تاریخ: ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۴:۲۰
بازدید: ۵۳۱
کد خبر: ۱۵۹۳۸۹
سرویس خبر : مسکن و ساختمان

گران‌سنگ‌های گرانیتی نهبندان، مدفون در غبار بی‌توجهی/ رکود نیمی‌ از واحدهای تولیدی

می متالز - خراسان جنوبی با داشتن ۶۰ میلیون تن گرانیت رتبه اول در ایران را دارد. نهبندان، قطب ذخایر گرانیت کشور به شمار می‌رود. شهرستانی که اکنون نیمی از معادن گرانیت آن نیمه‌تعطیل است.
گران‌سنگ‌های گرانیتی نهبندان، مدفون در غبار بی‌توجهی/ رکود نیمی‌ از واحدهای تولیدی

به گزارش می متالز، مراحل جداسازی سنگ گرانیت حدود ۵۰ ساعت زمان می‌برد، مقاومت بالای این سنگ است که آن را در ردیف باکیفیت‌ترین سنگ‌های ساختمانی دنیا قرار داده است. رنگ‌های بی‌نظیر گرانیت خراسان جنوبی مخصوصا رنگ سبز به گونه‌ای‌ست که نمی‌توانی نظیر آن را در جایی پیدا کرد! بنابراین می‌توان گفت سنگ‌های گرانیت سبز حتی با سنگ‌های مطرح ایتالیایی رقابت می‌کنند.

حال ناخوش قطب معادن گرانیتی ایران

بنا به گفته عباس جرجانی، رئیس سازمان صمت استان خراسان جنوبی ۵۰ درصد از واحدهای تولید گرانیت راکد شده‌اند. بر اساس گفته‌ فعالان حوزهی سنگ سوددهی معادن گرانیت به شدت کاهش یافته است. وسایل معدنی همه مستهلک شده و استخراج خیلی گران تمام می‌شود. دستگاهی که حدود ۵۰ سال است کار می‌کند دیگر جواب‌گو نیست، از طرفی صادرات گرانیت نیز رونق سابق را ندارد.

ملایی، مدیر اداره صمت شهرستان سربیشه گفت: سال‌ها قبل حدود ۹۰ درصد این سنگ‌ها صادر می‌شد، اما اکنون ممکن است عدد صادرات این معادن در مقایسه با قبل به ۱۰ درصد هم نرسد.  با اینکه ایران یکی منابع عظیم گرانیتی جهان را در خود جای داده است، اما سهم ما از بازار بین‌الملی گرانیت کمتر از ۲ صدم درصد است.

چشم دنیا به سمت گرانیت‌های استاندارد است

پروین معدن‌دار و عضو هیات‌رئیسه خانه معدن خراسان جنوبی افزود: ترکیه در زمینه گرانیت‌ها تقریبا توانمندی ندارد ولی سهمش از این معاملات جهانی بالای ۳ میلیارد دلار است.  در عین حال بازار صادراتی، گرانیتی را از ما می‌خواهد که فرآوری آن مطابق با استانداردهای جهانی باشد.  در این خصوص تسهیلات بازسازی و نوسازی به واحدهای صنعتی داده می‌شود که حداقل بتوانند ماشین‌ و تجهیزات را تامین یا بهینه کنند؛ اما از این تسهیلات استقبال نمی‌شود.

رئیس سازمان صمت استان در این خصوص تصریح کرد: مشکل تامین وثیقه برای این حجم از تسهیلات کار سختی است و ما پیشنهاد داده بودیم که خود معادن را به عنوان وثیقه قبول کنند و بخشنامه‌ای هم از بانک مرکزی به بانک‌ها آمد که پروانه معادن را به عنوان وثیقه قبول کنند، ولی بانک‌ها استدلالشان این است که این امر با مقررات داخلی ما سازگاری ندارد و آمادگی این کار را نداریم.

به هر حال سنگ‌های تزئینی به ویژه گرانیت‌های بی‌نظیر ظرفیتی است که می‌تواند یکی از کالاهای مهم صادرات غیر نفتی‌مان باشد اگر به آن توجه شود.

عناوین برگزیده