تاریخ: ۰۴ اسفند ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۵:۰۸
بازدید: ۲۷۲
کد خبر: ۱۶۲۴۰۱
سرویس خبر : محیط زیست
رئیس اداره محیط زیست شهرستان:

ویلاسازی از عوامل تخریب محیط زیست دماوند است

می متالز - رئیس اداره محیط زیست شهرستان دماوند با اشاره به چالش‌های محیط زیستی شهرستان، گفت: معدن کاری و معدن کاوی، جاده و ویلاسازی، تخریب و تهدید منابع آب، تعلیف گسترده دام و حضور شکارچیان غیرمجاز از عوامل اصلی تخریب محیط زیست شهرستان است.
ویلاسازی از عوامل تخریب محیط زیست دماوند است

به گزارش می متالز، محمد فریدی روز دوشنبه به مناطق شکار ممنوع شهرستان دماوند اشاره کرد و گفت: شهرستان دماوند دارای ۳منطقه تحت مدیریت سازمان و اداره محیط زیست است که نخستین منطقه، شکار ممنوع کوه سفید با وسعت ۱۱۱هزار هکتار است.

وی ادامه داد: این منطقه از جنوب شهرستان آغاز و تا روستاهای جابان و سربندان در منطقه شرقی شهرستان تداوم دارد و همچنین شهر کیلان، منطقه ساران و روستاهای گرمابسرد، تنگه، بولان و قسمت‌هایی از استان سمنان را نیز در بر می‌گیرد.

این مقام مسئول با بیان اینکه شکار ممنوع کوه سفید دماوند یکی از مناطق با ارزش بوده و در آخرین سرشماری ۱۶۰۰ راس قوچ و میش و ۲۰۰ راس کل و بز در این منطقه وجود دارد، بیان داشت: مناطق مدیریتی محیط زیست در چارچوب تقسیمات کشوری نبوده و بر اساس حوزه‌های آبریز و مناطقی که نیازمند مدیریت یکپارچه هستند به یک شهرستان واگذار می شود.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان دماوند تاکید کرد: علی رغم اینکه این منطقه بیماری طاعون نشخوار کنندگان کوچک که از دام‌های اهلی سرایت کرد را پشت سر گذاشته و تعداد قابل توجهی از قوچ، میش، کل و بز در این منطقه را از دست دادیم اما این موضوع منجر به کاهش جمعیت حیات وحش در این منطقه نشده و در صورت نبود بیماری نسبت به سال قبل شاهد افزایش جمعیت بودیم.

فریدی با بیان اینکه دومین منطقه شکار ممنوع در شهرستان دریاچه تار و هویر است، خاطرنشان کرد: این منطقه در قسمت شمال شهرستان واقع شده و در مجموع ۵۵۰هکتار در اختیار سازمان محیط زیست قرار دارد که در ارتفاع ۳۲۳۰متری نیز واقع شده است؛ وسعت دریاچه تار ۷کیلومتر مربع و دریاچه هویر ۳.۱کیلومتر مربع بوده و گردشگران متعددی در فصول مختلف از این دو دریاچه بازدید می کنند.

وی به حساسیت و اهمیت این منطقه تاکید کرد و گفت: قوچ، میش، کل، بز، خرس و پلنگ از جمله گونه‌هایی است که در این منطقه وجود دارد؛ همچنین وجود ارتفاعات ماز، انگمار و دوبرار یکی از مزایا و زیبایی‌های این منطقه است که با توجه به وسعت ارتفاعی این منطقه در حدود ۳۰هکتار، پیشنهادی به سازمان محیط زیست ارائه شده تا به عنوان منطقه شکار ممنوع ثبت شود.

این مقام مسوول تاکید کرد: همچنین با توجه به اینکه هیچ گونه عارضه طبیعی در این منطقه وجود ندارد، می توان به عنوان یک منطقه گردشگری از نظر اکوتوریسم حفظ شود.

