تاریخ: ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۹:۲۲
بازدید: ۳۱۰
کد خبر: ۱۵۹۶۶۹
سرویس خبر : انرژی

ورود مپنا به ساخت توربین‌های هیدروژن سوز

می متالز - مدیرعامل گروه مپنا از ورود این شرکت به ساخت توربین‌های هیدروژن‌سوز خبر داد و گفت: در کنار شرکت‌‌های بزرگ دنیا، محصولی را ارائه کردیم که با طراحی و ساخت ایرانی، یکی از بهترین‌های دنیا به شمار می‌رود و مشابه آن هنوز در حال حاضر در این کلاس و مقیاس رونمایی نشده است.
ورود مپنا به ساخت توربین‌های هیدروژن سوز

به گزارش می متالز، عباس علی‌آبادی مدیرعامل گروه مپنا در نشست خبری امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به برنامه گروه مپنا برای تولید هیدروژن در آینده گفت: جهان به سمت هیدروژن در حال حرکت است و بدون تردید ما هم به آن سمت حرکت می‌کنیم؛ دو محرک بخش انرژی را تحریک می‌کند، محرک اقتصادی و زیست محیطی.

علی آبادی با بیان اینکه توربین‌های جدید مپنا هیدروژن‌سوز است، افزود: به سمتی حرکت می‌کنیم که توربینی را تولید کنیم که با هیدروژن برق تولید کند. در کنار شرکت‌‌های بزرگ دنیا، محصولی را ارائه کردیم که با طراحی و ساخت ایرانی، یکی از بهترین‌های دنیا به شمار می‌رود و مشابه آن هنوز در حال حاضر در این کلاس و مقیاس، رونمایی نشده است.

وی افزود: یکی از خدماتی که مپنا عرضه کرده این است که در توربین‌های نیروگاه‌ها از میعانات گازی و نفتا به عنوان خوراک استفاده کند تا در صورت نیاز، تولید گاز کشور دچار مشکل نشود.

علی آبادی با اشاره به ورود مپنا به ساخت کمپرسورهای تقویت فشار در بخش فراساحل میادین نفت و گاز گفت: فناوری تولید کمپرسورهای گریز از مرکز امروز بومی شده است. با برداشت از چاه‌های نفت و گاز، با افت فشار مواجه می‌شویم که برای جبران این افت باید سیالاتی به مخزن تزریق شود و یا ساکشن ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: به وزارت نفت پیشنهادهای لازم را دادیم و در حال مذاکره هستیم و در این بخش کشور از لحاظ فناوری مشکلی نخواهد داشت.

به گفته مدیرعامل گروه مپنا در حالی که همه انتظار داشتند، چراغ مملکت خاموش شود، ایران چراغ کشورهای همسایه را هم روشن کرد.

علی آبادی با بیان اینکه در حال حاضر مپنا ۳هزار مگاوات نیروگاه جدید در عراق در حال ساخت دارد، گفت: ما توانستیم در شرایط تحریم، در کیفیت و قیمت بزرگترین‌ نیروگاه‌سازهای جهان را شکست بدهیم.

علی آبادی، مبنی بر اینکه آیا مشتریان داخل هم توان خرید محصولات مپنا را دارند ، گفت: در شرایطی که به اسم تولید داخل لوکوموتیو‌های اسقاطی را به بهانه ذوب کردن و اوراق کردن وارد کشور می‌کنند و با کمی نونوار کردن آنها ، وارد ناوگان حمل ونقل می‌کنند و یک‌مقام رسمی کشور را هم برای مراسم رونمایی از آن دعوت می‌کنند نمی‌شود توقع داشت که خریداران تجهیزات این‌چنینی با قیمت ارزان، اقبالی به محصولات چدید تکنلوژیک گران قیمت تر نشان بدهند.

وی افزود: در خصوص تجهیزات نیروگاهی هم فعالان صنعت تولید برق در خیلی از اوقات بدلیل نداشتن امکان مالی بالاتر مجبور می‌شوند مثلا توربین‌های کم راندمان‌تر و ارزان‌تر را خریداری کنند و طبعا برایشان مهم نیست که میزان بازدهی تجهیزات ارزان‌تر چقدر است.

علی‌آبادی ادامه داد: مشکل بر سر این است که مثلا وقتی تحویل خوراک گازی به همه نوع توربین و نیروگاهی یکسان باشد یک فعال صنعت نیروگاهی به‌دنبال توربین مدرن‌تر با راندمان بالاتر نخواهد بود و بنابراین ارزان‌ترین و کم بازده‌ترین تجهیزات را انتخاب می‌کند.

وی افزود: این موضوع باید از آغاز تحت کنترل قرار گیرد که چنین مشکلاتی پیش نیاید.

علی آبادی با بیان اینکه “مپنا از دریافت تسهیلات صندوق توسعه ملی محروم است”، گفت: در حالی که حتی شرکت های خارجی نیز از تسهیلات صندوق توسعه ملی ایران می توانند استفاده کنند، در ۱۰ سال گذشته حتی یک سنت از این تسهیلات به رکت گروه مپنا داده نشده و دلیل آن را سهم بیش از ۲۰ درصدی سهام دولتی در شرکت گروه مپنا اعلام می کنند در حالی که این سهم دولتی، یک سهامداری مستقیم نیست و با واسطه است و ما بارها اعلام کرده ایم که این سهام را واگذار کنند تا مپنا نیز مثل دیگر شرکت ها بتواند از وجود صندوق توسعه ملی بهره بگیرد.

مدیرعامل گروه مپنا مهمترین اقدام ضروری در بخش انرژی کشور را تبدیل واحدهای سیکل ساده به سیکل ترکیبی اعلام کرد و گفت: شرکت مپنا با تأمین منابع از مردم و بدون استفاده از منابع دولتی، ۳ نیروگاه بزرگ کشور را از حالت سیکل ساده به سیکل ترکیبی تبدیل کرد و قرار بود طبق قانون، از محل صرفه جویی صورت گرفته، به مپنا پرداخت شود که تا این لحظه هیچ پرداختی صورت نگرفته و اگر این پرداخت ها صورت می گرفت، ما آن را به تبدیل نیروگاه های دیگر اختصاص می دادیم.

عناوین برگزیده