تاریخ: ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۳:۳۸
بازدید: ۵۱۳
کد خبر: ۲۰۰۰۹۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
معاون اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی:

مبادله رمز ارز‌ها در کشور ممنوع است

‌می‌متالز - محمدرضا مانی یکتا گفت: بر اساس قانون شورای عالی مبارزه با پولشویی و مصوبه هیات دولت در سال ۹۸، مبادله رمز ارز‌ها در کشور ممنوع است.

به گزارش می‌متالز، معاون اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی بیان داشت: مردم بدانند خطر‌های این رمز ارز‌ها بسیار زیاد است و پرونده‌های بسیاری در زمینه کلاهبرداری، سرقت از کیف پول و مسدود شدن کیف پول رمز ارز‌ها تشکیل شده است.

وی با بیان اینکه در موضوع رمز ارز‌ها با یک پدیده روبرو هستیم که اثر آن در کشور‌ها یکنواخت نیست، گفت: هیچ پشتوانه دولتی و حاکمیتی در دنیا برای رمز ارز‌ها وجود ندارد و به این علت مبادلات جهانی آن از سال ۲۰۱۶ افزایش نداشته است.

محمدرضا مانی یکتا افزود: در سال ۲۰۱۶ میزان مبادلات روزانه رمز ارز‌ها ۱۳۰ میلیارد دلار بوده که همچنان این رقم حفظ شده و به دلیل غیر مجاز بودن این حوزه برآورد دقیقی از مبادلات آن در کشور وجود ندارد؛ البته میزان مبادلات رمز ارز‌ها قابل مقایسه با بازار‌های دیگر مانند سهام و طلا نیست.

وی افزود: ۶ هزار رمز ارز در دنیا وجود دارد که ۶۰ درصد سهم این بازار در اختیار بیت کوین است. به علت پشتوانه نداشتن رمز ارز‌ها نوسانات قابل ملاحظه‌ای در حد ۱۵ تا ۲۰ درصد در روز برای آن وجود دارد.

یکتا افزود: به عنوان نمونه در سال ۲۰۱۶ بیت کوین ۲۰ هزار دلار افزایش قیمت داشت، اما در چند ساعت بهای آن کاهش بسیار زیادی داشت. شبکه تراکنش‌های بیت کوین کامل شفاف است، اما برعکس بازار‌های سرمایه‌ای در فضای مبادلات رمز ارز‌ها نهاد ناظری وجود ندارد و عرضه گسترده و ناگهانی آن موجب افزایش یا کاهش شدید قیمت رمز ارز‌ها می‌شود.

معاون اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی با بیان اینکه آینده رمز ارز‌ها قابل تحلیل نیست افزود: حدود سه و نیم درصد از کل قدرت پردازش شبکه بیت کوین جهانی در کشور ماست و، چون ملاحظات گسترده‌ای دارد و میزان تولید رمز ارز‌ها بر اساس قدرت شبکه مشخص می‌شود میزان استخراج آن پرنوسان و متغیر است.

یکتا گفت: دستورالعمل استخراج کنندگان رسمی رمز ارز‌ها و صرافی‌های مجاز این هفته در بانک مرکزی نهایی شد و نام صرافی‌های مجاز در اختیار استخراج کنندگان رسمی رمز ارز‌ها قرار می‌گیرد.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده