تاریخ: ۰۴ اسفند ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۷:۳۹
بازدید: ۱۳۹
کد خبر: ۱۶۲۴۴۷
سرویس خبر : آهن و فولاد
سرپرست معاونت معدنی وزارت صمت:

برای بازار فولاد نمی‌توان یک نسخه مشخص داد

می متالز - سرپرست معاونت معدنی وزارت صمت در میزگرد تخصصی تعاملات دو حوزه فولاد و سنگ‌آهن، چالش‌ها و راهکارهای صادرات در دوره پسا ترامپ، گفت: در حال حاضر ۱۷۵میلیارد تن ذخایر سنگ آهن در جهان دادیم که تا ۷۰ سال پاسخگوست‌.
برای بازار فولاد نمی‌توان یک نسخه مشخص داد

به گزارش می متالز، اردشیر سعدمحمدی افزود: در ایران ذخیره قطعی سنگ آهن ۳ میلیاردتن است و تا افق ۱۴۰۴ نیازمند ۱۶۵میلیون تن سنگ آهن هستیم. اما بر اساس میزان تولید سنگ آهن، تا کمتر از ۲۰ سال آینده ذخیره سنگ آهن خواهیم داشت‌. 

وی افزود: اکتشاف و هزینه کرد برای پتانسیلهای جدید لازم و ضروری است. 

وی ادامه داد: تجهیزات جدید و نگرش فنی نوین برای اکتشاف لازم و ضروری است. همچنین نیازمند تعادل در بخش فولاد هستیم. ما امسال در تولید فولاد ۲۱میلیون تن بلوم و بیلت تولید می‌کنیم که مصرف داخلی ۱۲میلیون تن است. از طرفی ۵میلیون تن شمش توسط بنگاهای کوچک تولید می‌شود که روی کیفیت آن مساله وجود دارد و باید توجه شود. 

سعدمحمدی افزود: برای ورق و فولاد نمی‌توان یک نسخه مشخص داد. زیرا میزان ورق تولیدی در کشور ۱۱ میلیون تن است اما میزان مصرف آن در کشور که توسط فولادمبارکه بررسی شده بیش از این میزان است. همچنین ورق ۵میلیمتری بیش از دیگر ورق‌ها تقاضا دارد که نکته مهم و اساسی است. 

وی درخصوص بحث بازار فولاد نیز گفت: اول باید تکلیف روشن شود که قرار است به سمت اقتصاد آزاد برویم یا خیر؟ اما اگر قرار است شرایط فعلی و ملغمه ای که وجود دارد ادامه یابد، با مشکل مواجه خواهیم شد. 

سعدمحمدی گفت: ما نیازمند آموزش مستمر و مداوم هستیم؛ دنیای امروز در بحث علم و فناوری در حال پیشرفت است. همچنین پرورش نیروی انسانی شایسته باعث تغییر و تحول و پیشرفت میشود.

سرپرست معاونت معدنی وزارت صمت گفت: این نگاه که ما نیازمند تغییر در همه سطوح وجود دارد؛ ما باید نیاز به دانستن را در خود تقویت و نهادینه کنیم، همچنین ایجاد بازار داخلی و افزایش سرانه مصرف فولاد نیازمند برنامه ریزی است. 

سعدمحمدی گفت: آزادسازی محدوده های معدنی تا پایان سال انجام می‌شود. همچنین سیکل سال ۱۴۰۰ از معدن تا فولاد برای اینکه فعالان این بخش از کجا مواد اولیه و نیاز خود را تامین کنند و میزان صادرات آنها چقدر باشد در قالب یک برنامه مکتوب تدوین خواهیم کرد.

عناوین برگزیده