تاریخ: ۱۵ فروردين ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۰:۰۱
بازدید: ۲۰۶
کد خبر: ۲۰۳۴۹۹
سرویس خبر : آهن و فولاد
سیگنال‌ساز اصلی بازار شمش و مقاطع طویل فولادی در روز‌های ابتدایی سال ۱۴۰۰

اوج‌گیری تقاضای فولاد ادامه‌دار نشد

‌می‌متالز - استقبال خریداران از بازار فیزیکی شمش و مقاطع طویل فولادی بورس کالا در هفته ابتدایی بازگشایی این بازار در سال ۱۴۰۰ نکته مهم و شاید امیدوارکننده‌ای بود که می‌تواند نویددهنده برآورد فعالان این بازار از رکود حاکم بر آن باشد.

به گزارش می‌متالز، البته در این میان نمی‌توان از فاصله‌گیری مجدد نرخ ارز آزاد و نیمایی و تاثیر آن بر افزایش تقاضا برای خرید از بازار آزاد نیز غافل شد. اما در ادامه انتشار اخبار سیاسی در روز پایانی این هفته مبنی بر بازگشت ایالات متحده به برجام و کاهشی شدن نرخ ارز باعث شد تا در اولین روز هفته جاری مجدد بازار آزاد مقاطع طویل فولادی به امید کاهش قیمت‌ها به فاز رکود فرو رود.


حضور پررنگ خریداران فولاد

رینگ معاملاتی بورس کالا در اولین هفته از سال جاری میزبان عرضه بالغ بر ۱۲۸ هزار تن انواع شمش فولادی با قیمت پایه ۱۰ هزار و ۶۷۰ تومان به ازای هر کیلوگرم بود؛ با توجه به تعطیلی هفته ابتدایی فروردین، بهای پایه شمش فولاد برای عرضه در هفته دوم این ماه برابر قیمت پایه شمش در هفته پایانی اسفند تعیین شد. این عرضه‌ها با استقبال خوب خریداران نیز روبه‌رو شد به گونه‌ای که مصرف‌کنندگان شمش فولاد، تقاضایی برابر ۱۵۵ هزار تن را در این بازار به ثبت رساندند که در نهایت به معامله ۹۳ هزار تن شمش از این بازار در روز سه‌شنبه دهم فروردین ماه منجر شد.

رقابت میان خریداران شمش فولادی باعث شد میانگین بهای معامله شمش در این بازار به ۱۰ هزار و ۷۵۰ تومان برسد. با توجه به اتمام تعطیلات نوروز و اتمام فصل سرد و بارندگی رونق مجدد بازار شمش و محصولات فولادی در هفته‌های ابتدایی سال قابل انتظار بود؛ درواقع این‌گونه به نظر می‌رسد که تولیدکنندگان مقاطع طویل فولادی در انتظار بهبود بازار ظرف ماه‌های ابتدایی سال بوده و از همین رو از روز‌های ابتدایی بازگشایی بازار‌ها درصدد خرید مواد اولیه برآمده‌اند. این در حالی است که در هفته‌های ابتدایی سال گذشته (۱۳۹۹)، شیوع ویروس کرونا در کشور و محدودیت‌های قرنطینه‌ای سختگیرانه عاملی در جهت تضعیف بازار‌های کشور بود، به‌گونه‌ای که در فروردین سال گذشته تنها ۸۲ هزار تن شمش از این بازار مورد معامله قرار گرفت که این رقم نسبت به حجم معامله انجام‌شده در هفته ابتدایی بازگشایی بورس کالا نیز کمتر است. با وجود استمرار این بیماری در کشور، اما به نظر می‌رسد دیگر خبری از اثرگذاری قوی این سیگنال در بازار دیده نمی‌شود. بهای شمش فولاد CIS که مبنای تعیین قیمت پایه شمش فولاد در بورس کالای ایران به‌شمار می‌رود ظرف دو هفته اخیر کاهشی شد؛ این در حالی بود که قیمت شمش فولاد CIS تحویل دریای سیاه در روز‌های ابتدایی ماه مارس مجدد اوج گرفته و به مرز ۵۹۰ دلار به ازای هر تن نیز رسیده بود. اما این روند رو به رشد چندان دوامی نداشت و مجدد بهای بیلت فولادی CIS وارد فاز کاهشی شده است؛ بنابراین به‌رغم کاهشی شدن این سیگنال اثرگذار در بهای پایه شمش فولاد، خریداران استقبال خوبی از عرضه‌های هفته قبل داشتند.


تبعات ارزی بازار فولاد

نرخ ارز نیمایی، فاکتور دیگر تعیین‌کننده بهای پایه شمش فولاد به شمار می‌رود. این نرخ در اسفند سال گذشته (۱۳۹۹) وارد مسیر کاهشی هرچند با شتابی اندک شد که در هفته دوم امسال نیز ادامه یافت. به این ترتیب برآورد می‌شود قیمت پایه شمش فولاد از این فاکتور نیز سیگنالی کاهشی دریافت کند. ارز آزاد نیز ظرف اسفند ماه سال گذشته روندی کاهشی داشت که البته این روند در روز‌های پایانی سال به سیاق معمول معکوس شد.

نرخ دلار آزاد که در روز‌های ابتدایی اسفند در کانال ۲۵ هزار تومان بود؛ در نیمه این ماه به کانال ۲۴ هزار تومان بازگشت و حتی بازار تجربه دلار ۲۳ هزار تومانی را نیز در هفته پایانی سال داشت. البته این روند کاهشی در روز پایانی هفته تداوم نداشت و مجددا دلار آمریکا وارد مسیر رشد شد. روند افزایش نرخ ارز آزاد که شروع آن از روز‌های پایانی سال قبل کلید خورده بود در هفته دوم فروردین ۱۴۰۰ نیز استمرار یافت و حتی شتاب بیشتری نیز به خود گرفت. به گونه‌ای که به گفته فعالان این بازار این ارز توانست در مقطعی حتی در معاملات پشت خطی به بالای محدوده ۲۶ هزار تومانی برسد؛ هرچند این کانال قیمتی چندان ثباتی نداشت و عموما این ارز در بازار آزاد در کانال ۲۵ هزار تومان معامله شد. در این میان فاصله‌گیری مجدد نرخ ارز نیمایی و آزاد سیگنالی مهم برای فعالان بازار و تولیدکنندگان بود.

فاصله‌گیری نرخ ارز نیمایی و آزاد فاکتوری مهم در جهت رشد تقاضا برای خرید محصول از بورس کالا به شمار می‌رود. فاکتوری قدرتمند که تاثیر آن به وضوح در نیمه ابتدایی سال گذشته مشاهده شد. استمرار فاصله‌گیری نرخ ارز آزاد و نیمایی می‌تواند به تجربه رشد تقاضا برای خرید محصول از بازار فیزیکی بورس کالا منجر شود. به این ترتیب نمی‌توان از اثرات این سیگنال در افزایش تقاضای خرید شمش فولاد از بازار فیزیکی بورس کالا ظرف هفته ابتدایی فروردین نیز غافل شد. در این میان انتشار اخبار سیاسی جدید مبنی بر بازگشت ایالات متحده آمریکا به برجام، در روز جمعه ۱۳ فروردین روند نوسان در بازار ارز را مجدد تغییر داد. این خبر می‌تواند زمینه‌ساز افت بیشتر قیمت دلار در ابتدای هفته جاری شود. با توجه به آنکه عموما بازار شمش و محصولات فولادی به سرعت به اخبار سیاسی و نوسانات نرخ ارز واکنش نشان می‌دهد؛ تعدیل تقاضا در بازار فیزیکی بورس کالا و بازار آزاد به امید افت قیمت‌ها در هفته‌های آینده چندان دور از انتظار نیست.


فراز و فرود بازار مقاطع طویل فولادی

بازار فیزیکی بورس کالا در هفته ابتدایی سال جاری میزبان عرضه انواع مقاطع طویل فولادی نیز بود؛ به‌گونه‌ای که تولیدکنندگان میلگرد بالغ بر ۷۵ هزار تن انواع میلگرد را در این بازار با نرخ پایه ۱۱ هزار و ۳۰۰ تومان عرضه کردند؛ برخلاف رویه هفته‌های پایانی سال قبل، استقبال خوبی از میلگرد فولادی عرضه شده در این بازار ظرف هفته ابتدایی امسال شد. به‌گونه‌ای که خریداران تقاضای ۱۰۸ هزار تنی را در این بازار به ثبت رساندند که در نهایت به معامله ۵۵ هزار تن میلگرد فولادی از این بازار منجر شد. همچنین به گفته فعالان بازار آزاد مقاطع طویل فولادی، این بازار نیز از روز ابتدایی بازگشایی رسمی در سال جاری یعنی شنبه، هفتم فروردین با استقبال خریداران روبه‌رو شد. این استقبال فراتر از انتظار بود و به عقیده بسیاری روند رو به رشد نرخ ارز آزاد عامل اصلی این استقبال بود. در عین حال انتظار می‌رود با توجه به افزایش هزینه‌های تولید در سال جاری با افزایش هزینه انرژی و دستمزد، بهای مقاطع طویل فولادی در هفته‌های آینده رشد داشته باشد و همین موضوع نیز سیگنالی مثبت برای رشد تقاضا در این بازار بود. اما به گفته فعالان بازار آزاد مقاطع طویل فولادی با توجه به انتشار اخبار سیاسی در روز ۱۳ فروردین و احتمال کاهش نرخ ارز، بازار آزاد مقاطع طویل فولادی در اولین روز بازگشایی هفته جاری، روندی متفاوت با هفته قبل داشت و این بازار مجدد به کما رفت. در این شرایط تمام مصرف‌کنندگان در انتظار نتایج هر خبر سیاسی هستند که بتواند بر نرخ ارز اثرگذار شود. البته با توجه به قیمت شمش فولاد فروش رفته در ماه‌های پایانی سال گذشته حتی با افت نرخ ارز نیز نمی‌توان به افت قابل توجه قیمت محصولات در این حوزه امید داشت، چرا که تمامی کالا‌های فعلی موجود در بازار براساس شمش فولادی در کانال قیمتی ۱۱ هزار تومان تولید شده و همین موضوع سدی در مقابل افت محسوس قیمت به شمار می‌رود.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده