تاریخ: ۰۲ اسفند ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۰:۲۰
بازدید: ۱۶۵
کد خبر: ۱۶۲۴۶۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

مجتمع فولاد بوشهر با مجوز وزیر صمت ایجاد می‌شود

می متالز - نماینده مردم بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس شورای اسلامی گفت: برای ایجاد توسعه پایدار و متوازن در استان و استفاده حداکثری از ظرفیت‌های موجود، در دیدار اخیر با وزیر صمت برای صدور مجوز مجتمع فولاد بوشهر در بندرگناوه مذاکراتی صورت گرفت و ایشان به شرط تأمین خوراک لازم با احداث آن موافقت کردند.
مجتمع فولاد بوشهر با مجوز وزیر صمت ایجاد می‌شود

به گزارش می متالز، عبدالکریم جمیری با اشاره به دیدار خود با وزیر صمت اظهار داشت: در این دیدار برای راه اندازی مجتمع فولاد بوشهر با ظرفیت تولید یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن محصول، راه اندازی واحدهای صنعتی راکد، ایجاد زیرساخت‌های مناسب در منطقه ویژه اقتصادی شمال استان، استقرار صنایع مونتاژی مانند خودروسازی و لوازم خانگی در استان و ایجاد مجتمع‌های کارگاهی برای استقرار کارگاه‌های تولیدی مقیاس کوچک پیگیری شد.

نماینده مردم بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس شورای اسلامی درخصوص احداث مجتمع فولاد بوشهر اظهار داشت: استان بوشهر با وجود منابع خدادادی در حوزه دریا، انرژی و دسترسی به آب‌های بین المللی جهت صادرات محصولات، استعداد بالقوه‌ای برای احداث صنایع بزرگ و استراتژیک دارد.

وی افزود: برای ایجاد توسعه پایدار و متوازن در استان و استفاده حداکثری از ظرفیت‌های موجود، در دیدار اخیر با وزیر صمت برای صدور مجوز مجتمع فولاد بوشهر در بندرگناوه مذاکراتی صورت گرفت و ایشان به شرط تأمین خوراک لازم با احداث آن موافقت کردند.

نماینده مردم بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس شورای اسلامی ظرفیت تولید سالانه این مجتمع را یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن ذکر کرد و افزود: مجتمع فولاد بوشهر با سرمایه گذاری بخش خصوصی در زمینه ذوب آهن، تولید آهن اسفنجی، ورق، میلگرد و تیرآهن به صورت مستقیم برای هزار و ۲۰۰ نفر اشتغالزایی خواهد کرد و با تأمین کامل نیاز استان، ۵۰ درصد نیز صادرات محصول خواهد داشت.

وی ادامه داد: سرمایه گذار پروژه برای تأمین خوراک این مجتمع، معدنی را در استان خراسان رضوی خریداری کرده است و پیش بینی می‌شود با تأمین زمین لازم ظرف مدت دو سال پروژه به بهره برداری برسد.

جمیری در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با اشاره به لزوم حمایت از واحدهای تولیدی راکد و تلاش برای فعالسازی آن‌ها گفت: استان بوشهر رتبه اول کشور از نظر میزان درآمد سرانه و رتبه سوم کشور در زمینه تولید ناخالص داخلی را در اختیار دارد ولی با مشکلات عدیده‌ای در حوزه صنایع پایین دستی و خرد روبروست.

وی اظهار داشت: با توجه به تأکیدات رهبر معظم انقلاب درخصوص حمایت از تولید کالای داخلی، بنده با همراهی کارشناسان حوزه صنعت بازدیدهای مستمری برای عارضه یابی از شرکت‌های مستقر در مناطق ویژه اقتصادی و شهرک‌های صنعتی استان انجام می‌دهیم.

رئیس مجمع نمایندگان استان بوشهر گفت: شرکت پلی استر آریان بوشهر با ظرفیت ۶ هزار تن الیاف پلی استر در سال از جمله شرکت‌هایی است که سال ۸۵ در منطقه ویژه اقتصادی بوشهر به بهره‌برداری رسیده و از سال ۱۳۹۲ به دلیل مشکلات عدیده راکد شده است، کارگروه تسهیل و ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان برای راه اندازی مجدد این طرح و اشتغال مستقیم ۶۸۰ نفر مصوباتی داشته که باید تأمین مالی آن توسط سندیکایی با عاملیت بانک صنعت و معدن و بانک‌های ملت، تجارت و صادرات انجام شود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: با توجه به شرایط فعلی کشور و کاربرد محصولات این شرکت در البسه بیمارستانی یکبار مصرف و البسه استریل ایزوله و ماسک، در دیدار با وزیر صمت برای راه اندازی مجدد آن پیگیری کردیم و وزیر در این خصوص دستور اقدام فوری صادر کردند.

جمیری درخصوص پیگیری‌های صورت گرفته برای احداث منطقه ویژه اقتصادی در شمال استان بوشهر اظهار داشت: منطقه ویژه اقتصادی در محل تقاطع خطوط انتقال نفت، میعانات گازی، اتیلن در شمال استان بوشهر، زمینه‌ای برای توزیع عادلانه سرمایه‌گذاری و ایجاد توسعه متوازن صنعتی در شمال و جنوب استان بوشهر است، این پروژه در سال ۹۶ کلنگ زنی شده و مجوز ارزیابی زیست محیطی آن توسط سازمان حفاظت از محیط زیست کشور صادر شده است.

وی افزود: در نشست با وزیر صمت برای ایجاد زیرساخت‌های مناسب در منطقه ویژه اقتصادی شمال استان همچنین معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری و سرمایه‌گذاران توانمند در زمینه تکمیل زنجیره ارزش صنایع میان دست و پایین دست پتروشیمی پیگیری شد و وزیر محترم به شرکت شهرک‌های صنعتی دستور پیگیری و اقدام دادند.

نماینده مردم بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس شورای اسلامی گفت: همچنین وزیر صمت برای سرمایه گذاری سازمان‌های توسعه‌ای ایدرو و ایمیدرو در اجرای طرح‌های فولادی، تولید صفحات خورشیدی، تولید لاستیک سنگین و تکمیل زنجیره صنایع پایین دست پتروشیمی با توجه به فراهم بودن زیرساخت‌های مناسب در شهرستان‌های دیلم و گناوه دستورات لازم را صادر کردند.

جمیری گفت: شهرستان بوشهر به دلیل نزدیکی به دریا و وجود زیرساخت‌های تولید انرژی، شرایط مناسب برای استقرار یکی از صنایع تولیدی بصورت مونتاژ قطعات منفصله، از جمله خودروسازی و لوازم خانگی دارد، به وزیر محترم صمت پیشنهاد دادیم با مشارکت مجموعه‌هایی مانند سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و یا تولید کنندگان خارجی در این زمینه پیگیری شود و ایشان دستور دادند مطالعات لازم برای اجرای یکی از این طرح‌ها انجام شود.

وی تسهیل شرایط تولید کود شیمیایی فسفات در استان بوشهر، اصلاح حقوق دولت در بهره برداری از معادن، استفاده از ظرفیت‌های شرکت مپنا برای احداث مجتمع‌های تولید پراکنده برق در شهرک‌های صنعتی استان، ایجاد مجتمع‌های کارگاهی برای استقرار کارگاه‌های تولیدی مقیاس کوچک و پرداخت تسهیلات کم بهره به کارگاه‌ها را از دیگر مارد پیگیری شده در دیدار با وزیر صمت عنوان کرد و گفت: در این دیدار وزیر صمت برای اجرایی شدن آنها قول مساعد داد.

عناوین برگزیده