تاریخ: ۱۴ فروردين ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۶:۴۶
بازدید: ۲۱۴
کد خبر: ۲۰۳۳۴۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
یک اقتصاددان تاکید کرد:

ذلیل کردن سهم‌های بزرگ در حد یک خیار!

‌می‌متالز - ریزش بازار سرمایه (آنچه در مردادماه رقم خورد)، فقط برای چند هفته قابل توجیه است و تداوم ریزش‌ها به مدت ۸ ماه، جز دستکاری بازار برای سقوط تعمدی توسط دست‌هایی نامریی، معنای دیگری ندارد.

به گزارش می‌متالز، افت ۱۱۶۴۹ واحدی شاخص کل و صف فروش ۶۱۰ نماد بازار؛ دسته گل بورس تهران در شنبه‌ترین شنبه سال بود. "نقدشوندگی"، اصل مهمی برای هر بورسی است؛ ولی این مهم در بورس ما این روز‌ها حکم کیمیا را دارد.

آلبرت بغزیان اقتصاددان در این خصوص بیان کرد: تمامی اخبار و اتفاقات، نشان از بهبود چشم‌انداز اقتصادی کشور دارد و نرخ ارز تا حدودی به ثبات رسیده و پیش‌بینی فروش شرکت‌ها چندان دشوار نیست.

وی ادامه داد: اخبار مربوط به همکاری ایران و چین هم اثر مثبتی بر اقتصاد کشور خواهد داشت. تحریم‌ها هم سنگین‌تر نشده و خبر‌های داخلی هم حکایت از حمایت سیاست‌گذاران و دولت از بازار سرمایه دارد. بااین‌وجود سهم‌ها صف فروش هستند و این صف فروش‌ها، مشکوک است.

بغزیان افزود: فروشنده‌های واقعی باید تاکنون اقدام به فروش کرده و خارج‌شده بودند؛ حال‌آنکه مدتی است هرروز تعدادی صف فروش می‌چینند و مجال رشد قیمت به سهم‌ها نمی‌دهند! ریزش بازار سرمایه (آنچه در مردادماه رقم خورد)، فقط برای چند هفته قابل توجیه است و تداوم ریزش‌ها به مدت ۸ ماه، جز دست‌کاری بازار برای سقوط تعمدی توسط دست‌هایی نامریی، معنای دیگری ندارد. فراموش نکنید که اگر بازار فقط در صف فروش قفل بود، به خاطر قانون حجم‌مبنا، قیمت سهم‌ها این‌قدر افت نمی‌کرد؛ ولی هرروز تعدادی فروشنده و تعدادی خریدار هستند و ثبت سفارش‌ها به‌گونه‌ای انجام می‌شود که قیمت سهم‌ها شیب نزولی پیدا کند.

وی تصریح کرد: در چنین شرایطی پیش از آنکه نگران نقد شوندگی بازار سرمایه بود، باید بررسی شود که خریداران و فروشندگان چه اشخاصی هستند؟ اصولاً وقتی می‌دانیم فردا هم بازار منفی است، چرا باید خریدی انجام شود که قیمت سهم افت کند و فردا ارزان‌تر از امروز باشد؟ قیمت سهم‌ها افت شدیدی داشته؛ چراکه هرروز تعدادی که مشخص نیست فروشنده واقعی هستند یا نه، فروشنده هستند؛ حال‌آنکه در بازار خودرو یا سایر بازار‌های کالایی، نمی‌توان به همین راحتی قیمت‌ها را کاهش داد.

این کارشناس اقتصادی اضافه کرد: مثلاً اگر ۱۰۰ نفر تصمیم بگیرند خودروی پراید ۱۰۰ میلیونی خود را ۸۰ میلیون یا ۱۵۰ میلیون تومان بفروشند؛ قیمت‌ها در بازار خودرو به‌راحتی تحت تأثیر قرار نمی‌گرفت! سازمان بورس و اوراق بهادار قبل از هر اقدامی، می‌بایست با یک داده‌کاوی از طریق هوش مصنوعی، سفارش‌های ثبت‌شده در سیستم را بررسی کند تا مشخص شود آیا این سفارش‌ها، دست‌کاری شده هست یا نه؟

بغزیان تصریح کرد: سهام را آن‌قدر ذلیل کرده‌اند که قیمت هر سهم بعضی شرکت‌های بزرگ به کمتر از ارزش یک عدد خیار در کشورمان رسیده است؛ درصورتی‌که راه‌اندازی شرکت‌های بزرگ پتروشیمی، خودرویی، فولادی و...، نیازمند سرمایه‌گذاری سنگینی خواهد بود.

کارشناس بازارسرمایه اظهارکرد: چرا باید در وضعیتی که قیمت تمامی کالا‌ها شیب صعودی دارد، قیمت بعضی سهم‌ها مرتباً کاهش یابد و در مقابل، برخی سهم‌ها بدون هیچ پشتوانه‌ای، رشد‌های چند ۱۰۰درصدی داشته! آیا این وضعیت به معنای ذلیل کردن واحد‌های بزرگ تولیدی در کشور ما نیست؟

بغزیان در پایان خاطرنشان کرد: در رابطه با تأثیر حذف یا افزایش دامنه نوسان اظهار کرد: البته موافق افزایش حجم‌مبنا و حذف دامنه نوسان هستم؛ ولی در شرایط فعلی، حذف دامنه نوسان با هدف کمک به افزایش نقد شوندگی بازار سرمایه، فقط افت قیمت‌ها و ریزش‌های بازار سرمایه را تشدید خواهد کرد.

منبع: بورس نیوز

عناوین برگزیده