تاریخ: ۱۴ فروردين ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۷:۰۸
بازدید: ۳۱۲
کد خبر: ۲۰۳۲۵۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
تا پایان بهمن ماه سال گذشته به ثبت رسید

اشتغال حدود ۲.۵ میلیون نفر در واحد‌های صنعتی و معدنی

‌می‌متالز - جدیدترین آمار منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) نشان می‌دهد که تا پایان بهمن ماه سال گذشته در مجموع ۷۱ هزار و ۲۲۵ واحد فعال با اشتغال دو میلیون و ۴۲۰ هزار نفری در گروه‌های مختلف صنعتی و معدنی در کشور فعالیت می‌کنند.

به گزارش می‌متالز، بر اساس این آمار بیشترین واحد‌های فعال در گروه "سایر محصولات کانی‌های غیرفلزی" است که ۱۵ هزار و ۲۲۹ واحد در آن وجود دارد. همچنین گروه "محصولات غذایی و آشامیدنی" و گروه "محصولات از لاستیک و پلاستیک" با فعالیت ۸۴۰۱ و ۷۳۵۸ واحد در رده دوم و سوم قرار می‌گیرند و به طور کلی نزدیک به نیمی از کل واحد‌های فعال در سه گروه یاد شده فعالیت می‌کنند.

گروه‌هایی که کمترین واحد فعال را دارند نیز شامل جمع‌آوری، تصفیه و توزیع آب با دو واحد، تولید انرژی با ۱۲ واحد و فاضلاب، دفع زباله، بهداشت محیط و سایر فعالیت‌های مشابه با ۱۶ واحد است که به ترتیب ۲۸، ۱۶۲ و ۳۵۸ نفر در آن‌ها شاغل هستند و کمترین میزان اشتغال را در بخش‌های مختلف دارند.

کدام بخش‌ها بیشترین اشتغال را دارد؟

در این میان گروه "سایر محصولات کانی‌های غیرفلزی" بیشترین اشتغال را نیز به خود اختصاص داده است؛ به طوری‌که ۳۷۳ هزار و ۶۷۶ نفر در این بخش فعالیت می‌کنند. گروه محصولات غذایی و آشامیدنی و گروه ساخت مواد و محصولات شیمیایی نیز با اشتغال ۳۵۶ هزار و ۶۷۲ و ۲۰۰دهزار و ۹۳۲ شاغل در رتبه دوم و سوم قرار دارند.

کدام استان‌ها بیشترین واحد فعال را دارند؟

تهران، اصفهان و خراسان رضوی تا پایان آبان ماه به ترتیب ۱۰ هزار و ۱۵۲، ۸۴۶۳ و ۵۳۵۲ واحد فعال داشتند که بیشترین تعداد واحد در بین استان‌ها است و اشتغال این استان‌ها در واحد‌های فعال صنعتی و معدنی نیز به ترتیب ۴۳۲ هزار و ۷۱، ۲۶۷ هزار و ۲۹۶ و ۱۹۵ هزار و ۸۴۲ نفر است. خراسان شمالی نیز با ۳۲۲ واحد کمترین واحد فعال را در خود جای داده است.

همچنین منطقه آزاد کیش با ۴۴ واحد فعال، منطقه آزاد چابهار با ۱۰۸ واحد و منطقه آزاد ماکو ۱۳۱ واحد کمترین واحد فعال را در بین استان‌ها دارند که به ترتیب ۱۳۸۱، ۲۵۷۲ و ۳۷۸۶ نفر در آن‌ها مشغول هستند.

سایر مناطق آزاد و ویژه اقتصادی نیز تقریبا در انتهای این جدول قرار دارند؛ به‌طوری‌که در ۱۱ ماهه سال گذشته ۱۳۴ واحد فعال صنعتی در منطقه آزاد قشم، ۱۴۶ واحد در اروند، ۱۸۴ واحد در انزلی، ۲۵۰ واحد در ارس و ۵۴۳ واحد در منطقه ویژه اقتصادی مستقر است.

مجموع اشتغال تمام واحد‌های فعال صنعتی و معدنی مستقر در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی نیز ۹۷ هزار و ۸۶۷ نفر است که تقریبا معادل یک چهارم اشتغال این واحد‌ها در تهران است.

این در حالی است که مناطق آزاد و ویژه تجاری با قوانین محدودتر و تشریفات گمرکی ساده‌تری نسبت به سرزمین اصلی با اهدافی از جمله حمایت از صنعت داخلی کشور، جذب فناوری‌های نوین در امر تولید، گسترش تولیدات صادرات محور و اشتغالزایی راه اندازی شده‌اند و آمار‌های قبلی وزارت صمت هم حاکی از این بود که وضعیت تمایل به سرمایه گذاری در بخش تولید در این نواحی و همچنین بهره‌برداری از واحد‌های تولیدی و صنعتی در هفت ماهه امسال خوب نیست؛ هرچند برای اطمینان از این نتیجه گیری لازم است مناطق آزاد نیز آمار‌های خود را به روز و منتشر کنند.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده