تاریخ: ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ ، ساعت ۰۹:۳۶
بازدید: ۴۵۲
کد خبر: ۲۰۱۲۲۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

مطالعاتی درباره رمزپول ملی/ ایجاد وسیله تبادل ارزش دیجیتالی

‌می‌متالز - یک فعال حوزه فناوری اطلاعات با تاکید بر لزوم تصمیم گیری به موقع درباره رمزارزها، بیان داشت: مطالعاتی درباره رمزپول ملی صورت گرفته است.

به گزارش می‌متالز، یک فعال حوزه فناوری اطلاعات با اشاره به لزوم شتاب تصمیم گیری در خصوص رمز ارز‌ها در کشورمان، گفت: ما اولین کشوری نیستیم که در دنیا به این موضوع می‌پردازد. وقتی به سمت بانکداری دیجیتال و تجربه دیجیتالی شدن حرکت می‌کنیم و بانک را به خانه می‌بریم، باید فضایی هم فراهم باشد که پول را بتوانیم دیجیتالی کنیم. در دنیای امروز همه عناصر دیجیتالی می‌شوند.

علی هاشمی اقدم تصریح کرد: آیا در این اکوسیستم نباید پول به عنوان وسیله تبادل ارزش را در ساختاری مشخص دیجیتالی کنیم و به این روند تسریع ببخشیم؟ البته حوزه پول بسیار سنگین است که اقتصاددانان باید در این حوزه صحبت کنند، اما واقعیت این است که در اقتصاد‌هایی که بانک مرکزی با حمایت از رمز ارز به معنی رمز پول کشور اقدام کرده اند نتایج خوبی حاصل شده است.

وی ادامه داد: روند کار به این صورت است که معادل یک ریال پول فیزیکی که بدهید، پول سوخته شود و به جای آن توکن یک ریالی دریافت می‌کنید که مفهوم خلق پول نداشته باشد. مطالعاتی در اینباره در شرکت خدمات انفورماتیک انجام و به بانک مرکزی هم عرضه شده است.

این فعال حوزه فناوری اطلاعات گفت: آنچه براساس آنالیز فنی به دست آمد این بود که اگر یکی از همسایگان ما رمز پول ملی خود را قبل از ما ارائه دهند، می‌تواند خطر جریان خروج سرمایه از کشور را رقم بزند. در صورتی که ما می‌توانیم در یک بازه زمانی معقول، پیش دستی کنیم و رمز ارز ملی خودمان را داشته باشیم تا از این جریان جلوگیری کنیم یا اگر هم این اتفاق افتاد یک معادلی این سو داشته باشیم که قابلیت تعادل بین این دو فضا را داشته باشد.

هاشمی اقدم با تاکید بر اینکه بانک مرکزی همیشه باهوش بوده است، گفت: وقتی دو سال پیش در پژوهشکده پولی بانکی انقلاب بلاکچین رو شروع کردند اینطور برداشت شد که بانک مرکزی به موقع این نیاز را حس کرده و حالا فرصت خوبی است که باید از آن بهره برد. ما هم منتظر هستیم که حداقل در حوزه رمز ارز ملی ایران تصمیم گیری انجام شود چرا که این موضوع جزو آن دسته از مقرراتی است که می‌تواند به عنوان حمایت از فین تک‌ها اتفاقی را در این کشور رقم بزند؛ بنابراین نباید فرصت سوزی کرد.

وی افزود: وقتی تولید پول دیجیتال رواج یابد در نتیجه صرفه جویی قابل توجهی در هزینه تمام شده تولید پول فیزیکی خواهیم داشت که در این شرایط پول گذاری دستگاه‌های کارت خوان و جابجایی پول و ... معنای متفاوتی پیدا می‌کنند. در واقع با ارزش‌هایی که به دست می‌آید معنای دیگری به جامعه تزریق می‌شود و اتفاق جدیدی رقم می‌خورد که امنیت نیز یکی از مزیت‌های آن است؛ این را به عنوان کسی که بنیانگذار کاشف بوده می‌گویم.

این فعال حوزه فناوری اطلاعات تصریح کرد: زمانی که کاشف را به عنوان بازوی امنیتی بانک مرکزی در سال ۹۳ شروع کردیم این موضوعات را هم کنار آن می‌دیدیم که بانک مرکزی نیز پازل را به درستی تکمیل می‌کرد به نحوی که با کاشف می‌توان حوزه نظارت امنیت را آنالیز کند و بعد هم رمز پول ملی به آن کمک کند. در اینجاست که ایده می‌تواند شکوفا شود و فین تک‌ها و دیگر اتفاق‌ها به «توان» برسند، یعنی اگر امروز درباره ضریب دو یا سه صحبت می‌کنیم می‌توانیم از توان دو یا سه بگوییم.

منبع : شبکه خبری اقتصاد و بانک ایران (ایبنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده