تاریخ: ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۶:۳۰
بازدید: ۵۲۷
کد خبر: ۲۰۲۶۹۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
باز هم تحقق مطالبات کارگران شرکت زغال سنگ به تعویق افتاد؛

گذشت ۲۹۴ روز از فرصت ۴۵ روزه به مسوولان کرمانی/ مصوباتی که همچنان بر روی کاغذ مانده است

‌می‌متالز - کارگران معدن زغال سنگ با حضور در برابر دفتر نماینده، ولی فقیه اعتراض خود را مبنی بر عدم اجرای بند‌های توافق نامه‌ای که در ادریبهشت ماه امسال و در ۸ بند تنظیم شده و توسط مسوولان استان امضاء شده بود، اعلام کرده اند؛ مصوباتی که قرار بود ۴۵ روز محقق شود، اما با گذشت ۲۹۴ روز همچنان بر روی کاغذ مانده اند.

به گزارش می‌متالز، اردیبهشت ۹۹ روز‌های پر التهابی برای کارگران معدن زغال سنگ کرمان بود؛ با خبر واگذاری شرکت زغال سنگ کرمان به بخش خصوصی موجی از اعتراضات کارگران این شرکت آغاز شد، از این رو در راستای این خبر زخم کهنه مطالبات محقق نشده کارگران سر باز کرد.

عدم اجرای طرح طبقه بندی مشاغل، خلا بیمه‌ای و عدم پرداخت حق بیمه کارگران، عدم پرداخت حقوق و مطالبات دیگر کارگری از جمله دلایلی شد تا کارگران معدن زغال سنگ در اردیبهشت ۹۹ دست به اعتصاب بزنند.

در نهایت پس از پیگیری‌های بسیاربا تغییر مدیرعامل و گزینش یک مدیر جهادی مطالبات موافقت شد و این امر به وقوع پیوست، اما این تمام خواسته‌های کارگران شرکت زغال سنگ نبود و همچنان کارگران با تجمعات خود مطالبات به حق خود را خواستار بودند و در نهایت تجمعات متوالی کارگران معادن زغال سنگ استان کرمان با وساطت نماینده، ولی فقیه در استان کرمان پایان یافت.

در نشستی که کارگران با حجت الاسلام علیدادی سلیمانی امام جمعه کرمان داشتند، علیدادی ضمن درخواست فرصتی ۴۵ روزه از کارگران برای رسیدگی به مشکلات آن‌ها قول پیگیری این مطالبات را به کارگران داد.

اکنون ۲۵ اسفندماه ۹۹ است و اینبار کارگران با حضور در برابر دفتر نماینده، ولی فقیه حجت الاسلام حسن علیدادی اعتراض خود را مبنی بر عدم اجرای بند‌های توافق نامه‌ای که در ۸ بند تنظیم شده و توسط مسوولان استان امضاء شده بود، اعلام کرده اند، مصوباتی که قرار بود ۴۵ روز محقق شود، اما با گذشت ۲۹۴ روز همچنان بر روی کاغذ مانده اند.

یکی از کارگران در گفتگو با خبرنگار گفت: هیچ یک از وعده‌هایی که مسوولان پای آن را امضاء کردند، عملی نشد با توجه به آن که ما رای رویه دیوان عدالت اداری مبنی بر دولتی بودن شرکت زغال سنگ را داریم، اما هیچ اقدامی برای کارگران به عنوان شاغل در یک مرکز دولتی انجام نشده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر شرکت دخانیات و یا سنگ آهن بافق که در رویه‌ی دیوان عدالت اداری نبوده، شرایط برایشان طبق مراکز دولتی در نظر گرفته شده است، اما شرکت زغال سنگ با داشتن رای دیوان عدالت اداری چنین شرایطی برای کارگرانش در نظر نگرفته است.

این کارگر معدن زغال سنگ بیان کرد: بر اساس رای دادنامه آرای هیات عمومی دیوان عدالت اداری صادر شده ما نیز زیر مجموعه دولت شویم و حتی طبق دستور مجلس مبنی بر استخدام فرزندان شهید و ایثارگر در دستگاه‌های دولتی نیز برای ما انجام نداده اند.

وی بیان کرد: بسیاری از مسوولان درحضور رئیس اداره کار با امضای یک توافقنامه دارای ۸ بند موظف شدند که مشکلات کارگران را ۴۵ روزه حل کنند، اما فقط مدیر عامل عوض شد و طرح طبقه بندی را ناقص به اجرا گذاشتند، بعد از آن قطره چکانی به ما کمک کرده اند، اما بر اساس مصوبات جلسه هیچ یک از کار‌ها انجام نشده است.

این کارگر معدن زغال سنگ عنوان کرد: مهم‌ترین خواسته کارگران معدن زغال سنگ تبدیل وضعیت ما است با توجه به این که شزکت زغال سنگ دولتی است و دارای رای دولت است پس ما نیز باید استخدام دولت می‌شدیم، اما هیچ جواب قانع کننده‌ای به ما نمی‌دهند.

منبع: شبکه اطلاع رسانی راه دانا

عناوین برگزیده