تاریخ: ۱۵ فروردين ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۱:۱۳
بازدید: ۲۶۹
کد خبر: ۲۰۳۳۹۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
زمانی سبزی بیان کرد؛

عمق بخشی؛ لازمه ثبات در بازار‌های مالی

‌می‌متالز - رئیس اداره نظارت بر بازار بورس‌های کالایی سازمان بورس، لازمه ثبات در بازار‌های مالی را عمق بخشی و پرهیز از رفتار‌های شتابزده دانست.

به گزارش می‌متالز، مهدی زمانی سبزی گفت: در راستای تحقق ثبات در بازار سرمایه، تقویت بورس‌های کالایی کشور می‌تواند نقش بسزایی ایفا کند.

وی با بیان اینکه روند پر نوسان شاخص بورس اوراق بهادار تهران در سال ۱۳۹۹ اهمیت ثبات در بازار‌های مالی را بیش از پیش نشان داد، افزود: لازمه ثبات در مفهوم عام آن، عمق بخشی به بازار‌ها و پرهیز از اقدامات و موضع‌گیری‌های شتابزده است.

زمانی سبزی، بورس‌های کالایی را یکی از ارکان اصلی بازار سرمایه دانست و خاطر نشان کرد: بورس‌های کالایی، محلی برای کشف قیمت و معاملات انواع کالا‌ها و اوراق بهادار مبتنی بر کالا و مشتقات مالی اند که در کشور ما دو بورس کالا و انرژی در این فضا فعالیت می‌کنند.

وی با بیان اینکه در راستای تحقق ثبات در بازار سرمایه، تقویت بورس‌های کالایی کشور می‌تواند نقش بسزایی را ایفا کند، افزود: اگر تقویت بورس‌های کالایی را در دو بخش بازار فیزیکی و بازار مالی دسته بندی کنیم، در بازار فیزیکی مطابق ماده ۱۸ "قانون توسعه ابزار‌ها و نهاد‌های مالی جدید به منظور تسهیل اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم قانون اساسی"، دولت مکلف است کالای پذیرفته‌شده در بورس را از نظام قیمت‌گذاری خارج کند.

رئیس اداره نظارت بر بازار بورس‌های کالایی سازمان بورس ادامه داد: این درحالی بود که در سال ۹۹ نیز همچون سال‌های گذشته بازار سرمایه با فشار تعیین قیمت دستوری و تحدید قیمت کشف شده در بورس مواجه بود. درصورتی که اگر مقید به قانون و تبعیت از نظام عرضه و تقاضای بازار باشیم، منفعت تولیدکننده و سهامدار تأمین شده و فرصت رانت از بین می‌رود، از طرفی شاهد نوسانات غیر موجه قیمت سهام ناشی از مداخله در قیمت نخواهیم بود.

زمانی سبزی با اشاره به اقدامات توسعه‌ای بازار اظهار داشت: در بازار مالی، محلی که اوراق بهادار مبتنی بر کالا و مشتقات مالی معامله می‌شوند همکاران ما در بورس کالا و بورس انرژی اقدامات چشم‌گیری را جهت توسعه و تقویت این بخش انجام داده‌اند.

وی همچنین به عملکرد بورس کالا در سال گذشته اشاره کرد و افزود: در سال ۹۹ شاهد تأسیس صندوق‌های کالای کشاورزی بودیم که به تعمیق بازار گواهی سپرده کالای کشاورزی کمک کرد. همچنین پس از ماه‌ها بررسی دستورالعمل خرید دین کالایی، بستر مقرراتی این اوراق بعنوان نوعی از اوراق خرید دین که مخصوص دین ایجاد شده ناشی از فروش نسیه کالا در بورس کالا و انرژی است مهیا و آماده انتشار شد.

رئیس اداره نظارت بر بازار بورس‌های کالایی سازمان بورس ادامه داد: نماد قرارداد آتی نقره نیز در ماه پایانی سال در بورس کالا گشایش یافت تا به بازار قرارداد‌های آتی بورس کالا تنوع بخشد. علاوه بر این، دستورالعمل قرارداد آتی بورس انرژی در کمیته تدوین مقررات سازمان بورس بررسی و جهت تصویب به دبیرخانه هیئت مدیره محترم سازمان ارسال شد.

زمانی سبزی همچنین افزود: اوراق سلف استاندارد مسکن پس از بررسی و اخذ تأییدیه فقهی در کمیته محترم فقهی وارد مرحله تدوین دستورالعمل شد که جلسات فشرده کارشناسی با هدف تدوین فرآیندی جهت فروش واحد ساختمانی به صورت سلف، امکان انجام معاملات در بازار ثانویه و تخصیص واحد به دارندگان اوراق برگزار شد.

وی اظهار داشت: پیچیدگی کار در اینجا است که هدف، ایجاد قابلیت معامله دارایی غیر همگن و سپس تخصیص آن به دارندگان ورقه سلف بود؛ امیدواریم در سال ۱۴۰۰ پس از تصویب در هیات مدیره سازمان بورس، با استقبال انبوه سازان مواجه شود.

به گفته زمانی سبزی، از دیگر اقدامات توسعه‌ای در بورس انرژی نیز طرح گواهی صرفه‌جویی انرژی بود که پس از اخذ تاییدیه فقهی این اوراق در کمیته تخصصی فقهی، شورای عالی بورس با تصویب این اوراق بعنوان یک ابزار مالی جدید موافقت کرد.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده