تاریخ: ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۳:۴۹
بازدید: ۱۶۸
کد خبر: ۲۰۲۱۴۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیرکل دفتر سرمایه گذاری و امور طرح‌های وزارت صمت:

امضای بیش از ۶ میلیارد دلار تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری بین وزارت صمت و شرکت‌های برتر/ مشارکت ۵ شرکت برای توسعه کشور در گام نخست طرح "اقتصاد مقاومتی با شرکت‌های برتر"

‌می‌متالز - مدیر کل دفتر سرمایه‌گذاری و امور طرح‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت از امضای تفاهم‌نامه وزارت صمت با ۵ شرکت برتر تولیدی در نخستین گام از اجرای طرح "اقتصاد مقاومتی با شرکت‌های برتر" با ارزش ۶.۱ میلیارد دلارخبر داد.

به گزارش می‌متالز، علیرضا هادی با بیان این خبر افزود: طرح "اقتصاد مقاومتی با شرکت‌های برتر" به ابتکار وزارت صمت اجرا خواهد شد و در گام نخست اجرای این طرح، تفاهم‌نامه همکاری بین وزارت صمت و ۵ شرکت از بین شرکت‌های برتر تولیدی شامل شرکت‌های معدنی و صنعتی چادرملو، شیرین عسل، آلومینیوم المهدی، نفت سپاهان و ماشین‌سازی اراک امضا خواهد شد.

وی گفت: این تفاهم‌نامه‌ها شامل ۶۲ پروژه در زمینه معدن و صنایع معدنی، صنایع غذایی، ماشین‌سازی و صنایع پالایشگاهی است و هدف از تنظیم و امضای آن‌ها ایجاد امنیت سرمایه‌گذاری و تشویق بنگاه‌ها برای توسعه و تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی با تکیه بر توانمندی‌های داخلی است.

هادی با استناد به الگو‌های توسعه در کشور‌های مختلف، استفاده از ظرفیت بنگاه‌های اقتصادی بزرگ را یکی از روش‌های عمده سرمایه‌گذاری در جهان عنوان کرد و افزود: بررسی‌ها و مطالعات تطبیقی نشان می‌دهد سایر کشور‌ها نیز ازطریق سرمایه‌گذاری شرکت‌های بزرگ و مهم به رشد اقتصادی چشم‌گیری دست یافته‌اند.

وی افزود: از میان ۱۲ هزار بنگاه اقتصادی با اشتغال بیش از ۱۰ نفر، براساس شاخص‌های مختلف مانند اشتغال، صادرات و ارزش افزوده ۱۰۰ شرکت برتر شناسایی و انتخاب شده‌اند که از این تعداد ۳۹ شرکت در بخش پالایشگاهی، پتروشیمی و شیمیایی، ۲۱ شرکت در حوزه غیرفلزی، ۲۰ بنگاه در حوزه معدن و صنایع معدنی و ۲۰ بنگاه نیز در بخش ماشین‌سازی و نیرومحرکه فعالیت دارند.

مدیرکل دفتر سرمایه‌گذاری و امور طرح‌ها وزارت صمت در بخش دیگر صحبت‌های خود درخصوص تأمین منابع مالی اجرای این طرح، گفت: این منابع از آورده بنگاه، منابع صندوق توسعه ملی و شبکه بانکی اعم از ریالی و ارزی، جلب مشارکت سایر بنگاه‌های برتر و استفاده از ظرفیت‌های بازار سرمایه در قالب صندوق پروژه، تشکیل شرکت سهامی عام پروژه و انتشار اوراق بدهی تامین خواهد شد.

منبع: شبکه اطلاع رسانی تولید و تجارت (شاتا)

عناوین برگزیده