تاریخ: ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۱:۱۹
بازدید: ۶۰۲
کد خبر: ۲۰۰۷۹۴
سرویس خبر : متالورژی و مواد
معاون جهاددانشگاهی اشاره کرد:

موفقیت‌های جهاددانشگاهی در پژوهش‌های کاربردی مواد و متالورژی

‌می‌متالز - معاون پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی کشور با اشاره به نقش موثر حوزه مواد و متالورژی در پیشرفت کشور، فعالیت‌های جهاددانشگاهی را در حوزه پژوهش‌های کاربردی یاداور شد.

به گزارش می‌متالز، «محمدرضا پورعابدی» صبح امروز سه‌شنبه در مراسم افتتاح نخستین کنفرانس ملی مواد نوین که به صورت مجازی به مدت دور روز به میزبانی یزد در حال برگزاریست، اظهار کرد: بحث مهندسی مواد و متالورژی نقش اساسی و ارزنده‌ای در صنایع مختلف کشور اعم از صنایع انرژی، هسته‌ای، نظامی و ... دارد و در همین راستا نیز سازمان جهاددانشگاهی کشور با توجه به رسالت خود در حوزه پژوهش‌های کاربردی به منظور رفع چالش‌ها و نیاز‌های جامعه در این حوزه فعالیت‌هایی را دنبال کند.

وی در همین رابطه افزود: سازمان جهاددانشگاهی دارای هشت گروه پژوهشی در حوزه مکانیک، مواد و متالورژی شامل متالوژزی، فناوری مواد فلزی، سرامیک، سرامیک‌های نوین، نانو مواد سرامیکی، بیومواد، هیدرومتالورژی، کانه ارایی و نانو ذرات فلزی هستیم که در قالب پژوهشکده‌های مختلف این سازمان فعالیت دارند.

پورعابدی با اشاره به پژوهشکده مواد نوین سرامیکی که به صورت متمرکز بر حوزه تکنولوژی‌های سرامیکی در استان یزد فعالیت می‌کند، گفت: تهیه آلیاژی‌های آهنی و غیراهنی، آلیاژ‌های مغناطیسی مقام بر حرارت، آلیاژ‌های مسی و سوپر الیاژ‌ها و تولید قطعات صنعتی، کار‌های خوبی را از این گروه‌های پژوهشی و مراکز خدمات تخصصی شاهد هستیم.

وی از مهمترین طرح‌های سال جاری در این حوزه را بحث قالب‌های انجماد ریختگری پیوسته و نیمه پیوسته چرخ‌های مسی مورد استفاده در صنایع ریختگری، صدا خفه کن داخلی خطوط تقلیل فشار گاز و همچنین ایمپلنت‌های دندانی متخلخل و پوشش‌های آن‌ها را برشمرد.

وی در خصوص مواد سرامیکی نیز از ساخت مونولیت‌های سرامیکی، مونولیت‌های فلزی کاتالایست‌ها که نقش موثری در کاهش آلایندگی ناشی از کارکرد خودرو‌ها به عنوان طرح‌های فناورانه در این بخش یاد کرد.

معاون پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی در ادامه از کسب رتبه سوم جهاددانشگاهی در سی و چهارمین جشنواره بین المللی خوارزمی با طرح بومی سازی تولید صدا خفه کن داخلی خطوط تقلیل فشار گاز خبر داد.

وی با تاکید بر اهمیت حوزه مواد و متالورژی در پیشرفت کشور، اظهار کرد: در همین راستا نیز مهم است که دستاورد‌های پژوهشگران، اساتید و دانشجویان در این حوزه مورد نقد و نظر و بررسی قرار گیرد و بتوان از این دانش در بخش کاربردی مسائل کشور استفاده کرد.

پورعابدی در پایان نیز از برگزارکنندگان این کنفرانس در پژوهشکده مواد نوین سرامیکی یزد قددرانی و ابراز امیدواری کرد که دستاورد‌ها و ماحصل این کنفرانس به صورت کاربردی در رفع مشکلات صنعت کشورمان مورد استفاده قرار گیرد.
منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده