تاریخ: ۲۸ اسفند ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۲:۲۰
بازدید: ۴۳۶
کد خبر: ۲۰۲۸۸۵
فرماندار شهرستان خواف مطرح کرد:

رونق بیشتر راه‌آهن خواف-هرات در گرو رفع مشکلات از سوی افغانستان

‌می‌متالز - فرماندار شهرستان خواف فعالیت قطار خواف-هرات را اندک ارزیابی کرد و گفت: در حال حاضر تنها یک قطار در ماه به افغانستان اعزام می‌شود، اما این آمادگی را داریم که با برطرف شدن مشکلات موجود در کشور افغانستان تا یک قطار در هفته یا روز را هم اعزام کنیم؛ رونق بیشتر این راه‌آهن نیازمند مرتفع شدن مشکلات از سمت کشور افغانستان است.

به گزارش می‌متالز، حسین سنجرانی با اشاره به افتتاح این قطار در ۲۰ آذر ماه سال جاری، اظهار کرد: از آن زمان تاکنون بیش از ۱۰۰۰ تُن کالا به افغانستان صادر شده است که بیشتر سیمان و شیشه بوده است؛ همچنین بیش از ۶۰۰ تن هم کالا‌های ترانزیتی بوده که از این مسیر رفته‌اند. اکنون صادرات سیمان از این مسیر در حال انجام است، اما خیلی کم می‌باشد و ممکن است یک قطار در ماه اعزام شود.

وی خاطرنشان کرد: این قطار هنوز تا هرات نمی‌رود و خط راه آهن مذکور تا هرات تکمیل نشده است. این خط تا ایستگاه روزنک در افغانستان می‌رود و برای فعال‌سازی ایستگاه هرات باید ۶۰ کیلومتر دیگر از مسیر ساخته شود که طبق اخبار واصله، دولت افغانستان برای ساخت آن بخش از مسیر مزایده‌ای را برگزار کرده و یک شرکت ازبکستانی ساخت آن را بر عهده گرفته است.

فرماندار خواف تاکید کرد: رونق بیشتر این راه آهن نیازمند مرتفع شدن مشکلاتی است که از سمت کشور افغانستان باید مرتفع شود؛ از جمله این مشکلات می‌توان به مباحث امنیتی و زیرساخت‌های اداری اشاره کرد. دولت افغانستان در حال احداث مراکز نگهبانی و برجک‌هایی در طول مسیر است تا این قطار بدون هیچ دغدغه‌ای تردد نماید، اما سرعت اقداماتی که در حال انجام می‌باشد مقداری کُند است.

سنجرانی با بیان این که اراده کشور ایران و مسوولینش در جهت رفع نقاط ضعف و مشکلات احتمالی کشور افغانستان است، مطرح کرد: دولت جمهوری اسلامی ایران با یک کار صادقانه و سخاوتمندانه از محل تعهدات بین‌المللی که به کشور دوست، همسایه، برادر و مسلمان جمهوری اسلامی افغانستان داشت در جهت کمک به زیرساخت‌های کشور افغانستان متعهد شده بود که به این کشور در حوزه مباحث زیربنایی و اساسی که نیاز اصلی‌اش است خدمت رسانی کند و خوشبختانه راه آهن مذکور با هزینه‌ای بالغ بر ۴۳۰ میلیارد تومان به سرانجام رسید؛ که اگر این راه‌آهن با قیمت‌های امروزی قرار بود ساخته شود، بیش از ۲هزار میلیارد تومان بودجه می‌خواست. این راه‌آهن در گذشته آغاز شده بود و در این دولت مورد بهره‌برداری قرار گرفت. مسوولان ایرانی تلاش بسیاری برای ساخت این راه آهن کردند و زیرساخت‌ها را تا نقطه صفر مرز فراهم کردند و استفاده از اینترنت پرسرعت هم در این مسیر فراهم شده است. تامین فیبر نوری تا صفر مرز کار مشکل و هزینه‌بری بود که توسط متخصصان شرق کشور انجام شد.

وی ادامه داد: با احداث این راه آهن آرزوی دیرینه کشور افغانستان که می‌خواست به دنیای آب‌های آزاد و تجارت جهانی متصل شود، اجرایی شد و این راه‌آهن نقش بسزایی در بهبود شاخص‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و عمرانی کشور افغانستان می‌تواند داشته باشد و همچنین اشتغال پایدار، رونق تجارت و گردشگری را هم برای ایران فراهم کند. ایران حسن‌نیت خودش را در ابعاد مختلف برای تمام همسایگان خودش از جمله افغانستان که بیش از ۱۲۱ کیلومتر مرز مشترک با آن‌ها داریم را اثبات کرده و هرگونه امکانی در جهت رونق و ترانزیت و تجارت اقتصادی میسر باشد، ایران آمادگی انجام آن را دارد و در گذشته هم مانند حوادثی مثل اسلام قلعه و... ثابت کرده‌ایم که مدافع حقوق ملت افغانستان هستیم و ما دو ملت با یک هویت، تاریخ، فرهنگ و زبان مشترک هستیم.

فرماندار خواف ضمن بیان این مطلب که این خط راه آهن ایجاد شده تا سالیانه بیش از ۳میلیون تن کالا و یک میلیون مسافر را جا به جا کند، عنوان کرد: ایران مشکلی برای ارسال کالا و اعزام قطار‌های بیشتر به افغانستان را ندارد، اما مستلزم آن است که کالایی از کشور افغانستان درخواست شود. برخی از تجار افغانستانی به دنبال رایزنی‌هایی هستند تا بتوانند صادرات خود را از این مسیر انجام دهند؛ خصوصا پس از حادثه اسلام قلعه، تجار در پی استفاده از راه‌های جدید، ارزان و ایمن‌تر هستند.

سنجرانی متذکر شد: در دنیای امروزی نمی‌توان گفت که بی‌خیال امنیت و سرنوشت همسایه‌مان باشیم؛ امنیت ما و افغانستان به یکدیگر گره خورده است و باید تلاش کنیم تا امنیت پایدار برای هم وجود داشته باشد و احداث این راه آهن می‌تواند به رونق اقتصادی بیشتر و صلح و امنیت پایدار کمک نماید. هم اکنون پرسنل راه آهن افغانستان به طور رایگان و در ایران در حال گذراندن دوره‌های تخصصی و آموزشی راه‌آهن هستند. امیدواریم همه تلاش نمایند تا احیاء جاده ابریشم که آرزوی دو ملت ایران و افغانستان است، بیش از گذشته فعال‌تر شود.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده