تاریخ: ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۳:۴۸
بازدید: ۴۷۰
کد خبر: ۲۰۲۵۲۸
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

بررسی نماد «کروی»

‌می‌متالز - شرکت توسعه معادن روی ایران با نماد «کروی» بر اساس تبصره ۲۹ قانون بودجه سال ۱۳۷۶ کشور و برای اجرای پروژه‌های توسعه صنعت روی تاسیس شد. این شرکت برای ایجاد ظرفیت‌های جدید تولید روی به میزان ۱۰۰ هزار تن در سال آغاز شد و با جلب مشارکت ۲۷ نهاد ملی و منطقه‌ای نسبت به عرضه سهام آن به عموم اقدام شد. شرکت در آبان ماه ۱۳۷۹ در سازمان بورس اوراق بهادار تهران مورد پذیرش قرار گرفت و پس‌ازآن در فروردین‌ماه ۱۳۸۰ وارد تالار بورس اوراق بهادار کشور شد.

به گزارش می‌متالز، موضوع فعالیت این شرکت عبارت است از ایجاد و احداث کارخانه‌های استحصال فلز روی از معادن روی کشور، سرمایه‌گذاری و مشارکت در کارخانه‌های تولید روی، اکتشاف، استخراج، بهره‌برداری، تولید و تغلیظ مواد معدنی، واردات ماشین‌آلات، تجهیزات، مواد مصرفی، لوازم‌یدکی موردنیاز از خارج کشور یا تامین از داخل کشور، مشارکت در سایر شرکت‌ها از طریق تاسیس یا تعهد سهام شرکت‌های جدید، خرید یا تعهد سهام شرکت‌های موجود در زمینه‌های تولیدی، صنعتی، طراحی مهندسی، مطالعاتی و تحقیقاتی، خدماتی و هرگونه امری که به نحوی از انحا با فعالیت‌های فوق مرتبط باشد، ارائه خدمات فنی، مشاوره‌ای، صنعتی، فروش و توزیع محصولات تولیدی داخل و خارج از کشور، مبادرت به انجام کلیه امور و عملیات صنعتی، معاملات مالی، اخذ تسهیلات اعتباری و وام از بانک‌ها، صادرات و واردات کالا‌های مجاز بازرگانی، اخذ نمایندگی از سایر شرکت‌های داخلی و خارجی و اعطای نمایندگی، اقدام به عملیات بازرگانی موضوع قانون تجارت و سایر قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران که به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم برای تحقق اهداف شرکت لازم یا مفید به‌نظر برسد و برای تامین اهداف و موضوع شرکت ضرورت داشته باشد.

ازجمله سهامداران اصلی «کروی» می‌توان از شرکت گسترش سرمایه‌گذاری تک‌تار، شرکت سرمایه‌گذاری اندیشه محوران، شرکت مدیریت توسعه سرمایه گروه پتروشیمی ایرانی، شرکت سرمایه‌گذاری مدبران اقتصاد، شرکت سرمایه‌گذاری توسعه توکا، شرکت سرمایه‌گذاری ملی ایران و شرکت سرمایه‌گذاری فرهنگیان نام برد که هم‌اکنون مجموعا بیش از ۶۱درصد مالکیت شرکت توسعه معادن روی ایران را در اختیار دارند. مابقی سهام شرکت در حال‌حاضر به‌صورت شناور در اختیار عموم یا سهامداران کمتر از یک درصد قرار دارد.

بررسی بنیادی و رصد مالی

در ابتدای بررسی بنیادی سهم کروی به بررسی سابقه صورت‌های مالی این سهم می‌پردازیم. شرکت در دوره یک‌ماهه منتهی به ۳۰/ ۱۱/ ۹۹ خود از محل واگذاری سهام درآمدی حاصل نکرده که مشابه سال قبل بدون درآمد در این دوره بوده است، لیکن طی عملکرد ۱۱ ماهه خود از محل سود سهام ۳۶۳۴ میلیون ریال درآمد داشته که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۱درصد افزایش داشته است، ضمنا چند شرکت در پرتفوی بورسی «کروی» قرار دارند که بهای تمام‌شده آن‌ها در پایان بهمن‌ماه از ۲۱۱۶ میلیارد ریال به ۹۱۰۷۱ میلیارد ریال رسیده که رشدی ۴۲۰۳ درصدی را نشان می‌دهد. نسبت قیمت به سود سهم در حال‌حاضر حدود ۳۴ و نسبت قیمت به ارزش خالص دارایی‌ها در محدوده ۷۳/ ۰ قرار دارد. در صورت‌های مالی ۹ ماهه سهم نیز شاهد ۲ درصد رشد درآمد‌های عملیاتی نسبت به سال گذشته هستیم. البته سود عملیاتی شرکت ۴۱ درصد و سود خالص نیز ۱۹ درصد نسبت به دوره مشابه سال قبل کاهش یافته‌اند، لیکن سود انباشته شرکت رشد ۳۲ درصدی را در پایان دوره ۹ ماهه اخیر خود تجربه کرده است.

بررسی تکنیکال و سناریو‌ها

سهم «کروی» از ابتدای رالی صعودی اصلی خود در نیمه بهمن‌ماه ۱۳۹۸ با رشد ۶۵۰ درصدی خود را به سقف تاریخی ۶۹ هزار ریال (تعدیل‌شده) رسانید، سپس وارد فاز اصلاح عمیق با ۶۶ درصد ریزش از سقف شد و به قیمت ۲۳۰۰۰ ریال کاهش یافت و سپس مورد حمایت بازار قرار گرفت. این سهم پس از افت‌وخیز مجدد وارد محدوده رنج قرار گرفته است. سهم هر زمان به ناحیه ۲۳۰۰۰ تا ۲۵۵۰۰ ریال واردشده، با استقبال خوب بازار مواجه شده است. با توجه به قیمت‌های کنونی سهم انتظار می‌رود «کروی» مجددا مورد اقبال قرار گیرد. در سناریوی افت شدید سهم، سهامداران غیر بلندمدتی می‌توانند نسبت به رعایت حد ضرر در زیرتراز ۲۲ هزار ریال اقدام کنند. در سناریوی رشد سهم نیز می‌توان تراز‌های ۳۴ هزار ریال و ۳۹ هزار ریال را به‌عنوان مقاومت‌های پیش‌روی سهم در نظر گرفت. بدیهی است دیدگاه صعودی سهم با تثبیت بالای تراز ۴۹۰۰۰ ریال و سپس ۵۸۵۰۰ ریال میسر خواهد شد. سهامداران بلندمدتی که بادید بنیادی نسبت به سرمایه‌گذاری اقدام می‌کند، می‌توانند در نقاط کنونی نسبت به خرید پله‌ای در ۳ الی ۵ مقطع با هر ۵ درصد منفی (ترجیحا در کف‌های روزانه) اقدام به خرید و نگهداری سهم کنند. لازم به توضیح است با توجه به ساختار فعالیت شرکت توسعه معادن روی ایران و افق آتی در این شاخه از فلزات، سهامداری در نماد «کروی» بادید چندساله و ضمن کنترل صورت‌های بنیادی سهم بلامانع است.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده