تاریخ: ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۵:۵۸
بازدید: ۲۱۱
کد خبر: ۲۰۰۷۴۱
سرویس خبر : آهن و فولاد
مدیر واحد احیا مستقیم شرکت فولاد هرمزگان مطرح کرد:

افزایش تولید آهن اسفنجی با وجود محدودیت‌های تامین گاز

‌می‌متالز - مدیر واحد احیا مستقیم شرکت فولاد هرمزگان گفت: در سال جاری با وجود مشکلات ناشی از تخصیص گاز به واحد‌های احیا مستقیم فولاد و نیز کیفیت گاز دریافتی، توانستیم تولید خود را نسبت به سال گذشته ۶.۶ درصد افزایش دهیم.

به گزارش می‌متالز، علیرضا نجار قویدل اظهار داشت: سال ۱۳۹۹ برای تمام صنایع فولادی به دلیل شیوع ویروس کرونا و نیز ادامه تحریم‌ها سال ویژه‌ای بود. شرکت فولاد هرمزگان نیز از این موضوع مستثنی نبود، اما توانست بر این مسائل فائق آید.

وی افزود: واحد‌های احیا مستقیم همواره با چالش تامین مواد اولیه مواجه هستند. شرکت فولاد هرمزگان علاوه بر اینکه چالش تامین مواد اولیه دارد، با چالش گاز نیز در مواقعی از سال دست و پنجه نرم کرد. چراکه کیفیت گاز ورودی به واحد احیا مستقیم مطلوب نبود. ضمن اینکه در فصول سرد میزان گاز تخصیصی به شرکت نسبت به سال‌های گذشته کاهش یافت.



چالش تامین گاز

مدیر واحد احیا مستقیم شرکت فولاد هرمزگان خاطرنشان کرد: گاز دریافتی از نظر کیفیت به ویژه ابتدای سال در حد مطلوب برای واحد احیا مستقیم نبود. با اینکه فولاد هرمزگان پروژه‌هایی را به ویژه در بخش سیالات در دستور کار قرار داد تا بخشی از تنش کیفیت نامطلوب گاز را خنثی کند، اما با این حال مشکلات کیفیت گاز وجود داشت. برای جلوگیری از اثرگذاری کیفیت گاز بر کیفیت آهن اسفنجی واحد احیا مستقیم، لازم است یک فیلتراسیون نصب شود تا این مشکل کاهش یابد.

وی اضافه کرد: از نظر دسترسی و تامین گاز، شرکت فولاد هرمزگان از دی ماه که مدول B آماده فعالیت پس از شات‌داون شد، با محدودیت در تخصیص گاز مواجه شد و به نظر می‌رسد این چالش حداقل ۳۰ تا ۴۰ درصد از ظرفیت تولید بخش احیا مستقیم را کاهش داد. این کاهش تولید در بخش احیا مستقیم زمانی اتفاق افتاد که واحد ذوب و ریخته‌گری فولاد شرکت، در آمادگی کامل برای تولید اسلب به سر می‌برد. با اینکه واحد فولادسازی شرکت از ابتدای سال جاری چندین رکورد ماهانه را به ثبت رساند، اما این واحد آماده ثبت رکورد‌های خیره‌کننده‌تری در تاریخ شرکت بود. با این حال، با توجه به محدودیت در تخصیص گاز به واحد احیا مستقیم، تولید آهن اسفنجی با کاهش مواجه شد و همین امر چالش‌هایی را برای بخش فولادسازی به وجود آورد.



رشد تولید آهن اسفنجی

نجار قویدل تصریح کرد: خوشبختانه شرکت فولاد هرمزگان در سال ۱۳۹۸ یک شات‌داون بسیار خوب را در مدول A واحد احیا مستقیم انجام داد؛ بنابراین در سال جاری این مدول عملکرد بسیار خوبی داشت و با ظرفیت اسمی و کمی بیش از آن فعالیت می‌کرد. ضمن اینکه از ابتدای سال برنامه‌ای برای شات‌داون سالیانه مدول B احیا مستقیم برنامه‌ریزی کرده بودیم.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه عمر مفید کاتالیست‌های مدول B واحد احیا مستقیم به اتمام رسیده بود، باید اقدام به تعویض آن‌ها می‌کردیم. در کنار آن باید تیوب ریفورمر واحد احیا نیز باید کاملا تعویض می‌شد. علاوه بر این، واحد احیا مستقیم توانست پارامتر‌های زیادی را در رابطه با تولید آهن اسفنجی ارتقا دهد، به طوری که سال جاری توانستیم مصارف انرژی شامل آب، برق و گاز را کاهش دهیم. در کنار آن برای موضوع توقفات اضطراری، بخش تعمیر و نگهداری موفق عمل کرد و در سال جاری توقفات اضطراری حداقل ۵۰ درصد نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرد. این امر، در توقفات برنامه‌ریزی شده نیز رخ داد و با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، این توقفات نیز کاهش یافت. این عوامل باعث شدند بخش احیا مستقیم بتواند آهن اسفنجی بیشتری نسبت به سال قبل تولید کند.

مدیر واحد احیا مستقیم شرکت فولاد هرمزگان تصریح کرد: خوشبختانه در سال جاری با تمام مشکلاتی که در سال جاری صنعت فولاد کشور به ویژه حوزه احیا مستقیم با آن مواجه بود، شرکت فولاد هرمزگان موفق شد میزان تولید آهن اسفنجی خود را طی ۱۰ ماه امسال و تا پایان بهمن ماه، ۶.۶ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش دهد. البته با وجود افزایش تولید، هنوز فولاد هرمزگان نتوانسته رکورد ماهیانه یا روزانه تولید آهن اسفنجی خود را جابه‌جا کند.

نجار قویدل عنوان کرد: خوشبختانه پس از شات‌داون سالیانه، وضعیت تولید در روال خوبی قرار گرفت. البته در ابتدا با مشکل گاز مواجه بودیم. پس از اینکه مشکل گاز حل شد، توانستیم در بهمن ماه سال جاری پنج رکورد را ثبت کنیم که از جمله آن‌ها سه رکورد تولید روزانه دو رکورد تولید هم در مدول A و هم در مدول B بود.

وی مطرح کرد: اگر روند تولید در واحد احیا مستقیم شرکت فولاد هرمزگان به همین صورت ادامه داشته باشد و مشکلات خارج از سازمان به واحد احیا مستقیم تحمیل نشود، این بخش باز هم می‌تواند رکورد‌های تولید خود همچون رکورد روزانه و ماهیانه را جابه‌جا کند.

مدیر واحد احیا مستقیم شرکت فولاد هرمزگان در خصوص برنامه شرکت فولاد هرمزگان برای سال جاری، بیان کرد: برنامه داشتیم تولید آهن اسفنجی در بخش احیا مستقیم شرکت تا پایان سال جاری به یک میلیون ۶۶۰ هزار تن برسد که توانسته‌ایم ۹۷ درصد از برنامه امسال را محقق کنیم و امیدوار هستیم تا پایان سال ۱۰۰ درصد برنامه را در تولید آهن اسفنجی پوشش دهیم.



طرح توسعه احیا مستقیم در دست بررسی است

نجار قویدل ابراز کرد: برای سال آتی نیز در تلاش هستیم تا برنامه تولید یک میلیون و ۷۲۰ هزار تن آهن اسفنجی محقق شود که این میزان تولید بالاتر از ظرفیت اسمی خواهد بود.

وی با اشاره به طرح توسعه شرکت فولاد هرمزگان در بخش احیا مستقیم، خاطرنشان کرد: با توجه مطالعاتی که از سوی معاونت‌های مختلف شرکت صورت گرفت و جلساتی که در این رابطه برگزار شد، موضوع احداث یک مدول جدید احیا مستقیم مورد بررسی قرار گرفت و اقدامات مطالعاتی مرتبط با این پروژه در حال انجام است. امیدوار هستیم به زودی شاهد احداث این پروژه عظیم در شرکت فولاد هرمزگان باشیم.

منبع: فلزات آنلاین

عناوین برگزیده