تاریخ: ۰۲ اسفند ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۳:۵۳
بازدید: ۱۶۴
کد خبر: ۱۶۲۵۵۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
در گفت‌وگو با مدیرعامل "شاهد" مطرح شد:

۲ شرکت زیرمجموعه "شاهد" وارد بورس می‌شوند/ تلاش برای سودآوری و خلق ارزش

می متالز - مدیرعامل شرکت "شاهد" گفت: مقدمات ورود دو شرکت سرمایه گذاری "سعدی" و "فرآوری و ابنیه شاهد"، به عنوان دو شرکت بزرگ و تاثیرگذار مالی به بازار سرمایه در سال آینده در حال انجام است.
۲ شرکت زیرمجموعه "شاهد" وارد بورس می‌شوند/ تلاش برای سودآوری و خلق ارزش

به گزارش می متالز، شرکت شاهد به عنوان هلدینگی که در حوزه‌های بازار سرمایه، بازرگانی، ساختمانی و کشت و صنعت فعال است طی چند ماه اخیر تحول گسترده‌ای در ساختار و مدیران انجام داده است.
شرکت شاهد با سرمایه ثبت شده ۴۰۰ میلیارد تومانی در سال گذشته مالی در حدود ۱۲۰ میلیارد سود ساخته بود که در دوره نه ماهه امسال بالغ بر ۷۰۰ میلیارد تومان شده است.

به بهانه افشای اطلاعات با اهمیت گروه الف و اطلاع از سایر برنامه‌های این شرکت، گفت‌وگویی با مدیرعامل این شرکت که در سه ماه گذشته سکان هدایت را عهده دار شده است، صورت گرفته که در زیر می‌خوانیم.

ارسلان فتحی پور که چند ماه است مدیریت "شاهد" را برعهده گرفته در سابقه خود سه دوره نمایندگی مجلس، مدیر عاملی شرکت ایران ترانسفو، هیات مدیره بانک صادرات و مدیر عامل شرکت ساختمانی سپهر به را دارد.

 

با توجه به اینکه چندماهی از حضور شما در شرکت " شاهد" می‌گذرد چه برنامه‌هایی برای شرکت پیش بینی شده است؟

فتحی پور: شرکت "شاهد" با قدمتی در حدود ۳۵ سال برای خدمت به خانواده معظم شهدا تاسیس شد و بدلیل بهره مندی از عنوان شاهد و ذینفع بودن خانواده‌های معظم شهدا در آن برای تمامی اقشار جامعه دارای حرمت و ارزش است و در صدد هستیم که از این ظرفیت‌ها برای ایجاد ارزش افزوده و خدمت به سهامداران و اقتصاد کشور نهایت استفاده را ببریم.

در طی سه ماه اخیر، با بررسی‌های انجام گرفته و نیاز شرکت، اصلاحات ساختاری و مالی بزرگی در شرکت شروع شده که این تغییرات در جهت بالفعل کردن پتانسیل‌های بالقوه شرکت و همچنین رفع مشکلات و برای خلق ثروت پایدار در شرکت لازم و ضروری بود همچنین در این مدت با جذب مدیران توانمند و همچنین اصلاح فرآیند ها، برنامه‌های عملیاتی متعددی را طراحی و اجرا کرده ایم.

نخستین اقدام، شروع کار مطالعه شرایط کنونی شرکت و طراحی یک برنامه استراتژیک بود، در این راه یک برنامه جامع سه ساله طراحی و تدوین شد و تمامی اقدامات شرکت باید بر اساس آن و برای نیل به اهداف طراحی شده انجام گیرد. این برنامه کمک شایانی جهت ایحاد ارزش پایدار و سودآوری مستمر و همچنین زمان بندی جریانات نقد لازم برای تکمیل پروژه‌ها خواهد کرد، با اجرایی شدن این برنامه در سه سال آتی جریانات نقدی قابل اتکایی وارد شرکت شده و جهت ایجاد ارزش افزوده و تکمیل و تعریف پروژه‌های موجود و جدید استفاده خواهد شد.

در راستای این برنامه‌ها هیأت مدیره شرکت تمرکز بر پنج حوزه کاری شامل، املاک و ساختمان، بازرگانی، مالی و بازارسرمایه، کشت و صنعت و انرژی را در دستور کار قرار داده و فعالیت‌های شرکت شاهد در این حوزه‌ها به صورت متمرکز در شرکت‌های تخصصی دنبال خواهد شد. این هدف با ایجاد، تقویت و تجمیع شرکت‌ها صورت می‌پذیرد.

 

در این راستا چه اقداماتی نجام خواهد گرفت؟

فتحی پور: در این راه با تقویت دو شرکت سرمایه گذاری "سعدی" و "فرآوری و ابنیه شاهد"، به عنوان دو شرکت بزرگ و تاثیرگذار مالی و ساختمانی فعالیت خود را گسترش خواهند داد و مقدمات ورودشان به بازار سرمایه در سال آینده انجام خواهد شد.

شرکت سرمایه گذاری "سعدی" قرار است پس از انجام دو مرحله افزایش سرمایه، با سرمایه ثبت شده‌ای بالغ بر ۶۰۰ میلیارد تومان و با ایجاد گروه خدمات بازار سرمایه، به صورت تخصصی برای بهره مندی از فرصت‌های این حوزه در خدمت شرکت شاهد باشد همچنین شرکت فرآوری و ابنیه شاهد نیز که هم اکنون پروژه‌های متعددی را در این زمینه در حال اجرا دارد، با تملک و تجمیع تمامی املاک شرکت شاهد در این حوزه و افزایش سرمایه سنگین و تغییر ساختار بعنوان یک شرکت بزرگ ساختمانی در بورس حضور می‌یابد.

در حوزه بازرگانی و خدمات نیز مالک شرکت بازرگانی شاهد هستیم که در بخش‌های مختلف و متعددی در حال فعالیت است و با بازخوانی ماموریت‌ها در صددیم بیش از پیش برای بهره برداری از ظرفیت‌های این حوزه کوشا باشیم.

در حوزه نفت و گاز و انرژی نیز تمامی فعالیت‌های این حوزه در شرکت هرمز انرژی متمرکز خواهد شد و برنامه‌های جامعی در این زمینه برای ورود و گسترش فعالیت در این زمینه در حال اجرا و مطالعه است و این حوزه بدلیل مزیت اقتصادی کشور در برنامه‌های توسعه‌ای شرکت شاهد جایگاه ویژه‌ای دارد و با برنامه ریزی صورت گرفته و اقدامات مهمی که در دست اجراست، درآینده نزدیک خبر‌های خیلی خوبی از این شرکت برای سهامداران شرکت شاهد خواهیم داشت.

در حوزه کشت و صنعت که برنامه ایجاد یک هلدینگ بزرگ و تاثیر گذار را در این زمینه داریم و قرار است از مزرعه تا سفره را شامل شود، در زمینه تولید، فرآوری، بسته بندی و پخش و فروش محصولات کشاورزی و غذایی فعالیت خواهیم کرد. در این راه در حال ایجاد فروشگاه‌های زنجیره‌ای شاهد هستیم و اولین شعبه از این مجموعه در اواسط اسفندماه سال جاری در تهران و در فضایی بالغ بر ۲۵۰۰ متر مربع افتتاح خواهد شد و امیدواریم با گسترش سریع آن در تمامی نقاط کشور حضور پر رنگ و موفقی در این زمینه داشته باشیم. در ادامه در این زمینه به دلیل مالکیت اراضی زراعی متعددی در سراسر کشور تلاش خواهیم کرد در حوزه تولید و فرآوری محصولات کشاورزی بعنوان یک مجوعه تاثیر گذار حضور پیدا کنیم. این حوزه بدلیل ایجاد ارزش افزوده بالا و ایجاد اشتغال پایدار و فراوان می‌تواند خدمت شایانی به ذینفعان شرکت و اقتصاد ملی داشته باشد.

 

با توجه به گستردگی فعالیت"شاهد" در حال حاضر چه پروژه‌هایی در دست اجرا قرار دارد؟

فتحی پور: شرکت شاهد با توجه به در اختیار داشتن املاک مرغوب و با ارزش در سراسر کشور، برنامه‌های جامعی برای فرآوری و ایجاد ارزش افزوده در حوزه املاک دارد، در سه ماهه اخیر تمام تلاش مدیران شرکت در جهت فعال سازی پروژه‌های در دست اجرا وتعریف پروژه‌های جدید معطوف بوده است و تا حد ممکن با جلوگیری از خام فروشی، در صددیم که با فرآوری املاک موجود تمام ارزش افزوده در شرکت باقی بماند.

برای حل و فصل مشکلات موجود نیز جلسات متعددی با مدیران و مسولان بلند پایه کشوری و لشگری انجام گرفته است. دیدار و جلسات متعدد با استانداران مختلف در همین راستا بوده است و موجب تعریف پروژه‌های متعدد و حل و فصل بسیاری از مشکلات و موانع شده است.

پروژه "کن" با مساخت عرصه ۸۸۰۰ متر قرار در ۱۲ طبقه و مساحت قابل فروش بیش از ۵۰ هزار متر مربع که بالغ بر ۲۰۰۰ میلیارد تومان ارزش افزوده خواهد داشت از پروژه‌های شاخص شرکت در این حوزه است.

پروژه "شهرک ناز" کرج با مساحت ۱۵۰ هزار متر مربع که برنامه ایجاد باغ ویلا در آن در مرحله طراحی و برنامه ریزی است و بالغ بر ۱۰۰ ویلا ۱۰۰۰ متری را شامل می‌شود و امیدواریم که بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان ارزش افزوده ایجاد نماید از دیگر پروژه‌های در دست اقدام شرکت است.

پروژه شهرک ویلایی جلفا که مشتمل بر ۱۲۵ ویلا در ۱۶ هکتار است و پیش بینی می‌شود بالغ بر ۵۰۰ میلیارد تومان ارزش افزوده ایجاد کند، در ماه گذشته کلنگ خورده و فعالیت‌های اجرایی آن آغاز شده است.

پروژه افرا ظفر که در زمینی به مساحت ۱۱۵۰ متر مربع در محله ظفر در دست احداث است و ارزش افزوده‌ای بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان ایجاد خواهد کرد همچنین پروژه صدف کیش که در زمینی به مساحت ۲۵۲۰ متر مربع و زیر بنای مفید ۸۲۸۰ متر در حال اجراست.

پروژه منطقه ویژه اقتصادی نمین که بالغ بر ۲۰۰۰ هکتار است و در فاز ۱ در حدود ۴۵۰ هکتار را در بر می‌گیرد از برنامه‌های در حال اجرای شرکت است و زیر ساخت‌های مورد نیاز در حال ایجاد و در حدود ۳۵۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری در آن پیش بینی شده است.

پروژه‌های مورد اشاره تنها در شرکت مادر و شرکت‌های تابعه ۱۰۰ درصدی در حال اجرا است این در حالی است که در شرکت عمران و توسعه شاهد که مالکیت ۷۰ درصدی آن را داریم و سهام آن در فرابورس ایران در حال معامله است، پروژه‌های متعددی را در سراسر کشور در حال اجرا و برنامه ریزی داریم و املاک و مستغلات متعدد و با ارزشی در این شرکت وجود دارد و در سه ماهه اخیر اقدامات متعدد و نتایج خوبی را در زمینه اجرا و حل و فصل مشکلات آن انجام داده ایم.

 

طی حضور سه ماهه شما در این سمت چه اقداماتی برای بهتر شدن سرایط شرکت صورت گرفته است؟

فتحی پور: تشکیل کمیته تخصصی رصد و پایش بازار سرمایه، تشکیل کمیته سرمایه گذاری و ریسک، تشکیل کمیته فنی جهت پیشبرد پروژ‌های عمرانی همچنین با توجه به عدم دریافت سند مالکیت و مجوز فعالیت بابت ۴۶ هکتار از اراضی متعلق به شرکت در جلفا، اقدامات لازم در این باره انجام و سند ۱۶ هکتار از اراضی مذکور با طراحی کاربری باغ ویلا اخذ و توسط شرکت فرآوری و ابنیه شاهد در حال اجراست، انجام اقدامات مقتضی جهت تسریع در اجرای فعالیت عملیاتی پروژه ساختمان اداری و تجاری گلریز با زمین ۵۱۲ متری و زیر بنای ۵۶۶۰ متر مربع تجاری اداری، اقدام به تغییر کاربری برای احداث شهرک مسکونی ۱۷ هکتاری لوله سازی اهواز از جمله برخی اقدامات صورت گرفته طی مدت اخیر است.

در ادامه اقدامات صورت گرفته طی مذاکراتی که با استاندار اردبیل صورت گرفت، جهت پیشبرد سریعتر پروژه منطقه ویژه اقتصادی نمین مبلغ ۲۱ میلیارد تومان برای راه آهن و ۱۰ میلیارد تومان برای تأمین برق آن منطقه اعتبار اختصاص و موافقت و تخصیص آن هم از معاونت برنامه و بودجه اخذ گردید، همچنین درخصوص اجرائی نمودن پروژه ساخت ۱۵۰۰ واحد مسکونی برای جامعه هدف در استان اردبیل توسط کارگزاری شرکت شاهد با وزارت راه و شهرسازی توافقاتی حاصل شد.

در مذاکرات با استاندار هرمزگان نیز درباره پیگیری، اقدام و مساعدت‌های لازم درخصوص پروژه ساخت پالایشگاه میعانات نفتی با ظرفیت بیش از ۱۰۰ هزار بشکه توسط شرکت شاهد، صورت گرفت.

 

در پایان درباره سهام " شاهد" چه صحبتی دارید؟

فتحی پور: در سه ماهه اخیر با توجه به شرایط ویژه شرکت در بازار سرمایه ما با تمام توان برای حفظ ارزش بازار سهام شرکت به سهامدار عمده شرکت (موسسه اندوخته شاهد) کمک کردیم و امیدواریم که با فعالیت‌های اقتصادی پشتوانه ارزشمند و پایداری برای قیمت سهام شرکت ایجاد نماییم. سهامداران شرکت مطمئن باشند که در راه حمایت از ارزش شرکت تمام توان را به کار می‌گیریم و با بالفعل کردن تمامی ظرفیت‌های شرکت، در پایداری سودآوری و خلق ارزش تلاش خواهیم کرد.

عناوین برگزیده