تاریخ: ۳۰ بهمن ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۲:۱۰
بازدید: ۴۰
کد خبر: ۱۶۱۷۴۹

آغاز چهارمین اقدام فراگیر تعدیل و تنظیم روشنایی معابر و مقابله با دستگاه های رمز ارز غیر مجاز

می متالز -مراسم چهارمین اقدام فراگیر با هدف تعدیل و تنظیم روشنایی معابر و مقابله با دستگاه های رمز ارز غیر مجاز امروز برای دو روز متوالی (۳۰بهمن و اول اسفند سال جاری) آغاز شد.
آغاز چهارمین اقدام فراگیر تعدیل و تنظیم روشنایی معابر و مقابله با دستگاه های رمز ارز غیر مجاز

به گزارش می متالز، همایون حائری معاون وزیر نیرو در امور برق  در این مراسم  با بیان این که چهارمین اقدام فراگیر با شعار تلاش صادقانه، خدمت بی منت از امروز شروع می شود گفت: حفظ آمادگی اکیپ های عملیاتی و پرسنل بخش توزیع می تواند در افزایش سرعت عمل هنگام بروز بحران ها بسیار موثر باشد.

حائری همچنین  به زمین لرزه شب گذشته سی سخت اشاره کرد و افزود: آمادگی همکاران نشان داد که سرعت عمل چقدر در افزایش پایداری و برقدار کردن مناطق آسیب دیده موثر است.

مقابله با رمز ارزهای غیرمجاز ادامه می یابد

بر اساس این گزارش محمد حسن متولی زاده مدیرعامل توانیر در حاشیه این مراسم یز در گفتگو با خبر نگار ما  گفت: استفاده از کنتورهای فهام و تنظیم ساعات های نجومی مدارات روشنایی و یک درمیان کردن چراغهای روشنایی معابر را از دیگر محورهای این برنامه سراسری به شمار می رود.

متولی زاده ادامه داد: در کنار مقابله با دستگاه های رمز ارز غیرمجاز که به نوعی تجاوز به حقوق مردم تلقی می شود، توسعه بکارگیری نرم افزار “برق من” در اخذ گزارش های مردمی نیز در دستور کار این برنامه سراسری خواهد بود.

وی همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگار ما مبنی بر این که چرا شناسایی ماینرهای غیر مجازی که مصرف برق را به شکل قابل توجهی بالا بردند زودتر از این ها در دستور کار قرار نگرفته بود گفت:همانطور که همه می دانند این فعالیت در کشور ما فعالیتی جدید است  وطبعا برای این که شیوه مقابله با آن به مصوبه ای قانونی تبدیل شود مدتی زمان صرف خواهد شد.

مدیرعامل توانیر اضافه کرد: از سال گذشته که مصوبه ابلاغ شد ما در چارچوب موازین قانونی وارد عمل شدیم  به شکلی عمل کردیم که شرکت های فعال به شکلی قانونی با تسهیلی که برای آنها قایل شدیم وارد فعالیت رمز ارز شویم وبر همین اساس شرکت هایی که بعضا بزرگ هم هستند از این اقدام استقبال کرده اند و در چارچوب قانون فعالیت خود را شروع کرده اند.

متولی زاده همچنین اظهار کرد: ما شرایط تسهیلاتی ایجاد کرده ایم که شرکت های متقاضی بتوانند با استفاده از این تسهیلات کار مجاز در حوزه رمز ارز ها را ادامه دهند اما  همیشه عده ای هم وجود دارند که یا از سر بی اطلاعی و یا سودجویی های خودشان به شکلی غیر قانونی از برق دولتی استفاده می کنند.

این مقام مسوول با اشاره به این که برخی از این افراد جوانانی هستند که به راه غیر اصولی کشیده شده اند گفت: ما علاقمندیم این افراد در چارچوب قانون فعالیت کنند.

مدیرعامل توانیر در پاسخ به این پرسش خبرنگار ما مبنی بر این که تاکنون حدود ۳۰۰ مگاوات از برق مورد استفاده رمز ارزهای غیر مجاز  قابلیت بازیابی پیدا کرده و از سو استفاده کنندگان  گرفته شده است و بر این مبنا در سال آینده تخمین برق برق مورد استفاده فعالان غیر مجاز  رمز ارز چقدر خواهد بود گفت:در هیچ جای دنیا امکان رصد فعالیت ماینرها به شکل رسمی وجود ندارد اما بر اساس گزارش های سازمان های بین المللی برآورد شده که در ایران حدود ۷۰۰ مگاوات صرف رمز ارزها می شود  و این در حالی است که از این میزان ۲۰۰ مگاوات مجاز  است و ما نیز ۳۰۰ مگاوات آن را مورد رصد قرار داده ایم و از مدار مصرف خارج کرده ایم و ۲۰۰ مگاوات هم درفعالیت است  .

وی افزود: خواهش ما این است که با افزایش قیمت ها که باعث می شود این فعالیت جذابیت بیشتری پیدا کند، فعالان این حوزه در چارچوب موازین قانونی عمل کنند چون اگر شناسایی شوند و معلوم شود که فعالیتشان غیر مجاز است دستگاهایشان جمع آوری می شود.

افزایش قیمتی بیت کوین عامل  جذابیت در نزد مردم

بنا به این گزارش همچنین مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق در حاشیه این مراسم در پاسخ به پرسش به خبرنگار ما  مبنی بر چگونگی مقابله با ماینرهای غیر مجاز گفت: مهمترین دلیل فعال تر شدن این افراد در حوزه رمز ارزها این است که از برق ارزان بصورت غیر مجاز استفاده می کنند و بنابراین فعالیت آنها شکلی زیر زمینی پیدا می کند و همین باعث رشد غیر منطقی ماینرهای غیرمجاز خواهد شد.

وی افزود: در دنیا هم تلاش می کنند چنین فعالیت های غیرمجازی را متوقف کنند و در ایران هم خوشبختانه در مصوبه هیات وزیران پیش بینی شده بود موضوع “هاستینگ”را مورد توجه قرار دهند که اینها اگر بصورت متمرکز فعالیت کنند از تخفیف های ۲۰ درصدی ما استفاده خواهند کرد.

رجبی مشهدی اضافه کرد: ما در ۸ ماه غیر گرم سال قیمت برق را ۵۰ درصد می کنیم که فعالان رمز ارز می توانند از این بازه زمانی استفاده کنند یعنی هم یک ۲۰ درصد و هم یک ۵۰ درصد تخغفیف شامل حالشان شود.

وی همچنین گفت: همانطور که می دانید تمام کسانی که به شکلی قانونی و جدی این کار را دنبال می کنند همه در مقیاسی بزرگ به این فعالیت می پردازند، مانند  نمونه های رفسنجان و  ارس که بسیار بزرگ و فعالند شرکت های کوچکتر هم در سایه همین شرکت های بزرگتر فعالیت قانونی خود را ادامه دهند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا رصد سو استفاده گران از قبل امکان پذیر نیست گفت:ما قطعا پیش بینی می کردیم و از پیک سال گذشته با توجه به اینکه این ها جسته و گریخته فعالیت می کردند خود شرکت ها فعالیت خود را در تابستان و در اوج مصرف فعالیت خود را قطع کردند چون قیمت ها بالاتر بود.

رجبی مشهدی ادامه داد: چیزی که بیشتر از هر موضوعی باعث جذابیت بالاتر در این کار شده این است که قبلا قیمت هر بیت کوین ۸ هزار دلار بود  اما هم اینک به ۵۰ هزار دلار رسیده است و این جذابیت بیشتر شده و بنابراین عده ای از مردم عزیز ما که اطلاع خیلی دقیق از این کار ندارند و جذابیت ظاهری این کار را می بینند وارد آن می شوند درحالی که باید بدانند این کسب و کار فعالیتی پر ریسک است که می تواند به یکباره باعث ضرر و زیان بزرگ شود.

عناوین برگزیده