تاریخ: ۰۲ اسفند ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۱:۳۰
بازدید: ۱۳۴
کد خبر: ۱۶۲۵۳۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
کارشناسان بازارسرمایه تاکید کردند:

نسخه پیچ‌های ناشی و درد بی‌درمان بورس

می متالز - در حالی که متولیان بازار سرمایه با تغییرات مداوم در تغییرات به دنبال بهبود شرایط هستند، اما بازار کماکان روند منفی خود طی ماه‌های اخیر را حفظ کرده و توجهی به این تجویز‌ها ندارد.
نسخه پیچ‌های ناشی و درد بی‌درمان بورس

نسخه پیچ‌های ناشی و درد بی درمان بورس

به گزارش می متالز، علی‌رغم تغییرات صورت گرفته در مدیریت بازار سرمایه طی یک‌ماهه اخیر و جایگزینی دهقان دهنوی به‌جای قالیباف اصل، اما بازار کماکان روند منفی خود را حفظ کرده است.

سهامداران که با انتصاب دهقان دهنوی امیدوار بوردند پس چند ماه ناکامی، بازار کمی روی آرامش را به خود ببیند در شرایط فعلی بازار کورسوی امید خود را نیز ازدست‌داده‌اند.

تغییر در مقررات به امید بهبود وضعیت در حالی از سوی مدیریت جدید بازار سرمایه صورت گرفت تا بتواند کمی به وضعیت آشفته بورس سروسامان بدهد، اما حال بازار ازآنچه متولیان آن فکر می‌کردند وخیم‌تر به نظر می‌رسد و با نسخه‌های فعلی رو به بهبود نمی‌رود.

در آخرین تغییراتی که به‌منظور بهبود وضعیت و کمتر شدن اُفت بازار در مقررات صورت گرفت اجرا دامنه نامتقارن و افزایش ضریب اعتبار کارگزاری‌ها بود که تا بدین جا هیچ‌کدام تأثیر آن‌چنانی بر بازار نداشته است و کماکان روند شاخص منفی است و تنها سرعت آن کم شد.

در این میان بسیاری از سهامداران تصور می‌کردند با اجرای دامنه نوسان نامتقارن بازار رو به بهبودی خواهد رفت و صف‌های فروش جمع‌آوری می‌شود، اما در عمل کماکان صف‌های فروش در جای خود ماندگار شدند.

در این میان کارشناسان معتقدند؛ اجرای دامنه نوسان نامتقارن تأثیر آن‌چنانی بر وضعیت بازار نخواهد داشت و باید سایر متغیر‌های اقتصادی تغییر کند.

 

تاخیر در فروش افراد عجول و تزریق صبر

مهدی سوری دراین‌باره اظهار کرد: علی‌رغم اجرای دامنه نامتقارن، اُفت بازار کاملاً قابل پیش‌بینی بود، تغییر دامنه نوسان تغییری در چشم انداز اقتصادی یا کاهش ریسک‌های سرمایه‌گذاری بازار ایجاد نمی‌کند.

کارشناس بازار سرمایه افزود: تنها تأثیر تغییر دامنه نوسان این بود که افرادی که قصد خروج از بازار داشتند کمی صبر کنند و تا مشخص شدن وضعیت بازار کمی فروش را به تأخیر بی اندازند و همین تأخیر می‌توانست به‌صورت مقطعی بازار را مثبت کند.

 

متغیرهای اطمینان سهامداران

احسان رضا پور دیگر کارشناس بازار سرمایه نیز دراین‌باره گفت: شاید اتفاقات اخیر درباره دامنه نوسان، برخی افراد را نسبت به سرمایه‌گذاری در بازار خوش‌بین می‌کند اما؛ هنوز متغیر‌هایی که موجب اطمینان سرمایه‌گذاران می‌شود و ابهاماتی که بخشی درباره متغیر‌های بودجه و سیاست بین‌المللی کشور بوده و کماکان سایه آن بر روی بازار است.

 

دامنه نوسان نامتقارن و صف‌های خرید هیجانی

صادق قاسمی نیز بیان کرد: اجرای دامنه نوسان نامتقارن موجب ایجاد صف‌های خرید هیجانی شد و با سود‌هایی که برای عده‌ای ایجاد کرد طبیعی است با فشار عرضه و فروش مواجه باشیم.

کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: اگر بازار بتواند این عرضه‌ها را جمع کند می‌توان انتظار داشت بازار روز‌های آینده بهتر باشد هرچند دست‌کاری بازار به این نحو درست نیست.

عناوین برگزیده