تاریخ: ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۲:۰۷
بازدید: ۷۲۷
کد خبر: ۲۰۱۰۵۰
سرویس خبر : زمین شناسی

انتشار اولین نقشه هوشمند ژئوشیمی رسوبی و آلاینده‌های زیست‌محیطی خزر

‌می‌متالز - مدیرکل دفتر بررسی‌های زمین‌شناسی دریایی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی از انتشار نخستین نقشه هوشمند ژئوشیمی رسوبی و آلاینده‌های زیست‌محیطی سواحل و مناطق دریایی خزر خبر داد و گفت: این نقشه در مقیاس یک‌پنجاه ‎هزارم به همت کارشناسان دفتر زمین‌شناسی دریایی تهران و مراکز کاسپین باختری و خاوری منتشر شده است.

به گزارش می‌متالز، دکتر مسعود زمانی پدرام با اشاره به تهیه اولین نقشه هوشمند ژئوشیمی رسوبی و آلاینده‌های زیست محیطی سواحل و مناطق دریای خزر، افزود: نقشه‌های ژئوشیمی رسوبی و آلاینده‌های زیست‌محیطی در برگیرنده اطلاعات کامل از شرایط ژئوشیمیایی و میزان آلایندگی عناصر از مناطق ساحلی و کم عمق دریایی است که نمونه‌برداری در یک شبکه منظم از رسوبات سطحی بستر دریا، تالاب‌ها، آب‌بندها، کانال‌های آب و مسیل رودخانه‌ها و زمین‌های کشاورزی انجام می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: در فاز نخست از تهیه نقشه‌های ژئوشیمی و آلاینده‌های زیست محیطی طول سواحل و مناطق کم عمق دریای خزر با مشارکت دفتر مدیریت‌های کاسپین باختری و خاوری این سازمان در سواحل استان‌های گیلان، مازندران و گلستان در حال انجام است.

زمانی‌پدرام ادامه داد: نخستین نقشه مربوط به منطقه "لسکوکلایه" از توابع استان گیلان تهیه شد و قرار بر است ۷ نقشه آستانه، رشت، بابل، جویبار، محمود آباد، بندر ترکمن و شاه‌کیله تا پایان سال ۱۴۰۰ تهیه شده و به مرحله انتشار برسند.

مدیرکل دفتر بررسی‌های زمین‌شناسی دریایی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور با بیان این‌که تعداد ۲۵ نقشه یک‌پنجاه‌هزارم طول سواحل و مناطق کم عمق دریای خزر را پوشش می‌دهد، یادآور شد: قرار است با همت کارشناسان سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در دو سال آینده (پایان سال ۱۴۰۱) این تعداد نقشه به‏ شکل یکپارچه و منسجم در قالب‌های استاندارد، در خدمت برنامه‌ریزان و مسئولان قرار گرفته و امکان خدمت‌رسانی برای سطوح مختلف کاربران اعم از ارگان‌های دولتی، دانشگاه‌ها و بخش خصوصی و عموم مردم در این بستر فراهم شود.

وی ضمن اشاره به لزوم پایش، حفظ و صیانت از دریاها، تالاب‌ها و رودخانه‌ها، شناسایی آلودگی‌های انسان‌زاد و زمین‌زاد را از اهداف تهیه این نقشه عنوان کرد و گفت: همکاری منسجم‌تر سازمان‌های مرتبط با علوم دریا چه از نظر فنی و لجستیکی به‌خصوص در پهنه‌های دریایی می‌تواند کمک قابل توجهی در تهیه این نقشه‌ها داشته باشد.

بر اساس اعلام روابط‌عمومی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، زمانی‌پدرام تاکید کرد: البته این دفتر از بدو تاسیس، همکاری‌های نسبتا خوبی با سازمان‌ها و ارگان‌ها از جمله سازمان حفاظت محیط‌زیست، سازمان شیلات، بنادر و دریانوردی، نیروی دریایی سپاه و ارتش جمهوری اسلامی و نیز پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی با برگزاری جلسات و تشکیل کمیته‌های کارشناسی داشته است.

منبع: ایسنا

عناوین برگزیده