تاریخ: ۰۲ اسفند ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۲:۵۱
بازدید: ۵۲۵
کد خبر: ۱۶۲۱۴۴
نماینده مردم کاشان، آران و بیدگل مطرح کرد:

گسترش ارتباط دانشگاه و معادن شکوفایی اقتصاد را به همراه دارد

می متالز - نماینده مردم کاشان، آران و بیدگل با اشاره به اهمیت اقتصادی معادن گفت: ارتباط هرچه بیشتر دانشگاه و معادن می‌تواند مشکلات فعلی را به حداقل رسانده و زمینه شکوفایی اقتصاد معدن را در ایران فراهم کند.
گسترش ارتباط دانشگاه و معادن شکوفایی اقتصاد را به همراه دارد

به گزارش می متالز، سید جواد ساداتی‌نژاد گفت:  بررسی‌هایی که در بخش معادن کشور انجام شده حکایت از آن دارد که ظرفیت و پتانسیل بالایی در این زمینه وجود دارد و درصورت استفاده بهینه از امتیازات معدنی ایران نه تنها اشتغالزایی پایدار بالایی خواهیم داشت، بلکه ارزش افزوده مناسبی هم در صنایع پایین دستی به دست می‌آوریم.

ساداتی‌نژاد در ادامه افزود: معادن در بسیاری از کشورهای صنعتی موتور محرکه اقتصادی و تولید شناخته می‌شوند و براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده در این کشورها می‌بینیم معادن چطور اثرگذاری مثبتی در اقتصاد دارند، بنابراین ایران هم می‌تواند با درنظر گرفتن ظرفیت‌ها تنوع و امتیازاتی که در اختیار دارد از این ثروت‌خدادادی به خوبی استفاده کرده و ارزش افزوده مناسبی به دست آورد.

به گفته وی در سنوات گذشته سیاست‌گذاری‌های نامناسبی در این بخش تجربه شده که به نوعی در مناطق زمینه رکود و البته حذف جایگاه اقتصاد معدن را ایجاد کرده، درحالی که تنها با ایجاد هماهنگی و دوری از هرگونه تصمیم‌گیری جزیره‌ای دوباره می‌توانیم شاهد رونق قابل توجه معادن و نقش آفرینی آنها در اقتصاد کشورمان باشیم.

وی معتقد است هم اکنون سهم معدن در اقتصاد ایران آنطور که شایسته است تجربه نشده، درحالی که بارها و بارها در جلسات، نشست‌ها و البته همایش‌های تخصصی اعلام شده و شنیده‌ایم که معادن می‌توانند درآمدهای نفتی ایران را پوشش دهند و به قول معروف دلارهای نفتی را بجای هزینه‌کردن در امور جاری برای توسعه زیرساخت‌ها و نسل‌های بعدی سرمایه‌گذاری کنیم.

ناظر شورای عالی معادن استان اصفهان همچنین تصریح کرد: سیاست‌های گذاری‌های گذشته و مدیریت جزیره‌ای تاجایی صنعت معدن کشورمان را تحت تاثیر قرار داده که جذب سرمایه و روند سرمایه‌گذاری در این بخش کاهش چشمگیری داشته، درحالی که معادن با توجه به جایگاه اقتصادی در سراسر جهان یکی از جذاب‌ترین فرصت‌های سرمایه‌گذاری برای صاحبان سرمایه شناخته می‌شود.

ساداتی‌نژاد درباره مشکلات محیط زیستی معادن نیز گفت: این موضوع در واقع موضوعی است که می‌توانیم از چندین وجه به آن توجه داشته باشیم چون فعالیت‌های معدنی به ذات خود اصولا مشکلی برای محیط زیست ایجاد نمی‌کنند و مدارک و اسناد مشخصی در سراسر جهان برای اثبات این منظور وجود دارد، اما نکته اینجاست که هنگام اجرای قانون یا بهره‌برداری بعضا مشکلاتی ایجاد می‌شود که این بخش جای نگرانی دارد.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس تاکید کرد: بررسی‌هایی که انجام شده موید این مطلب است که مشکل قانونی و کمبود تقریبا وجود ندارد و اما بخش عمده‌ای از مشکلات و موارد مطرح شده تفاسیر مختلف، سوء‌ نظارت بر اجرای قوانین و اجرای صحیح آنها درکنار بی‌توجهی عوامل بهره‌برداری مشکلاتی ایجاد کرده که برطرف شدن آنها کار دشواری نیست.

وی در ادامه افزود: البته یکی از راهکارهای مورد نظر این است که با ایجاد ارتباط هرچه بیشتر میان دانشگاه و صنایع معدنی بگونه‌ای عمل کنیم که حتی اگر کوچکترین مشکلی از نظر زیست محیطی ایجاد می‌شود آن را هم به صفر نزدیک کنیم، دقیقا کاری که در صنایع مرتبط معدنی انجام شده و می‌بینیم اکنون دستاوردهای مناسبی هم ثبت شده است.

به گفته ساداتی نژاد هرچه زمینه ارتباط مراکز علمی و دانشگاه‌ها با صنعت معدن و سرمایه‌گذاران این بخش بیشتر از قبل باشد قطعا دستاوردی جز شکوفایی معادن و کاهش مشکلات فعلی در بخش‌های مختلف مثل زیست محیطی ندارد.

ساداتی‌نژاد گفت: استفاده درست و دقیق از معادن فرصتی است که نباید از دست بدهیم، چون این معادن هستند که مواد اولیه تولید را در اختیار صنایع پایین دستی قرار داده و زمینه تولید و ایجاد ارزش افزوده را برای اقتصاد ایران اسلامی فراهم می‌کند، بنابراین تمام تلاش نمایندگان در کمیسیون تخصصی و البته سایر کمیسیون‌های مرتبط این است که در آینده نزدیک تحول اساسی در معادن ایران ایجاد و مشکلات گذشته نیز برطرف شود.

عناوین برگزیده