تاریخ: ۲۷ اسفند ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۰:۵۶
بازدید: ۳۲۰
کد خبر: ۲۰۲۶۰۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

بانک مرکزی جلوی سقوط آزاد بورس را گرفت

‌می‌متالز - یک کارشناس اقتصادی معتقد است هرچند سیاست‌های حمایتی بانک مرکزی از بازار سرمایه ناگزیر بود، اما توانست جلوی سقوط آزاد بازار سرمایه را تا حد زیادی بگیرد.

به گزارش می‌متالز، سالی که گذشت برای بورس سال پرتنش و پر افت و خیزی بود. شاخص بورس که تا دو سال پیش، با شیب ملایمی حرکت می‌کرد، به ناگهان رشد چند برابری یافت و همین جمعیت زیادی از فعالان خرد را به سمت این بازار کشاند. اتفاقی که هم مزایا و هم معایب خود را داشت.

با این حال، بانک مرکزی به عنوان مرجع سیاست‌های پولی و مالی نیز برای مدیریت این شرایط وارد گود شد. چنانچه عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی در گفت‌وگویی اظهار کرد که بخشی از تشدید نقدینگی در سال جاری به دلیل حمایت بانک مرکزی از بازار سرمایه بوده و حتی این بانک به دلیل ملاحظه بورس، از افزایش نرخ سود پرهیز کرده است.

این گفته نشان از آن دارد که نقدینگی ناشی از نوسانات بازار بورس ناگزیر و به دلیل شرایط خاص این بازار بوده است. اما اگر چنین حمایت‌هایی از بورس نمی‌شد، امروز بازار سرمایه چه وضعیتی پیش رو داشت و چه مسیری را می‌رفت؟

ایمان اسلامیان، کارشناس حوزه پولی و بانکی به این سوال پاسخ داد و گفت: در سال‌های اخیر، برای هم‌گرایی و تقویت متقابل بازار پول و بازار سرمایه کار‌های متعددی انجام شد که هدف آن یک حکمرانی یکپارچه بود.

وی چالش بازار بورس در سال ۹۹ را ناشی از نوع واکنش سهامداران خرد به اظهارات مسئولان مختلف دانست و افزود: البته اتفاقی که در بازار سرمایه افتاد، عمده دلیل آن، ریزش شدید اعتماد سهامداران خرد بود که عمدتا براساس برداشتی بود که از اقدامات و تصمیمات اشخاص و نهاد‌ها و دستگاه‌های دولتی عمومی صوت می‌گرفت.

اسلامیان درباره راهکار حمایتی بانک مرکزی از بازار سرمایه یادآور شد: کمک به صندوق تثبیت بازار و الزام بانک‌ها برای حمایت از بازار سرمایه شاید در یک محیط متعادل و متعارف خیلی منطقی نباشد، اما به دلیل شرایط خاصی که در بازار سرمایه ایجاد شده بود واقعا این اقدام ناگزیر بود و توانست حداقل جلوی سقوط آزاد بازار سرمایه را تا حد زیادی بگیرد.

این اقتصاددان در همین باره خاطرنشان کرد: هر تصمیمی را باید در ظرف مکان و زمان خاص خود بررسی کرد.

وی با بیان اینکه در یک شرایط متعادل اینکه بانک‌ها ملزم شوند که از بازار سرمایه حمایت کنند، به شکل متعارف، منطقی نیست، اظهار کرد:، ولی چون در سال ۹۹ تنش‌ها و اضطراب‌های شدید و اغتشاشات ذهنی جدی بین سهامداران و فعالان بازار سرمایه ایجاد شده بود، به نظر می‌رسد که اقدام بانک مرکزی هوشمندانه و منطقی و براساس اقتضائات روز انجام گرفت.

منبع : شبکه خبری اقتصاد و بانک ایران (ایبنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده