزه معدن و انرژی برخورداراست؛ از این رو توسعه اقتصادی کشور برپایه شکل گیری و توسعه صنایع معدنی باید مورد توجه قرارگیرد؛ توسعه این صنایع و حضور موفق آنها دربازارهای جهانی درسایه پژوهش به مرحله اجرا می رسد و شاید به همین دلیل است که از همان ابتدای تأسیس یک مجموعه صنعتی، واحد تحقیق و توسعه نیز در کنار سایر اجزای آن شرکت، تشکیل می شود.
حضور در بازار های بین المللی با پژوهش و فناوری

به گزارش می متالز، شرکت ملی فولاد ایران ازجمله شرکت هایی است که به لحاظ سابقه دیرینه بالغ بر55 ساله اش ونقش کلیدی که درزمینه بنیانگذاری صنعت معدن وفولاد درکشور داشته است؛ ازهمان بدو تاسیس گام های خوبی در زمینه پژوهش برداشته است، برای جویا شدن از اقدامات پژوهشی ونقش این پژوهش ها درروند کاری این شرکت گفت وگویی با احمد احمدی، مدیر برنامه ریزی و پژوهش شرکت ملی فولاد ایران انجام داده ایم  که مشروح آن ازنظرتان می گذرد:

 

مدیریت برنامه ریزی و پژوهش چه فعالیت هایی را سرلوحه کار خود قرار داده است؟

طرح جامع فولاد یکی ازمطالعات مهم این مدیریت است که بطورتخصصی به زنجیره فولاد پرداخته است؛ این مطالعه سال 1382باهمکاری یکی ازشرکت های خصوصی انجام شده بود که درعمل بدرستی اجرا نشد. زیرا اختیارات زیادی به ادارات صنایع استان ها داده شده بود و براساس آن تااواخر سال 1391شاهد صدورحجم بسیار زیادی مجوزبودیم که چند برابر ظرفیت مورد نیازکشوربود. به عنوان مثال درزنجیره فولاد هدفگذاری 55میلیون تن زنجیره متوازنی بودکه ازمعدن تامحصول نهایی را شامل می شود؛ اما حدود170میلیون تن مجوزصادرشده بود؛ به همین دلیل سال 1393مطالعه جامعی درزمینه زنجیره فولاد ازمعدن تا محصول داشتیم که با توجه  به دستور وزب روقت صمت راهکارهایی را برای بهبود طرح جامع ارائه دادیم.

 

علاوه بر طرح جامع چه کارهای دیگری در دستور کار دارید؟

ازسال 1393تاکنون توانستیم تمام مراکزی که خودشان را دخیل درموضوعات فولاد می دانستند دور یک میز بنشانیم وهم افزایی داشته باشیم تا بتوانیم این زنجیره را بهتر از گذشته به پیش ببریم. این مراکز شامل معاونت برنامه ریزی وزارت صمت؛ معاونت معدنی وزارت صمت؛ ایمیدرو؛ انجمن سنگ آهن ایران؛ انجمن تولیدکندگان فولاد ایران وشرکت ملی فولاد ایران بودند.

در این مسیر مجوز شرکت هایی که برای دریافت وام تشکیل شده بودند را تمدید نکردیم و توانستیم مجوزهای صادره را غربال کرده واز170میلیون تن به 100میلیون تن کاهش دهیم.

در آخرین گزارشی که به وزیر صمت داده شد، ایشان تاکید کردند در زمینه مجوزهای مازاد آنهایی که  کارایی نداشته و اقتصادی نیستند را باطل کنیم، ضمن آنکه با شناسایی طرح های اقتصادی، موقعیت جغرافیایی آنها و میزان دسترسی به زیر ساخت هاو امکانات درخواستهای جدید را بررسی کنیم.

همچین بحث ظرفیت اقتصادی را در برنامه خود داشتیم و در آن بررسی کردیم که یک واحد با چه ظرفیتی میتواند اقتصادی باشد و در بازارهای بین المللی رقابت کند. یکی دیگر از مطالعات این مدیریت جلوگیری از وابستگی هاو تکمیل زنجیره آلیاژها؛ نسوزها و...است.

ضمن آنکه جلوگیری از خام فروشی را دنبال می کنیم تا صادرات سنگ آهن متوقف شود، متاسفانه در مقطعی صادرات سنگ آهن به بیش از 20میلیون تن افزایش پیدا کرده بود و برای کنترل این روند پروژه مطالعاتی در نظر گرفته شد تا در بخش هایی از کشور کارخانجات متمرکز را احداث کنیم تا سنگهای کم عیار را کنسانتره کنند و به زنجیره فولاد به عنوان مواد اولیه بیاورند تا ارزش افزوده بیشتر شود.

همچنین مطالعه گسترده ای روی محصولات خاص مانند ورق های الکتریکی داریم و در آینده نزدیک به مرحله جذب سرمایه گذار می رسد. دراین مطالعه چشم اندازهای داخلی وبین المللی دیده شده است؛ مطالعات داخلی این پروژه انجام شده است واکنون درحال رایزنی هستیم تا از مراکزعلمی دنیا آخرین اطلاعات را تهیه کنیم. دراین مقطع سطح دانش مشاورهای صنعت فولاد داخل کشور را ارتقا خواهیم داد تا نیازهای ما را تامین کنند و دیگر نیازی به مشاوران خارجی نداشته باشیم.

 

چه گام هایی برای دستیابی به فناوری های روز دنیا برداشته شده است؟

برای پایین آمدن قیمت تمام شده باید دسترسی به فناوری روز دنیا داشته باشیم و بتوانیم باشرکت های مطرح رقابت کنیم. در این زمینه برای افق 1404به بعد باید توازن مثبت صادراتی بیش از20 میلیون تن داشته باشیم دسترسی به این میزان صادرات مستلزم رقابت پذیر بودن محصولات است تا بتوانیم درمنطقه محصولات خودرا صادرکنیم و با بهترین قیمت بفروشیم.

 

صنعت فولاد باتکیه برتوان داخلی چه گام های موثری برداشته است؟

سال 1357 فناوری تولید درشرکت های فولادی احداث شده بطور کامل دردست شرکت های خارجی بود. با خروج آنها از کشور تولیدات شرکت ها کاهش یافت.اما امروز با همت و تلاش متخصصان داخلی ومشاوران و پیمانکارن طراحی؛ اجرا؛ بهره برداری و تعمیرات توسط متخصصان داخلی انجام می شود و باعث شده است تا صنعت فولاد کشوربه عنوان صنعت پیشرو شناخته شود.

 

چه همکاری هایی با سازمان ایمیدرو درقالب پروژه های پژوهشی دارید؟

با توجه به اینکه شرکت ملی فولاد با محدودیت بودجه برای طرح های پژوهشی روبروست، برخی پروژه های پژوهشی خود را با همکاری ایمیدرو تعریف کرده ایم که از جمله آنها اکنون دو کار داریم یکی بحث فناوری های نوین است که در صنعت فولاد می تواند تحولات جدی ایجاد کند مانند پرینت سه بعدی، اینترنت اشیاء و هوش مصنوعی. اکنون برخی از بخش های کارخانه هابه هوش مصنوعی مجهز شده اند.

 

از پروژه پژوهشی که در زمینه سرباره های کوره ها دارید، در چه بخش هایی میتوان استفاده کرد؟

با مرکز مطالعات و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی بحث استفاده از سرباره های کوره ها را دنبال می کنیم که می توان در زیرسازهای راه آهن و جاده استفاده کرد. اکنون بیش از 50میلیون تن ذخیره سرباره داریم که می تواند جایگزین شن و ماسه شود و بدین طریق معضل زیست محیطی برطرف شود و از سوی دیگر از برداشت های بی رویه از معادن شن و ماسه جلوگیری می شود این مطالعه تا 6 ماه دیگر تمام می شود. این سرباره هابرای تثبیت خاک نیز استفاده می شودو می توانددر زمینه کنترل ریزگردها مناسب باشد.

 

ایجاد اسکله اختصاصی در جمع بندی طرح جامع دیده شده است آیا مطالعه ای در این زمینه دارید؟

در جمع بندی طرح جامع به این نکته رسیدم که واحدها باید اسکله اختصاصی داشته باشند در بندر عباس چند کارخانه ای که مجموع تولید آنها حدود 4میلیون تن است به صورت غیر متوازن وجود داشت؛ طرحی دادیم که ظرفیت 10میلیون تنی تعریف شود و مازاد این ظرفیت را شرکت هامشارکت داشته باشند تا شرکت 10میلیون تنی در زنجیره بین المللی ایجاد شود و از نظر زنجیره اقتصادی قابل رقابت با شرکت های بین المللی باشد.

همچنین در منطقه سیستان و بلوچستان نیز مشابه این طرح را اجرا خواهیم کرد که دراطراف چابهار موارد را مطالعه کرده ایم و یک طرح 10میلیون تنی از ابتدا تا محصول نهایی طراحی شده است.

 

سخن آخر

شرکت ملی فولاد به عنوان بازوی اجرایی دولت می تواند نقش توسعه ای صنعت و نقش هماهنگی بین تولید کننده و مصرف کننده داشته باشد به همین جهت یکی از اقدامات خوبی که می تواند در راستای ارتقای صنعت فولاد انجام شود وبر اساس آن زنجیره فولاد کشور را مدیریت کرد، نقش تنظیم کننده بین تعرفه های واردات و صادرات و بخش تنظیم قیمت هاست تا بدین طریق مصرف کننده ها بتوانند بابهترین قیمت خرید کرده و واسطه ها را حذف کرد. در این زمینه می توانیم اطلاعات خوبی به بورس کالا بدهیم و مصرف کننده های نهایی نیز از بورس کالا خدمات دریافت نمایند.

عناوین برگزیده