وی با بیان اینکه سومین منطقه غار رودافشان است که به انضمام غار، دارای وسعت منطقه حدود ۳هکتار است، بیان داشت: این سه منطقه در مجموع به لحاظ حفاظت در اختیار محیط زیست قرار دارد تا از تنوع زیستی گیاهان، جانوران، خاک، آب و هوا نگهداری کرده و برای نسل های آینده حفظ شود.

فریدی با اشاره به گونه های گیاهی موجود در این مناطق اضافه کرد: گونه های گیاهی مرتعی مختلف از قبیل درمنه، آویشن، باریجه و خار شتر وجود دارد که دارای خاصیت دارویی است؛ همچنین گونه های علفی به منظور تعلیف دام نیز در این مناطق وجود دارد که بر اساس ضوابط مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان دماوند در ادامه به بیان اقدامات این نهاد در راستای حفاظت و صیانت از این ۳منطقه اشاره کرد و گفت: برقراری یک پاسگاه محیط بانی در منطقه شکار ممنوع کوه سفید با ۸ محیط بان و یک پاسگاه محیط بانی در منطقه دریاچه تار با ۴محیط بان را میتوان به عنوان یکی از اقدامات این نهاد در راستای حفاظت از این مناطق برشمرد؛ امیدواریم یک پاسگاه محیط بانی در منطقه غار رودافشان و همچنین یک پاسگاه در قسمت غربی منطقه کوه سفید نیز برپا کنیم.

این مقام مسئول اظهار داشت: گشت‌زنی ۳خودرو، ۸موتور سیکلت، یک قایق موتوری و فعالیت ۱۲محیط بان به صورت شیفتی از دیگر اقدامات این نهاد به منظور حفاظت از این مناطق و برخورد با متختلفین و معرفی به مراجع قضایی است.

 

کشف و ضبط ۲۲قبضه سلاح از شکارچیان درسال جاری

فریدی با تاکید بر اینکه دستگاه قضا همواره پشتیبان و حامی محیط زیست است، ادامه داد: طی سال جاری کشفیات خوبی در زمینه سلاح های غیرمجاز و بر اساس آمار در سطح استان بهترین عملکرد را داشتیم.

وی ادامه داد: امسال ۱۵ مورد شکار غیرمجاز پرندگان، آبزیان و پستانداران در شهرستان صورت گرفت که برخورد قانونی انجام و همچنین ۷ مورد شروع به شکار که توسط ماموران متوقف شد؛ همچنین  ۲۲قبضه سلاح مجاز، غیرمجاز و جنگی ضبط گردید.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان دماوند به کشف و ضبط ۱۲ مورد مهمات مجاز و غیرمجاز جهت شکار اشاره کرد و گفت: در راستای حفاظت از محیط زیست، ۸۷ مورد اخطاریه زیست محیطی، ۱۹۹ مورد پایش،۹۳مورد اقدامات زیست محیطی جهت ارائه طرح خوداظهاری، ۷۱مورد نمونه برداری از آب و هوا و ۲۰۷مورد پاسخ استعلام انجام شد.

وی با اشاره به اینکه شهرستان به لحاظ تنوع زیستی روبه پیشرفت است، گفت: با وجود ۲هزار جمعیت حیات وحش که یک سوم آمار موجود است، درصورت رفع نیازهای موجود به لحاظ نیروی انسانی و تجهیزات، میتوانیم در آینده رتبه خوبی در سطح استان کسب کنیم.

این مقام مسئول با اشاره به نقش سازمان‌های مردم نهاد در راستای کمک به این نهاد خاطر نشان کرد: تشکل ‌های محیط زیستی فعالی در سطح شهرستان وجود دارد که کمک این تشکل‌ها در بحث شناسایی منابع آلاینده، شناسایی متخلفان و پاکسازی محیط زیست بسیار تاثیر گذار است.

شهرستان دماوند از جمله شهرستان های استان تهران است که در ۴۵کیلومتری پایتخت قرار دارد.

عناوین برگزیده