تاریخ: ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۵:۲۲
بازدید: ۳۵۴
کد خبر: ۲۰۰۶۵۳
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
نماینده اسفراین در مجلس شورای اسلامی:

برداشت قانونی از ذخایر معدن آلبلاغ اسفراین امکانپذیر می‌شود

‌می‌متالز - نماینده اسفراین در مجلس شورای اسلامی گفت: با توافق صورت گرفته با سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، برداشت قانونی بخشی از ذخایر معدنی «آلبلاغ» توسط مردم، در قالب شرکت تعاونی‌های سهامی، تا ۲ ماه دیگر امکانپذیر می‌شود.

به گزارش می‌متالز، امان الله حسین پور روز دوشنبه اظهار داشت: در نشستی که هفته گذشته با رییس ایمیدرو در خصوص تسریع در تعیین تکلیف معدن آلبلاغ برگزار شد، با پیشنهاد نماینده اسفراین برای صدور حق برداشت قانونی به اهالی شهرستان موافقت شد تا در قالب شرکت‌های تعاونی مردمی مورد تایید در بخشی از پهنه این منطقه معدنی به فعالیت پرداخته و برداشت کنند.
وی افرود: بر این اساس همزمان با اجرای مطالعات ایمیدرو در منطقه معدنی آلبلاغ، شهروندان اسفراینی سهامدار این شرکتها، می‌توانند در چهارچوبی قانونی نسبت به برداشت سنگ روی و سرب از این معدن اقدام کنند.

معدن سرب و روی آلبلاغ اسفراین در منطقه‌ای کوهستانی و سخت گذر با همین نام واقع است که برداشت غیرمجاز از ذخایر آن از اواخر سال ۹۷ توسط محلی‌ها آغاز شد و از بهار ۹۸ با هجوم سودجویان از دیگر نقاط کشور به این منطقه شدت گرفت.
واقع شدن این معدن در محدوده حفاظت شده زیست محیطی ساریگل، موجب شد سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی مدت‌ها در ثبت آن ناکام بماند، ولی سال قبل وزارت صنعت، معدن و تجارت مجوز مطالعات و اکتشافات اولیه بر روی این منطقه معدنی را برای ایمیدرو صادر کرد.
وقوع چندباره حوادث آوار و ریزش سنگ در این معدن در ۲ سال اخیر جان هفت نفر از برداشت کنندگان غیرمجاز را، که بعضا از دیگر مناطق کشور راهی این منطقه شده بودند، گرفته است.
این معدن پس از مدت‌ها بلاتکلیفی، سرانجام اوایل اسفند امسال به صورت کامل از حضور برداشت کنندگان غیرمجاز پاکسازی شده و در اختیار شرکت حفاظتی ایمیدرو قرار گرفت.

شهرستان ۱۲۰ هزار نفری اسفراین در ۶۰ کیلومتری جنوب شرقی بجنورد قرار دارد.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) خراسان شمالی

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده