تاریخ: ۰۴ اسفند ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۰:۰۰
بازدید: ۲۰۳
کد خبر: ۱۶۲۵۰۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
کف بازار سرمایه چند است؟

بازهم دولت در شرایط نزولی هم از بازار سرمایه تامین مالی می‌کند

می متالز - یک کارشناس بازار سرمایه معتقد است که بازار سرمایه در حال حاضر از ارزندگی خوبی برخوردار است و سهام‌داران با دید بلندمدت و میان‌مدت نمی‌توانند در این بازار زیان بدهند. درصورتی‌که مجددا توافق برجام ازسرگرفته شود، قیمت دلار نمی‌تواند مدت طولانی در قیمت پایین دوام بیاورد.
بازهم دولت در شرایط نزولی هم از بازار سرمایه تامین مالی می‌کند

بازهم دولت در شرایط نزولی هم از بازار سرمایه تامین مالی می‌کند

به گزارش می متالز، روح‌الله پوریا دلیل، درباره وضعیت بازار سرمایه گفت: به عقیده بسیاری از کارشناسان تکنیکال بازار سرمایه، بازار سرمایه نهایتا کف یک میلیون و ۱۳۰ هزار واحد را تجربه می‌کند، اما به عقیده بنده با اجرای دامنه نوسان نامتقارن، رسیدن به این کف بعید است و نهایتاً بازار سرمایه کف یک میلیون و ۲۰۰ را تجربه کند.

وی افزود: هیچ دلیل اقتصادی وجود ندارد که بازار سرمایه تا این میزان ریزش کند و رشدی نداشته باشد.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه نمادهای بنیادین بازار با نسبت پی بر ایی سه و چهار در حال معامله هستند، تصریح کرد: درصورتی‌که دولت دست از تامین مالی از طریق بازار سرمایه بردارد و نرخ سود بین‌بانکی نیز کاهش یابد، نقدینگی بار دیگر وارد بازار سهام شده و افرادی که با هدف سود یک‌ساله وارد این بازار شوند، بیشترین میزان سوددهی را خواهند داشت.

پوریا درباره دلیل سرمایه‌گذاری در بازارهای موازی همچون مسکن، ارز و طلا گفت: در حال حاضر بازارهای موازی همچون مسکن، ارز و سکه چندان جذابیت ندارد. بازار مسکن باتوجه‌به مسائل مالیاتی و سایر مشکلات، جذابیت سرمایه‌گذاری را ازدست‌داده است. بازار ارز و سکه نیز باتوجه‌به اینکه برای معاملات دچار مشکلاتی هستند، آن‌چنان جذابیت ندارند.

وی درباره سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه گفت: در حال حاضر، سهم‌ها در بازار سرمایه ۲۰ درصد زیر قیمت اوج بازار در مردادماه، معامله می‌شوند و اگر دولت نقدینگی خود را از باز خارج نکند، بازار به روند طبیعی خود بازمی‌گردد.

پوریا دلیل در خصوص تامین مالی دولت طی هفته‌های اخیر، تصریح کرد: برخی از فعالان بازار امید داشتند که رئیس جدید سازمان بورس و اوراق بهادار به دلیل سابقه کاری خود و روابط حسنه‌ای که با بانک‌ها دارد، بتواند آنها را اقناع کند تا از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری خود از بازار سرمایه حمایت کنند اما طی هفته‌های اخیر، تنها شاهد بودیم که بازار سرمایه محلی برای تأمین مالی دولت شده است.

وی در پایان یادآوری کرد: دولت با حجم تامین مالی که اکنون از بازار سرمایه دریافت می‌کند، میراثی برای دولت بعدی می‌گذارد تا دولت آینده با سود ۲ الی ۲.۵ درصدی سررسیدهای اوراق خود را پرداخت کند.

عناوین برگزیده