تاریخ: ۰۴ اسفند ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۳:۴۷
بازدید: ۱۴۸
کد خبر: ۱۶۲۵۸۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

ترفند انگلیسی خلق پول

می متالز - ماه گذشته میلادی بانک مرکزی انگلستان اعلام کرد یک کارگروه را با همراهی ۵ بانک مرکزی دیگر تشکیل داده و هدف از این اقدام، تحقیق درباره ضرورت ایجاد ارز دیجیتالی بانک مرکزی است. ارز دیجیتالی بانک مرکزی معادل پول معمول است که از سوی نهاد سیاست‌گذار کشور ایجاد می‌شود و مقررات مربوط به آن تعیین می‌شود. از بسیاری جهات ارز دیجیتالی بانک مرکزی شبیه استیبل کوین است. زیرا این ارز با پول واقعی پشتیبانی می‌شود.
ترفند انگلیسی خلق پول

به گزارش می متالز، در کارگروه بانک مرکزی انگلستان، بانک‌های مرکزی کانادا، ژاپن، اروپا، ریکس بانک یعنی بانک مرکزی سوئد و بانک مرکزی سوئیس قرار دارند. البته بانک تسویه حساب‌های بین‌المللی نیز در این گروه مشارکت دارد. این نهاد یک نهاد بین‌المللی تحت مالکیت بانک‌های مرکزی است. بنا به اعلام بانک مرکزی انگلستان، این گروه به بررسی موارد استفاده از ارزهای دیجیتالی بانک مرکزی، گزینه‌های عملیاتی و تکنیکی طراحی آن، کارکرد اقتصادی و همرسانی دانش مربوط به فناوری‌های نوظهور خواهد پرداخت. یکی از اقتصاددانان‌ فرانسوی که ریاست مرکز نوآوری بی‌ای‌اس را بر عهده دارد، در پروژه جدید برای حمایت از همکاری بانک‌های مرکزی، یکی از دو رئیس گروه کاری یاد شده خواهد بود. رئیس بعدی، معاون رئیس بانک مرکزی انگلستان است.

این گروه همچنین با مجامع و گروه‌های بین‌المللی دیگر از جمله هیات ثبات مالی که نهادی بین‌المللی است و بر سیستم مالی جهان نظارت دارد همکاری خواهد کرد. یک نکته مهم درباره ارزهای دیجیتالی بانک مرکزی این است که حرکت به سمت این ارزها به حرکتی فراگیر تبدیل شده است. از زمانی که شرکت فیس‌بوک کار روی پروژه ارز دیجیتالی خود یعنی لیبرا را آغاز کرد، موضوع ارز دیجیتالی بانک‌های مرکزی به شکل جدی مطرح شده است.

ماه گذشته میلادی بانک مرکزی سوئد اعلام کرد در حال انعقاد قرارداد با موسسه مشاوره اکسنچر برای ایجاد یک پلتفرم آزمایشی است. این پلتفرم برای بررسی روند ایجاد ارز دیجیتالی این بانک یعنی کرون الکترونیکی ایجاد می‌شود. ریکس بانک یعنی بانک مرکزی سوئد مدت‌هاست در مسیر ایجاد ارز دیجیتالی خاص خود در حرکت بوده است. به‌طور مشابه بانک مرکزی اروپا که مدیریت ارز واحد اروپایی را برعهده دارد مدتی است مشغول بررسی فواید ایجاد یک ارز دیجیتالی و اثرات آن است.

چند ماه پیش رئیس بانک مرکزی فرانسه نیز از برنامه‌های این نهاد برای ایجاد ارز دیجیتالی خبر داد. غیر از کشورهای غربی و ژاپن، چند کشور دیگر به ویژه چین در مسیر ایجاد ارز دیجیتالی در حرکت هستند. در چین، یوآن دیجیتالی در حال تست است و تا اندازه‌ای جای پول نقد را خواهد گرفت. در ایالات متحده هیچ اقدام رسمی برای ایجاد ارز دیجیتالی بانک مرکزی انجام نشده است. وزیر دارایی پیشین آمریکا پایان سال گذشته گفته بود به چنین ارزی نیاز نیست. اما برخی اقدامات از سوی نهادهای مالی این کشور برای شروع فرآیند ایجاد ارز دیجیتالی با پشتوانه دلار شروع شده است. به نظر می‌رسد حرکت در این مسیر ادامه پیدا خواهد کرد اما به احتمال زیاد، این حرکت سریع نخواهد بود. بانک‌های مرکزی ترجیح می‌دهند بسیار با وسواس جوانب گوناگون این پروژه را بررسی کنند.

آمی کاستور مادرن کانسنسوس

عناوین برگزیده