تاریخ: ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۱:۵۰
بازدید: ۳۲۵
کد خبر: ۲۰۲۲۴۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
به همت دبیرخانه شورای گفتگو

گزارش آثار فسخ و ابطال واگذاری‌های دولت منتشر شد

‌می‌متالز - گزارش آثار فسخ و ابطال واگذاری‌های دولت (خصوصی‌سازی) به همت دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی منتشر شد.

به گزارش می‌متالز، دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی گزارشی را با عنوان آثار فسخ و ابطال واگذاری‌های دولت (خصوصی‌سازی) در اسفند ۹۹ منتشر کرد. این گزارش ضمن تشریح شرایط واگذاری‌ها به بخش خصوصی و عوامل موثر بر عدم تحقق اهداف خصوصی‌سازی، ۱۵ راهکار را در این راستا پیشنهاد می‌کند.

بر اساس آنچه در این گزارش آمده است پس از گذشت بیش از ۱۲ سال از تصویب قانون اجرای سیاست‌های کلی ‏اصل چهل‌وچهارم قانون اساسی، بررسی شاخص‌های مربوط به نقش دولت در ‏اقتصاد حاکی از پررنگ‌تر شدن حضور دولت در عرصه تصدی‌گری است.

دبیرخانه شورای گفتگو در این گزارش عوامل موثر بر عدم تحقق اهداف خصوصی‌سازی را در مواردی همچون درنظرنگرفتن ملزومات پیشینی خصوصی‌سازی از جمله آزادسازی قیمت‌ها و طراحی نظام تنظیم‌گری، ایرادات وارد بر نحوه تعیین مصادیق گروه‌های سه‌گانه، نحوه انتخاب شرکت‌های قابل واگذاری و فرآیند ورود و ‏خروج آن‌ها از لیست واگذاری، نحوه آماده‌سازی بنگاه‌ها، تعیین روش واگذاری و شیوه انتخاب خریدار، تصویب روش‌های سختگیرانه در قیمت‌گذاری، مخالفت‌های صریح نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مسوولان محل و مقامات کشوری با امر خصوصی‌سازی ‏و ضعف‌های نظام ارزیابی و بازخوردگیری خصوصی‌سازی از جمله نحوه نظارت بر شرکت‌های واگذار شده و ‏همچنین سازوکار‌های انگیزشی در نظر گرفته شده برای آن‌ها جستجو می‌کند و در نهایت پیشنهاد‌های پانزده‌گانه خود را برای بهبود این شرایط ارائه می‌دهد.

برای دسترسی به متن کامل این گزارش اینجا را کلیک کنید.

منبع: پایگاه خبری اتاق ایران

عناوین برگزیده