تاریخ: ۱۶ بهمن ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۲:۴۳
بازدید: ۱۸۶
کد خبر: ۱۵۹۱۱۸
سرویس خبر : انرژی
عضو سندیکای صنعت برق مطرح کرد:

استفاده از کابل بدون سرب موجب صرفه جویی چند میلیون دلاری در پروژه های پالایشگاهی می شود

می متالز - مدیرعامل نخستین شرکت دانش بنیان صنایع کابل برق ایران گفت: کابل های بدون روکش سرب و دارای قابلیت سازگاری با محیط زیست هستند و استفاده از آن موجب صرفه جویی چند میلیون دلاری در پروژه های پالایشگاهی می شود.
استفاده از کابل بدون سرب موجب صرفه جویی چند میلیون دلاری در پروژه های پالایشگاهی می شود

علیرضا کلاهی صمدی

به گزارش می متالز، علیرضا کلاهی صمدی مدیرعامل نخستین شرکت دانش بنیان صنایع کابل برق ایران درباره تولید کابل های بدون سرب گفت: سرب یک فلز با مقاومت بالا در برابر خوردگی است و به دلیل نرمی، قابلیت اکستروژن شدن روی کابل به صورت یک تکه را دارد لذا در مقابل سایر لایه های کابل در برابر نفوذهای شیمیایی، آب، نمک و...  محافظت می کند. به همین دلایل ما در منطقه خاورمیانه اصولا خیلی از سرب استفاده می کنیم. در صورتی که سرب این فلز سنگین، زیان های محیط زیستی بالایی برای طبیعت دارد.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران به خسارت های محیط زیستی استفاده از سرب پرداخت و گفت: سالهایی بوده که به دلیل حجم بالای پروژه های نفتی ما تا 15 هزار تن سرب فقط در کارخانه ابهر مصرف کرده ایم که تماما در خاک کشور دفن شده است، این سرب‌ها در بلند مدت در آب و خاک مشکل‌زا می‌شود ضمن اینکه اثرات آن نیز به کندی از بین می رود.

کلاهی صمدی در ادامه افزود: از وقتی که در اروپا و آمریکا استفاده از سرب ممنوع شد در صنعت کابل به جای سرب از آلومینیوم و چند نوع پلیمر به جای سرب استفاده کردند که یک غلاف چندلایه است و در برابر نفوذ مواد شیمیایی جلوگیری می کند و در برخی از موارد حتی از سرب هم مقاوم تر است.

کلاهی با بیان این مطالب افزود: جایگزین شدن این کابل های بدون روکش سرب به جای کابل های قدیمی در اولین و مهمترین قدم از مشکلات زیست محیطی جلوگیری می کند. دوم اینکه کابل های جدید تا 70 درصد سبکتر و 20 تا 30 درصد نازکتر هستند. لذا کابل کشی در پروژه های نفتی که در پالایشگاه ها و تاسیسات به کار می رود خیلی سریع تر و ارزانتر انجام می شود. خود کابل هم بین 3 تا 5 درصد ارزانتر از کابل روکش سربی است. یعنی هم کابل ارزانتر است و هم کابل کشی آن با هزینه پایین تری انجام می شود.  به عنوان مثال در یک پروژه متوسط پالایشگاهی که حدودا 40 تا 50 میلیون دلار کابل استفاده می شود با استفاده از کابل های بدون روکش سربی می توانیم انتظار صرفه جویی 2 تا 3 میلیون دلاری را داشته باشیم. 

عضو سندیکای صنعت برق در ادامه گفت: از دیگر ویژگی های این کابل با نگاه به مناطق جنوبی کشور این است که واقعا در مقابل نفوذ موریانه مقاوم است، در صورتی که سایر کابل ها تا یک حدی و در شرایطی مقاوم هستند و نهایتا خورده می شوند.

کلاهی در خاتمه افزود: کارهای اولیه برای تولید این نوع کابل از 3 سال پیش آغاز شد و به دلیل برخی از مخاطرات در زمینه مباحث فنی و موضوعاتی مثل تحریم ها  و کرونا قدری این کار با تاخیر مواجه شد، اما به هر صورت خط تولید این محصول آماده بهره برداری و تولید انبوه است و توانستیم برای اولین بار در ایران این کابل ها را تولید کنیم. همچنین در حال مذاکره برای چندین پروژه برای جایگزینی با کابل های روکش سربی هستیم.

عناوین برگزیده