تاریخ: ۱۴ فروردين ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۲:۰۰
بازدید: ۴۶۷
کد خبر: ۲۰۳۳۰۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

ایران و امارات ۱۴ میلیارد و ۲۷۹ میلیون دلار در سال ۹۹ تجارت کردند

‌می‌متالز - بیش از ۲۰ میلیون و ۳۴۰ هزار تن کالای تجاری به ارزش ۱۴ میلیارد و ۲۷۹ میلیون دلار در سال ۹۹ بین ایران و امارات تبادل شده است.

به گزارش می‌متالز، سید روح اله لطیفی، سخنگوی گمرک درباره حجم تبادل تجاری ایران و امارات در سال گذشته اظهار کرد: تجارت کشورمان در سال ۹۸ با امارات ۱۵میلیون و ۸۷۸هزارتن به ارزش ۱۳میلیارد و ۳۰۷میلیون دلار بود که با افزایش چهار میلیون ۴۶۲هزارتنی و رشد ۹۷۲میلیون دلاری در سال ۱۳۹۹ به بیش از ۲۰ میلیون و ۳۴۰هزار تن و ۱۴میلیارد و ۲۷۹میلیون دلار رسید که رشد ۲۸ درصدی در وزن و رشد هفت درصدی در ارزش را شاهد بودیم.

وی افزود: از این میزان تجارت، صادرات کشورمان در سال ۱۳۹۹به امارات، ۱۵میلیون و ۲۷۱هزار تن به ارزش چهار میلیارد ۶۲۴میلیون دلار، بوده است که نسبت به سال ۹۸، سه میلیون و ۳۳۹هزار تن و ۲۸۵میلیون دلار بیشتر کالا به این کشور صادرات صورت گرفته است و رشد ۲۷ درصدی در وزن و ۶.۵درصدی در ارزش را شاهد بودیم.

لطیفی در خصوص واردات کشورمان از امارات توضیح داد: در سال ۹۹با رشد واردات یک میلیون و ۱۲۳هزار تنی کالا و ۶۸۷میلیون دلاری نسبت به سال ۹۸، حدود پنج میلیون و ۷۰هزارتن کالا به ارزش ۹میلیارد و ۶۵۵میلیون دلار، از امارات به کشورمان واردات داشتیم و شاهد رشد۲۸.۴درصدی در وزن و ۷.۶درصدی در ارزش واردات از این کشور نسبت به سال ۹۸ بودیم.

سخنگوی گمرک افزود:به طورکلی امارات دومین شریک تجاری کشورمان در سال ۹۹ بود که در صادرات کالای ایرانی، بعد از چین و عراق سومین مقصد و در واردات کالا با فاصله کمی نسبت به چین، در رتبه دوم قرار دارد.

لطیفی در خصوص کالا‌های وارداتی از امارات گفت: میوه‌های گرمسیری، دام مولد، حبوبات، قهوه و کاکائو، ادویه، جو، برنج، دانه‌های روغنی، انواع بذر، روغن خوراکی، توتون و تنباکو، مواد معدنی، انواع روغن صنعتی، مواد اولیه صنعتی، انواع ویتامین ها، ملزومات و تجهیزات پزشکی و دندانپزشکی، چسب، کاغذ و مقوا، مواد اولیه تایرسازی، لوازم خرازی، مواد پلاستیکی، دستکش، انواع پارچه و نخ، لوازم و تجهیزات بسته بندی، محصولات فولادی، درب‌های اتوماتیک، آسانسور، پیچ و مهره، مصنوعات فلزی، لوازم یدکی خودرو، ماشین الات جاده سازی، ماشین‌های صنعتی، لوازم و تجهیزات ورزشی از عمده کالا‌های وارداتی از امارات به کشورمان در سال ۹۹ به کشورمان بودند.

سخنگوی گمرک در خصوص اقلام صادراتی به امارات گفت: محصولات دریایی و شیلاتی، انواع گل، میوه و تره بار، آجیل و خشکبار، میوه خشک، ادویه، زعفران، شیرینی و شکلات، آب میوه، سرکه، مصالح ساختمانی، سیمان، موادمعدنی، انواع ظروف، کف پوش، مصنوعات چوبی، حصیر، فرش و گلیم، پوشاک، کفش، صنایع دستی، محصولات فولادی، درب و پنجره، لوازم آشپزخانه، ماشین الات صنعتی، انواع لامپ، انواع مبل، آلات موسیقی، لوازم پزشکی، تجهیزات برقی، دستگاه‌های الکترونیکی، لوازم یدکی، ماشین‌های بسته بندی، عمده کالا‌های صادراتی کشورمان به امارات در سال ۹۹ بود.

لطیفی در پایان افزود: ۱۳.۶درصد وزن و ۱۳.۴درصد ارزش کل صادرات کشورمان در سال ۱۳۹۹ به کالا‌های صادراتی به امارات اختصاص دارد و ۱۵درصد وزن و ۲۵درصد ارزش کل واردات کشور در سال ۱۳۹۹ از امارات بوده است.

منبع: پایگاه خبری اتاق ایران

عناوین برگزیده