تاریخ: ۰۲ اسفند ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۶:۵۴
بازدید: ۱۱۷
کد خبر: ۱۶۱۹۱۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

گام‌های موثر برای رسیدن به تولید 10 میلیون تن فولاد در بندرعباس

می متالز - نیاز اصلی صنایع فولادی برای تولید، در دسترس بودن گندله است و ایجاد یک یا چند واحد گندله‌سازی در جوار صنایع فولادی حیاتی است.
گام‌های موثر برای رسیدن به تولید 10 میلیون تن فولاد در بندرعباس

به گزارش می متالز، مهم‌ترین نیاز صنایع فولادی در کشور آب و قرارگیری در مجاورت کانون‌های صادراتی است تا بتوان با هزینه کمتری فولاد را تولید و سپس آن را برای صادرات از بنادر کشور در قالب‌های متنوع تولیدی از جمله به شکل شمش و یا ورق مهیای صادرات کرد.

منطقه ویژه اقتصادی صنایع فلزی خلیج فارس در مجاورت شهر بندرعباس، میزبان چندین واحد متعدد فولادی است که این واحدها در بهترین و علمی‌ترین نقطه برای تولید محصول نهایی واقع شده‌اند و از آنجاییکه آب فراوانی برای تولید فولاد نیاز است، آب خود را از آبشیرین‌کن در مجاورت خلیج فارس تأمین می‌کند و نزدیکی به مهم‌ترین بندر ایران یعنی بندر شهید رجایی امکان صادرات این محصول را فراهم آورده است.

نیاز اصلی صنایع فولادی در سال‌های اخیر گندله است. گندله همان گلوله‌های تولید شده از نرمه سنگ آهن و سایر مواد افزودنی که نخست خام و سپس پخته شده و سخت می‌شود و برای احیا به روش سنتی تولید آهن در کوره بلند و یا روش‌های متعدد احیای مستقیم به کار می‌رود. 

واحدهای فولادسازی شامل فولاد هرمزگان، صبا فولاد، فولاد جنوب و فولاد کاوه اکنون در منطقه ویژه اقتصادی با ظرفیتی حدود 6 میلیون تن در حال تولید هستند که مهم‌ترین دغدغه‌ این واحدهای تولیدی، در دسترس بودن مستمر گندله به عنوان ماده اولیه فولادسازی است.

روند رو به رشد واحدهای فولادی در کشور و افزایش شمار این واحدها در سراسر ایران و همین طور حرکت واحدهای مهم گندله‌سازی ایران به سمت تولید فولاد سبب شده بود تا رقابتی میان واحدهای فولادی برای تأمین حجمی از ذخیره گندله به راه بیافتد که حالا با اقدام مهم گندله‌سازی مادکوش در بندرعباس، امکان تأمین سالانه تا 2.5 میلیون تن گندله مورد نیاز واحدهای فولادی مستقر در بندرعباس را فراهم می‌آورد.

هدف گذاری تولید 10 میلیون تن فولاد در بندرعباس

فریدون همتی استاندار هرمزگان در این باره به خبرگزاری فارس می‌گوید: تا سال 1404 هدف گذاری تولید 10 میلیون تن فولاد در منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس صورت گرفته که زیرساخت‌های لازم در این زمینه مهیا شده و شرکت‌های فولادسازی در حال انجام مجموعه پروژه‌های خود در راستای توسعه هستند.

وی افزود: برای تولید 10 میلیون تن فولاد در استان هرمزگان به حدود 17 میلیون تن گندله نیاز است که با بهره‌برداری از فاز اول گندله‌سازی مادکوش سالانه 2.5 میلیون تن گندله مورد نیاز این صنایع تأمین و در فاز دوم آن نیز 2.5 میلیون تن ظرفیت جدید به پای کار می‌آید که می‌تواند یک آرامش روانی بر تولیدکنندگان فولاد حاکم کرده و شرایط را برای تولید فولاد در این منطقه به ثبات برساند.

 

تولید پایدار در مادکوش محور توسعه و بالندگی

علیرضا صمدی مدیرعامل مادکوش نیز در این زمینه به خبرگزاری فارس گفت: این شرکت از تکنولوژی گندله سازی به روش آلیس چالمرز استفاده می کند که تجهیزات مورد نیاز کارخانه از برندهای مطرح جهانی تامین شده است و اکنون با تولید سالانه 2.5 میلیون تن قادر است تا بخشی از نیازهای واحدهای تولید فولاد را در منطقه ویژه خلیج فارس فراهم کند.

وی افزود: در فاز اول این کارخانه که برای ساخت آن 2300 میلیارد تومان هزینه شده است، بیش از 300 اشتغال مستقیم ایجاد شده و تلاش کرده‌ایم تا در ساخت فاز اول این کارخانه، تمامی بخش‌های مرتبط و مشترک بین دو فاز را نیز ایجاد کنیم تا راه‌اندازی فاز دوم در حداقل زمان ممکن صورت گیرد.

مدیرعامل مادکوش همچنین گفت: برای جلوگیری از آلودگی‌های زیست‌محیطی این واحد، عملیات غبارگیری با استفاده از تجهیزات ویژه فیلتراسیون در چندین مرحله در این واحد صورت می‌گیرد تا ضمن رعایت پروتکل‌های زیست‌محیطی، سلامت کارکنان و نیروهای شاغل در این مجتمع نیز صیانت شود.

عناوین برگزیده