تاریخ: ۰۳ اسفند ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۲:۲۷
بازدید: ۱۳۲
کد خبر: ۱۶۲۲۲۰
سرویس خبر : مسکن و ساختمان
رونق بازار مسکن در ترکیه با پول ایرانیان

خروج ۱۰۰ میلیارد دلار سرمایه از ایران در دو سال

می متالز - ایرانی‌ها پیشتاز خرید ملک و اخذ تابعیت در ترکیه هستند و طی سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹ حدود ۱۵۰۰ مورد خرید ملک از سوی ایرانیان در ترکیه صورت گرفته که در مقایسه با دیگر کشور‌ها رتبه نخست را داشته است.
خروج ۱۰۰ میلیارد دلار سرمایه از ایران در دو سال

به گزارش می متالز، رییس اتاق بازرگانی تهران می‌گوید در دو سال اخیر ۱۰۰ میلیارد دلار سرمایه از کشور خارج شده که بخشی از آن به خرید ملک در کشور‌های همسایه اختصاص یافته است.

مسعود خوانساری با استناد به آمار‌های رسمی، گفت که که روند سرمایه‌گذاری در کشور طی دست‌کم دو سال اخیر، منفی بوده و میزان استهلاک از سرمایه‌گذاری پیشی گرفته که نگران‌کننده است.

به گفته وی، آمار‌های اعلام شده و مستند نشان می‌دهد که طی دو سال گذشته، حدود ۱۰۰ میلیارد دلار سرمایه از کشور خارج شده و نمود این اتفاق را امروز در خرید و سرمایه‌گذاری در بخش مسکن کشور‌های همسایه از سوی ایرانیان می‌بینیم.

با بالا رفتن قیمت دلار در چند سال اخیر و تحریم‌های فلج کننده اقتصادی علیه ایران روند خروج سرمایه از کشور نیز تقویت شده است. در این بین برخی کشور‌های همسایه از جمله ترکیه، امارات، گرجستان توانستند بخشی از سرمایه‌های ایرانیان را جذب کنند.

ترکیه بیش از دیگر کشور‌های توانسته است از وضعیت اقتصادی ایران بهره برداری کند. از یکسو سالانه ایرانیان زیادی به عنوان گردشگر و یا برای خرید به این کشور سفر می‌کنند که برای ترکیه ارز آوری چشمگیری دارد و از طرف دیگر مقصد جذابی برای شهروندانی است که از شرایط زندگی در ایران نارضی اند.

ایرانی‌ها پیشتاز خرید ملک و اخذ تابعیت در ترکیه هستند و طی سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹ حدود ۱۵۰۰ مورد خرید ملک از سوی ایرانیان در ترکیه صورت گرفته که در مقایسه با دیگر کشور‌ها رتبه نخست را داشته است.

همچنین در سال ۲۰۲۰ سهم کل خریداران خارجی از مسکن ترکیه حدود ۵ درصد بوده است که از میان ایرانیان با ۲۰ درصد حدود یک‌پنجم از خرید مسکن خریداران خارجی را به‌خود اختصاص داده‌اند. آمار‌ها حاکی از آن است که در ۹‌ماه نخست ۲۰۲۰ شهروندان ایرانی نزدیک به ۷ هزار آپارتمان یا خانه در ترکیه خریداری کرده‌اند.

بر اساس گزارش‌ها در کمتر از چهار سال، خارجی‌ها ۱۲۶ هزار ملک در ترکیه خریده و ۴۱ هزار شرکت جدید در حوزه‌های مختلف تاسیس کرده‌اند. در بین شهروندان خارجی، ایرانی‌ها طی کمتر از چهار سال ۲۷۲۱ شرکت در ترکیه تاسیس کرده و ۱۳ هزار و ۳۵ فقره ملک نیز در این کشور خریده‌اند.

این وضعیت در مورد دیگر کشور‌های ها از جمله امارات و گرجستان و کم و بیش وجود داشت به ویژه تا پیش از شیوع کرونا، ایرانیان زیادی به خرید ملک در این کشور‌ها دست زدند.

به همین خاطر است که اخیرا مقامات ترکیه پیشنهاد حذف پاسپورت برای سفر بین ایران و ترکیه را مطرح کرده‌اند. پیشنهادی که عملا نشان دهنده سود زیاد ترکیه از سفر و سرمایه گذاری ایرانی ها در این کشور است. 

منبع: فرارو
عناوین برگزیده