تاریخ: ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۹:۰۱
بازدید: ۲۲۲
کد خبر: ۲۰۲۴۰۱
سرویس خبر : آهن و فولاد

سال ۱۴۰۰، سال پرواز «فولاد خراسان» است

‌می‌متالز - سال ۱۴۰۰ برای فولاد خراسان با توجه به اجرای طرح‌های مختلف توسعه‌ای و فراهم شدن زمینه افزایش تولید، سود و پویایی‌های حاصل شده، “سال پرواز” خواهد بود.

به گزارش می‌متالز، دکتر کسری غفوری، مدیرعامل فولاد خراسان در گفتگو با ماهنامه تخصصی پردازش با اعلام این مطلب ضمن تشریح فعالیت‌ها، طرح‌های توسعه و توانمندی‌ها و نیز برخی مشکلات پیش‌روی تولید را مورد اشاره قرار داد و گفت: فولاد خراسان با مساعدت اداره صمت خراسان‌رضوی، سهامداران و ایمیدرو و نیز در راستای انجام طرح‌های توسعه درصدد اجرای طرح ۲/۵ میلیون تنی فولاد سنگان است که بیش از هفت سال بر روی زمین مانده بود، در این پروژه که مقرر گردید در کمتر از ۲۴ ماه کارخانه کنسانتره خراسان به سرانجام برسد، هم‌اینک پیش‌بینی می‌شود این طرح که از بهمن امسال فعال شده و دو پیمانکار در حال تجهیز کارگاه هستند، در کمتر از ۲۴ ماه به پایان برسد.

وی افزود: با راه‌اندازی این واحد، فولاد خراسان عملاً زنجیره تولید از معدن تا محصول نهایی را تکمیل و خودکفا خواهد شد.

غفوری با اشاره به اینکه کارخانه ۲/۵ میلیون تنی گندله‌سازی این شرکت نیز هم‌اینک بالغ بر دو میلیون تن گندله تولید می‌کند، اظهار داشت: با وارد مدار شدن بسته تکمیلی شامل استکر و ریکلا یمر و برخی تجهیزات دیگر ونیز در پی انعقاد قرارداد با یک شرکت معتبر چینی، ظرفیت کارخانه گندله‌سازی فولاد خراسان از ۲/۵ میلیون تن فعلی به ۳/۴ میلیون تن خواهد رسید.

او این خبر را نوید بسیار خوبی برای سهامداران و کل صنعت فولاد توصیف کرد و افزود: آنچه که مشخص است، امروز صنعت فولاد کشور از کمبود مواداولیه در رنج است و اجرای اینگونه طرح‌ها می‌تواند کمک بسیار شایانی به پیشبرد اهداف بلندمدت صنایع فلزی و معدنی کشور کند.

مدیرعامل شرکت فولاد خراسان با اعلام اینکه این شرکت هم‌اینک از دو مدول تولید آهن‌اسفنجی هریک به ظرفیت ۸۰۰ هزار تن (جمعاً یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن) بهره می‌برد، از برنامه‌ریزی برای احداث یک مگامدول ۱/۵ میلیون تنی زیر سقف فولاد خراسان خبر داد و افزود: این طرح بزرگ نیز در صورت تایید هیات‌مدیره و سهامداران وارد مناقصه خواهد شد.

به گفته غفوری احداث این مگامدول فارغ از اینکه نیاز فولادخراسان را مرتفع می‌کند، در بحث زنجیره فولاد و به‌خصوص موضوع کمبود آهن‌اسفنجی کشور بسیار موثر خواهد بود.

وی با اعلام اینکه منطقه نیشابور اساساً دارای کمبود آب است و با ادامه این روند قطعاً در سال‌های آینده با کمبود آب مواجه خواهد شد و از طرفی فولاد خراسان با هدف پرهیز از مصرف آب پاک با شرکت در مناقصه پساب شهر نیشابور و برنده شدن در آن عملا برای ۲۵ سال تامین آب مورد نیاز تولید فولاد در این خطه از کشور را تامین و دیگر دغدغه کمبود آب نخواهد داشت، تصریح کرد که حجم قرارداد پساب یادشده ۲۹ هزار مترمکعب در سال و نیاز کارخانه ۱۳ هزار مترمکعب است، لذا مازاد آن نیز می‌تواند ضمن تامین آب دیگر صنایع منطقه، عملاً درآمدزایی بسیار خوبی برای این شرکت ایجاد نماید.

غفوری با اعلام اینکه ارزش این پروژه ۱۱۰۰ میلیارد تومان است و برای بالغ بر یک هزار و ۱۰۰ نفر هم ایجاد اشتغال خواهد کرد، اظهار امیدواری نمود که عملیات این پروژه که در سه فاز و در طی سه سال از اردیبهشت ۱۴۰۰ آغاز خواهد شد، در طول دو سال به سرانجام برسد.

مدیرعامل شرکت فولاد خراسان همچنین از خرید ۶۰ درصد سهام یک کارخانه تولید آهک در شهرک صنعتی خیام نیشابور با هدف تامین آهک مورد نیاز کارخانه به‌ویژه در فصول سرد سال خبر داد و گفت: فولاد خراسان همچنین در راستای اجرای طرح‌های پی‌درپی توسعه‌ای خود اقدام به خرید ۴۰ درصد سهام کارخانه تولید دولومیت از طریق شرکت “فولاد یار” کرده است.

غفوری افزود: این کارخانه با هدف رفع دغدغه تامین آب و با هدف کمک به توسعه بیشتر منطقه با مشارکت ۱۰ درصدی در پروژه انتقال آب خلیج‌فارس، عملاً موضوع کمبود آب را به طور کامل مرتفع خواهد کرد.

به گفته او، هم‌اینک بخشی از هزینه اجرای این پروژه به مبلغ ۱۵۰ میلیارد تومان پرداخت شده که بعد از انجام کار کارشناسی و برآورد هزینه‌ها مابقی نیز به مرور پرداخت خواهد شد.

مدیرعامل شرکت فولاد خراسان با اعلام اینکه این شرکت همواره بر این اصل تاکید دارد که باید تمام پروژه‌ها فارغ از موضوع سودآوری صرف، به‌طور متوازن کل زنجیره را به پیش ببرد تا خللی در روند تولید حاصل نشود، گفت: ما تمام تلاش خود را به‌کار گرفته‌ایم تا سبدی از محصولات را تولید و در اختیار مصرف‌کنندگان قرار دهیم، موضوعی که برای تحقق آن برنامه‌های بسیار مهمی در دستور کار داریم.

غفوری همچنین چگونگی قیمت‌گذاری دستوری محصولات فولادی را مورد بحث قرار داد و تاکید کرد که قیمت‌گذاری دستوری را از چند زاویه می‌توان تحلیل کرد، اگر از منظر وزارت صمت و مجلس باشد، هدف صرفاً ایجاد تعادل بازار است که خود دارای مشکلات ساختاری بسیاری است، مشکلاتی که در گذشته و در بورس خود را نشان داده است. اما اگر از نگاه تولیدکنندگان به موضوع بنگریم شاهد آن خواهیم بود که این مهم بدون درنظر گرفتن سیستم عرضه و تقاضا محکوم به شکست است.

او به همه تصمیم‌گیران و مسوولان دولتی پیشنهاد کرد که قبل از تدوین هر شیوه‌نامه‌ای، اقدام به همفکری کنند تا نهایتاً بخشنامه‌ای حاصل از یک خرد جمعی صادر گردد، نه‌اینکه بدون توجه به نظر سایر فولادسازان و صرفاً با درنظر گرفتن نظرات بخشی از فعالان خاص اقدام به صورت بخشنامه‌های مختلف و بعضاً بازدارنده نمایند.

مدیرعامل فولاد خراسان از نبود نظارت بر قیمت‌ها در بازار و آشفتگی قیمت مواداولیه تولید فولاد و نیزافزایش سرسام‌آور حامل‎های انرژی انتقاد کرد و گفت: در حال‌حاضر قیمت آهن‌اسفنجی که باید ۵۰ درصد شمش فولاد خراسان باشد و از قرار کیلویی ۵۵۰۰ تومان به فروش برسد، به حدود ۸ هزار تومان رسیده است که به همین دلیل ما با تاکید بر افزایش تولید آهن‌اسفنجی درصددیم تا کمک شایانی هم به رفع نیاز فولاد خراسان و هم به صنعت فولاد کشور کنیم.

او در ادامه از مسوولان خواست تا با دقت و نظارت بیشتر در موضوع قیمت‌ها مانع از افزایش قیمت موادمعدنی در کشور شوند.

مدیرعامل شرکت فولاد خراسان در ادامه به وجود برخی دیگر مشکلات و موانع پیش‌روی تولید که خارج از اراده فعالان این بخش از صنعت است، اشاره کرد و گفت: امسال متاسفانه قطع برق و تعطیلی کارخانه به مدت ۱۳ روز و نیز قطع گاز در زمستان و تعطیلی ۴۹ روزه و نیز قطعی ۲۳ روزه برق در تابستان و یا تعطیلی حدود یک‌ماهه فروردین امسال به دلیل شیوع بیماری کرونا در نیشابور از جمله مواردی بودند که همه تولیدکنندگان و به‌ویژه فولادخراسان را در شدیدترین فشار ممکن قرار داد، گرچه ما نیز تمام تلاش خود را پس از برقراری برق و تامین گاز به‌کار بستیم تا تولید روند عادی به‌خود گیرد، اما نباید فراموش کرد که اتفاقاتی از این دست و قطع ناگهانی برق و یا گاز آن هم بدون اطلاع قبلی لطمات فراوانی به خطوط تولید وارد می‌کند. به عنوان مثال، در این شرایط سخت و با وجود افزایش هزینه‌ها به دلیل قطع برق اکثر نسوز‌های کوره‌ها دچار آسیب شدند که با تلاش بسیار و تحمل هزینه‌های بالا توانستیم آن‌ها را مجدداً وارد مدار کنیم.

غفوری بر لزوم تامین برق و گاز کارخانجات به دلیل اشتغالزایی بسیار بالای آن‌ها تاکید و با اعلام اینکه افزایش بی‌رویه قیمت حامل‌های انرژی (۲۷۵ درصدی قیمت برق در سال جدید) تاثیر فراوانی در روند تولید و کاهش سودآوری خواد داشت، گفت: متاسفانه وجود برخی مقررات عملاً باعث ایجاد موانع می‌شود که باید در رفع آن‌ها تلاش کرد. به عنوان نمونه، هم‌اینک واحد‌هایی را که بالای پنج مگاوات برق نیاز دارند ملزم کرده‌اند که نیاز خود را با خرید از بورس انرژی تامین کنند، موضوعی که به دلیل پیچیدگی‌ها و بوروکراسی‌های خاص خود اساساً با روح تولید سازگار نیست.

او با اشاره به اینکه فولاد خراسان هم‌اینک ۱۹ درصد مالیات استان خراسان‌رضوی و ۲۵ درصدی مصرف برق این استان را بر عهده دارد، گفت: این همه مشکلات ناشی از قطع گاز و برق در حالی صورت می‌گیرد که وزارت نفت در پاسخ به اعتراض ما در نحوه تامین گاز اعلام می‌کند که ما فقط برای ۸ ماه تعهد تامین گاز داده‌ایم؟! مگر می‌توان کارخانه‌ای با بیش از پنج هزار نفر پرسنل و ۲۳۰۰ راننده را به مدت چهار ماه تعطیل کرد؟

غفوری از مسوولان ادارات گاز و برق خواست تا با تغییر نگرش خود در تامین نیاز کارخانجات فولادی به‌ویژه فولاد خراسان تمام تلاش خود را به‌کار گیرند و مانع از بین رفتن اشتغال و تولید شوند.

وی همچنین در ادامه ضرورت صدور شمش صادراتی توسط فولادسازان را مورد بحث قرار داد و افزود: امروز صنعت فولاد ایران با توجه مازاد تولید و نیز نظر به نیاز کشور به ارز حاصل از صادرات، باید دارای سازوکاری باشد تا فولادسازان خود رأساً اقدام به صادرات کنند، نه اینکه این کار توسط افراد دیگری به اسم فولادسازان صادر گردد.

گفتنی است، فولاد خراسان که از سال ۶۸ با هدف تولید مقاطع فولادی و صادرات آن‌ها به نقاط مختلف جهان به‌ویژه کشور‌های آسیای میانه بنا نهاده شده، دارای واحد‌های مختلف تولید از جمله کنسانتره‌سازی، گندله‌سازی، احیامستقیم، ذوب، ریخته‌گری، نورد دیگر بخش‌های مرتبط با تولید فولاد است.

شرکت مجتمع فولاد خراسان بر اساس مطالعات امکان‌سنجی در استان خراسان توسط شرکت کوبه‌استیل ژاپن در منطقه‌ای به مساحت ۱۴۰۰هکتار واقع در شمال‌غرب شهرستان نیشابور مکان‌یابی گردید، سپس با بهره‌برداری از کارخانجات نورد سبک فولاد ساختمانی به ظرفیت ۵۵۰ هزار تن، فولادسازی بیلت به ظرفیت ۶۳۰ هزار تن و دو واحد احیا مستقیم هر یک به ظرفیت ۸۰۰ هزار تن در سال و نیز با احداث واحد‌های توسعه در حال اجرای خود شامل فولادسازی شماره ۲، افزایش ظرفیت گندله‌سازی تا ۳/۴ میلیون تن، کنسانتره ۲/۵ میلیون تنی و… عملاً به قطب سوم فولاد کشور تبدیل شده است.

این واحد اشتغالی بالغ بر پنج هزار نفر به‌طور مستقیم در خطوط تولید، پشتیبانی و ترابری و برای بیش از این تعداد به‌طور غیرمستقیم فرصت شغلی ایجاده کرده‌است.

منبع: اقتصاد ملت

عناوین برگزیده