تاریخ: ۱۵ فروردين ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۹:۱۴
بازدید: ۲۹۶
کد خبر: ۲۰۳۴۳۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
در ستاد هماهنگی اقتصادی دولت صورت گرفت؛

اصلاح سیاست‌های ارزی و تجاری با پیشنهاد اتاق ایران و وزارت صنعت

‌می‌متالز - امروز پیشنهاد وزارت صنعت و اتاق ایران برای اصلاح سیاست‌های ارزی تصویب شد. روسای سه اتاق ایران، تعاون و اصناف قبلا در نامه‌ای به رئیس‌جمهور پیشنهاد ۱۳‌بندی مطرح کرده بودند.

به گزارش می‌متالز، دویست و چهاردهمین جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت به ریاست حسن روحانی برگزار شد؛ در ابتدای این جلسه گزارشی از اجرای مصوبه ۱۷۷ ستاد اقتصادی دولت در راستای سیاست‌های ارزی و تجاری، خوانده شد؛ همچنین پیشنهاد‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت که با نظر صادرکنندگان و اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران تهیه‌شده است، مطرح شد.

این پیشنهاد‌ها با هدف تسهیل تجارت، تشویق صادرات و رفع موانع تولیدکنندگان در واردات مواد اولیه قطعات موردنیاز به‌عنوان ادامه مصوبه قبلی به تصویب رسید.

اسفندماه ۱۳۹۹ غلامحسین شافعی، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، به همراه روسای اتاق‌های اصناف و تعاون ایران در نامه‌ای به رئیس‌جمهور پیشنهاد‌های بخش خصوصی برای مدیریت ارزی کشور را ارائه داد. در این نامه تأکید شده است که پیش‌نویس ۱۳ ماده‌ای که در کمیته ارزی معطل‌مانده، تکمیل‌کننده مصوبه جلسه ۱۷۷ ستاد هماهنگی اقتصادی است و تصویب و ابلاغ آن، مشکل صادرکنندگان را حل می‌کند.

در بخشی از نامه روسای سه اتاق ایران، اصناف و تعاون آمده است: «نکته حائز اهمیت آن است که روح ابلاغیه ۱۷۷ ستاد هماهنگی اقتصادی دولت اگرچه در حوزه واردات، بخشی از موانع را برطرف نموده است، اما در بعد دیگران یعنی حوزه صادرات، کماکان مشکلات جدی به قوت خود باقی‌مانده و چنانچه در جهت رفع آن اقدام نگردد، عملاً اجرای این ابلاغیه نیز بلااثر خواهد شد؛ به همین دلیل وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت با اشراف بر این موضوع، کمیته اقدام ارزی سازمان توسعه تجارت را مأمور نمود تا با حضور نمایندگان تمامی دستگاه‌های مختلف اجرایی در کنار نمایندگان سه اتاق ایران، تعاون و اصناف موارد تکمیلی این ابلاغیه را موردبررسی قرار داده که درنهایت، خروجی این جلسات، تدوین پیش‌نویس ۱۳ بندی مورد تأیید تمامی دستگاه‌های اجرایی و بخش خصوصی بوده که تقدیم کمیته مزبور جهت تصویب گردید. اما اکنون علیرغم تمامی تلاش‌های صورت گرفته و طرح این موضوع در کمیته ماده (۲) بعد از گذشت بالغ‌بر سه ماه، متأسفانه این پیش‌نویس به تصویب نرسیده و به تبع آن ابلاغیه ۱۷۷ کماکان بلااثر باقی‌مانده، به‌نحوی‌که صادرکنندگان در پایان سال ۹۹ هنوز تکلیف خود را در مورد صادرات سال‌های ۱۳۹۷، ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ نمی‌دانند و در طرف مقابل نیز، واردکنندگان به همین دلایل قادر به تصمیم‌گیری و استفاده از ارز صادراتی به میزان کافی نیستند؛ به‌نحوی‌که مجدداً احساس کمبود مواد اولیه در واحد‌های تولیدی نمایان شده است.

در ادامه این نامه آمده است: «گواه این ادعا عرضه ارز در سامانه نیما به میزان دو برابر تقاضا بوده که این امر اثبات‌کننده این موضوع است که مشکل تجارت خارجی همچنان پابرجاست و تنظیم واردات در مقابل صادرات محقق نشده است؛ لذا اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی ایران به همراه اتاق اصناف و اتاق تعاون ایران به‌عنوان مشاوران قوای سه‌گانه در این خصوص ضمن ابراز نگرانی از روند کنونی، معتقدند چنانچه اصلاحیه ۱۳ بندی مذکور به تصویب رسیده بود، علاوه بر حل مشکلات باقی‌مانده از سال‌های پیش در حوزه تجارت خارجی اعم از صادرات و واردات، فعالان اقتصادی در این حوزه در سال ۱۴۰۰ نیز چشم‌انداز روشنی پیش روی خود متصور خواهند بود.»

حالا به نظر می‌رسد که پیشنهاد‌های بخش خصوصی موردتوجه دولت قرارگرفته است، اگرچه باید تا مشخص شدن جزئیات کامل آن صبر کرد.

منبع: پایگاه خبری اتاق ایران

عناوین برگزیده