تاریخ: ۱۴ فروردين ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۲:۵۳
بازدید: ۲۴۶
کد خبر: ۲۰۳۳۳۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رئیس اتاق ایران در نشستی با حضور معاون اول رئیس جمهور

بخش تولید باید جذابیت‌های بیشتری نسبت به فعالیت‌های غیرمولد پیدا کند

‌می‌متالز - غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران در ستاد اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی که با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور برگزار شد، راه تحقق شعار سال را بیان کرد.

به گزارش می‌متالز، جلسه اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری در مشهد برگزار شد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: تحقق شعار «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها»، در شرایطی امکان‌پذیر خواهد بود که برای بخش «تولید»، جذابیت‌های بیشتری در قیاس با دیگر فعالیت‌های اقتصادی و به ویژه بخش‌های غیرمولد، ایجاد شود.

غلامحسین شافعی در جلسه اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی که با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری در مشهد برگزار شد، عنوان کرد: شعار امسال، شکل تکامل‌یافته عناوین سنوات گذشته است و به نظر من این شعار به اوج تکامل خود در بحث اقتصادی کشور رسیده است.

وی اضافه کرد: تحقق عملی این شعار و عمل به منویات مقام معظم رهبری، نیازمند تشکیل یک نهاد فرا قوه‌ای است که از قوای حاکمیتی و بخش خصوصی تشکیل شود و به ویژه مانع‌زدایی را با رویکرد‌های عملی و اختیارات ویژه، دنبال کند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: در این رابطه، نهاد‌های نظارتی کشور نیز باید به صورت کامل توجیه شوند و مجلس شورای اسلامی در تدوین قوانین جدید، بحث موانع و مسائل اقتصادی را مد نظر قرار دهد.

شافعی افزود: از سال ۱۳۹۷ که محدودیت‌های قابل توجهی برای اقتصاد کشور ایجاد شد و درآمد‌های نفتی به شدت تحت تاثیر تحریم‌ها و فشار‌ها قرار گرفت، در حقیقت این بخش خصوصی بود که اقتصاد کشور را اداره کرد.

او ادامه داد: جایگزینی درآمد‌های نفتی در همین شرایط سخت و نابرابر با صادرات غیرنفتی ممکن شد، آن هم در حالی که مانع تراشی‌ها در این دوران به اوج خود رسید.

رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: طی ۵۰ سال گذشته اندیشه‌هایی که بر اقتصاد کشور حاکم بود، اندیشه‌های توزیع درآمد نفت به طور مستقیم و توزیع منابع آب، خاک و معادن به طور غیر مستقیم بوده است؛ اگر قرار باشد شعار امسال، رنگ عمل به خود بگیرد، نیازمند تغییر سرمشق فکری از اندیشه‌های توزیعی به تولیدی هستیم.

شافعی خطاب به معاون اول رئیس جمهور، متذکر شد: اگر به فکر توسعه خراسان رضوی هستید باید قدرت مرکزی را بشکنید تا استانداران، با اختیارات کامل به عنوان والیان منطقه مدنظر قرار بگیرند و سازمان برنامه‌ریزی و بودجه به جای نگاه هزینه‌ای، نگاه درآمدی به استان‌ها داشته باشد.

وی خواستار توجه ویژه و تقویت زیر ساخت‌های مرزی استان خراسان رضوی شد.

۱۴۰۰، سال کاهش مشکلات است

معاون اول رییس جمهوری در این نشست، سال ۱۴۰۰ را سال کاسته شدن از مشکلات، فشار‌ها و تنگنا‌ها توصیف و بیان کرد: سال ۱۳۹۹ سال بسیار سختی برای کشور بود.

اسحاق جهانگیری در این نشست افزود: در تبیین این سختی همین بس که کشور در سال ۱۳۹۰ به میزان ۱۰۰ میلیارد دلار درآمد نفتی داشت، اما در سال ۱۳۹۹ این میزان به حدود ۱۰ میلیارد دلار رسید که کمتر از پنج میلیارد دلار آن نصیب دولت شد.

وی اقتصاد ایران را جزو ۲۰ اقتصاد بزرگ جهان بر اساس حجم تولید ناخالص داخلی توصیف و بیان کرد: بخاطر مشکلاتی که برای مردم ایجاد شده، عذرخواهیم، زیرا مشکلات اقتصادی و صف مرغ قابل دفاع نیست، اما در پایان فعالیت دولت طوری عمل خواهیم کرد که از تحریم‌ها عبور کرده باشیم و واکسن کرونا به وفور در اختیار مردم قرار گرفته باشد.

لازمه توسعه ملی، استفاده از فرصت‌ها است

معاون اول رییس جمهوری در ادامه نشست ستاد اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی گفت: لازمه توسعه ملی کشور استفاده از فرصت‌های اقتصادی، سیاسی و بین‌المللی است و هنر مدیران دلسوز نیز استفاده از این فرصت‌ها برای ایران است.

وی افزود: آمریکا که خود اعتراف کرد در سیاست فشار حداکثری و تحریم‌ها به کشورمان شکست خورده، ظرف سال‌های اخیر تحریم‌های مختلفی را اجرا کرد.

جهانگیری ادامه داد: ابتدا برای تحریم‌ها سقف مشخص کردند که مثلا تا فلان مقدار می‌توانید نفت بفروشید، اما در آن زمان برخی کشور‌های دوست نظیر چین و هند حاضر نبودند بیشتر از آن مقدار از ما نفت بخرند لذا فهمیدیم باید گلوگاه‌های تحریم را بشناسیم.

وی گفت: هرچند مذاکرات به خوبی انجام شد و توافق‌هایی به دست آمد، اما به نقض دائم تحریم‌ها امید نداشتیم لذا پروژه‌های اقتصاد مقاومتی را تعریف کردیم و خدا را شاکریم با صبوری ملت و تدابیر رهبر معظم انقلاب اسلامی فشار‌ها را پشت سر گذاشتیم.

معاون اول رییس جمهوری، «ستاره خلیج فارس» را از مهم‌ترین طرح‌های اقتصاد مقاومتی ذکر و بیان کرد: با وجود تحریم‌های ظالمانه توانستیم به موفقیت‌های خوبی در حوزه نفت و گاز دست یابیم.

وی افزود: کشور قطر سال ۱۳۹۲ حدود دو و نیم برابر ایران از میدان گازی مشترک پارس جنوبی گاز برداشت می‌کرد، اما اکنون با افتتاح همین طرح‌ها، کشورمان بیشتر از قطر و به میزان ۶۰۰ میلیون مترمکعب برداشت گاز دارد؛ حال آنکه قطر در سقف ۵۵۰ میلیون مترمکعب مانده است.

جهانگیری ادامه داد: پیشتر زمان مورد نیاز برای صدور مجور شروع یک فعالیت ۷۲ روز بود، اما هم‌اینک این زمان به سه روز کاهش یافته است لذا باید در راستای همینگونه اقدامات حرکت کرد.

انتقاد از مصوبه مجلس

وی در ادامه به طرح انتقال آب از دریای عمان و خلیج فارس به خراسان رضوی نیز اشاره و بیان کرد: با این قیمت آب، صنعت می‌تواند فعالیت کند. چرا برخی گمان دارند آب اینقدر بی‌ارزش است و نسبت به قیمت تمام شده انتقال آب از خلیج فارس موضع‌گیری می‌شود.

معاون اول رییس جمهوری همچنین از مصوبه مجلس شورای اسلامی در مورد مناطق آزاد اقتصادی گله و بیان کرد: دولت برای رفع مشکل مردم در قالب لوایح جداگانه پیشنهاد ارتقای مناطق آزاد اقتصادی «زابل، جاسک، مریوان، مهران، سرخس و دوغارون» را به مجلس ارائه کرد، اما نمایندگان مجلس هفت منطقه آزاد را به آن‌ها اضافه کرده و همه را در یک مصوبه به تصویب رساندند.

جهانگیری گفت: شورای نگهبان نیز به دلیل بار بودجه‌ای با آن مخالفت کرد. ما نیز با وجود بار بودجه موافق رفع مشکلات مردم بودیم، اما این مساله مربوط به دولت است. باید به قانون اساسی به عنوان میثاق ملی عمل شود و دستگاه‌ها وارد فعالیت یکدیگر نشوند.

وی همچنین با اشاره به روز جمهوری اسلامی، بیان کرد: ملت ایران در قالب این رفراندوم به خواسته‌های تاریخی ۱۰۰ سال گذشته که استقلال، آزادی و حق تعیین سرنوشت بود دست یافت.

معاون اول رییس جمهوری ادامه داد: این رفراندوم با دوراندیشی امام خمینی (ره) در روز‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی انجام شد، اقدامی که به این سرعت در سایر انقلاب‌ها سابقه نداشت و این از افتخارات انقلاب اسلامی است لذا امیدواریم بتوانیم آرمان‌های این رفراندوم را محقق کنیم.

خراسان رضوی ظرفیت‌های عظیمی برای توسعه دارد

وی در ادامه سخنانش در ستاد اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی گفت: این استان دارای ظرفیت‌های عظیم برای توسعه است لذا باید با استفاده از اختیارات اقتصاد مقاومتی مشکلات پیش روی خراسان رضوی در بخش‌های مختلف اقتصادی و سرمایه‌گذاری رفع شوند.

وی افزود: آن طور که گزارش دادند ظاهرا یک دستگاه کامیون ظرف مدت دو هفته بار خود را به مرز دوغارون می‌رساند، اما همین کامیون تا ۳۰ روز در مرز معطل می‌شود؛ استاندار خراسان رضوی از اختیارات خود برای رفع این مشکل استفاده کند و با اتکا به اختیارات ستاد اقتصادی مقاومتی وارد عمل شود.

معاون اول رییس جمهوری ادامه داد: باید با مجموعه سیاست‌ها از تولید پشتیبانی کرد و فضای فرهنگی را برای فعالیت‌های بنگاه‌های اقتصادی مناسب و همراه کرد.

منبع: پایگاه خبری اتاق ایران

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده