تاریخ: ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۴:۴۶
بازدید: ۲۳۱
کد خبر: ۲۰۰۰۴۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

خبری که سیمانی‌های بورسی را سبزپوش کرد/ سیمان گران خواهد شد؟

‌می‌متالز - مجلس قیمت گاز مصرفی صنایع سیمان را براساس درصدی از نرخ خوراک پتروشیمی‌ها در نظر می‌گیرد که با حساب سر انگشتی بیش از ۲ برابر قیمت کنونی گاز می‌شود.

به گزارش می‌متالز، افزایش قیمت گاز مصرفی شرکت‌های سیمانی تا ۳ برابر امروز رسانه‌ای شد، انجمن کارفرمایان صنعت سیمان از اهیمت افزایش قیمت سیمان و مدیریت بازار مصرف سخن گفتند و معتقدند با توجه به عرضه بیش از تقاضای سیمان باید قیمت گذاری دستوری سیمان لغو شود. بازار سرمایه از این خبر تاثیر گرفت و این خبر گروه سیمانی‌ها را در بازار سرمایه سبزپوش کرد.

ابراهیم غلام زاده، تولیدکننده سیمان با اشاره به اینکه مجلس شورای اسلامی مصوبه‌ای در قانون بودجه سال ۱۴۰۰ را به تصویب رسانده که نرخ گاز کارخانجات سیمان سه برابر خواهد شد، به تسنیم بیان کرد: اقدام مجلس در افزایش ۳ برابری نرخ گاز کارخانجات سیمان در راستای حمایت از تولید نیست. این افزایش نرخ گاز به نرخ تمام شده سیمان اضافه خواهد شد و در سال آینده باعث افزایش نرخ سیمان خواهد شد. بزرگترین چالش صنعت سیمان، نرخ آن است که سال‌هاست سرکوب شده و توجیه افتصادی این صنعت را از بین برده است.
عبدالرضا شیخان دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در ارتباط با تصویب خبر افزایش قیمت ۳ برابری گاز در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: خبر افزایش ۲ تا ۳ برابری قیمت گاز بر اساس فرمول خاصی رسانه‌ای شده، اما هنوز منبع دقیقی از طرف مجلس این موضوع را تصدیق نکرده است. گفته شده مجلس قیمت گاز مصرفی صنایع سیمان را براساس درصدی از نرخ خوراک پتروشیمی‌ها در نظر می‌گیرد که با حساب سر انگشتی بیش از ۲ برابر قیمت کنونی گاز می‌شود.

وی در ارتباط با تاثیر افزایش قیمت سوخت سیمانی‌ها بیان کرد: اگر افزایش قیمت گاز تخصیص یافته به کارخانجات سیمانی تصویب و اجرایی شود هزینه تولید هر پاکت سیمان نیز بنا بر افزایشی که در قیمت گاز صورت می‌گیرد، افزایش می‌یابد. اگر وزارت صمت قیمت سیمان را افزایش ندهد، زیان شرکت‌های سیمانی بیش از پیش خواهد شد.


شیخان با اشاره به دستوری بودن نرخ سیمان گفت: ۲ مرجع متفاوت تعیین نرخ گاز و تعیین قیمت سیمان را بر عهده دارند، اولی را مجلس و دومی را وزارت صمت مشخص می‌کند، حال باید بین این دو مرجع همانگی وجود داشته باشد تا با افزایش قیمت گاز کارخانجات سیمان، قیمت پایانی سیمان نیز توسط مرجع ذی صلاح افزایش یابد.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در نهایت گفت: با توجه به آنکه میزان عرضه از تقاضا در بازار سیمان بیشتر است قیمت گذاری دستوری معنی خود را برای این صنف از دست داده و باید قیمت گذاری آزاد شود و این آزادسازی قیمت سیمان هدف اصلی سیمانی‌ها است.

عناوین برگزیده