تاریخ: ۱۶ فروردين ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۱:۱۳
بازدید: ۳۸۷
کد خبر: ۲۰۳۶۸۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
معاون بازرسی سازمان صمت فارس خبر داد:

کشف تخلف یک هزار و ۳۵۶ میلیارد ریالی صنوف فارس/ احتکار کالا، بیشترین سهم در تخلفات

‌می‌متالز - معاون بازرسی و حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس از کشف تخلف یک هزار و ۳۵۶ میلیارد ریالی صنوف فارس طی یک سال گذشته خبر داد.

به گزارش می‌متالز، مهدی حسنی با اعلام اینکه در سال گذشته بیش از ۱۰۸ هزار و ۹۰۰ واحد صنفی مورد بازرسی قرار گرفت، گفت: طی این بازرسی‌ها برای ۷ هزار و ۶۷۴ واحد صنفی پرونده تخلف تشکیل شد؛ و پرونده تخلف واحد‌های صنفی استان با رقمی بیش از یک هزار و ۳۵۶ میلیارد و ۲۳۸ میلیون ریال تشکیل و برای صدور رای و طی مراحل قانونی به تعزیرات حکومتی ارسال شد.

معاون بازرسی و حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان سازمان صمت فارس در خصوص جزئیات این تخلفات افزود: بیش از ۹۵ میلیارد و ۲۵۸ میلیون ریال از این تخلفات مربوط به ۱۵۱ پرونده قاچاق، ۱۱۲ میلیارد و ۱۵۶ میلیون ریال به ۷۳۰ پرونده فروشگاه‌های زنجیره‌ای و ۱۵ میلیارد و ۵۶۹ میلیون ریال مربوط به پرونده تخلف آرد و نان می‌باشد.

حسنی ادامه داد: ۱۶ پرونده تخلف در عرضه نهاده‌های دامی به ارزش بیش از ۹۳ میلیارد ریال، ۱۱۸ پرونده مربوط به تخلف مرغ فروشی‌ها با ارزش بیش از ۷ میلیارد ریال، ۲۹ پرونده مربوط به تخلف لاستیک به ارزش بیش از ۸ میلیارد ریال، ۳۸۷ پرونده تخلف میوه و صیفی جات به ارزش بیش از ۱۸۴ میلیارد ریال، ۲۶۹ پرونده تخلف مربوط به روغن خوراکی به ارزش بیش از ۲۹ میلیارد ریال و ۱۲۱ پرونده تخلف سیمان به ارزش بیش از ۱۸ میلیارد ریال تشکیل و به تعزیرات حکومتی ارسال شده است.

احتکار کالا دارای بیشترین سهم در تخلفات

به گفته معاون بازرسی سازمان صمت فارس در سال گذشته، حدود ۹۵ پرونده تخلف احتکار به ارزش بیش از ۹۷۱ میلیارد ریال تشکیل شده که عمده این تخلفات شامل کالا‌های احتکار شده در اقلام ضروری مردم مانند روغن خوراکی، قند، برنج، پیاز، کود شیمیایی، خودرو، روغن موتور، لاستیک و نهاده‌های دامی است.

وی بیان کرد: طی یکسال گذشته ۴۴ پرونده فروش اجباری به ارزش ۴۳ میلیارد و ۵۷۳ میلیون ریال برای شرکت‌های پخش و عمده فروشان تشکیل شده و بیشترین تخلفات در مواد غذایی مانند: ماکارونی، شکر، انواع مواد شوینده، کیک و رب گوجه فرنگی بوده است.

حسنی در ادامه از تشکیل ۱۹ پرونده تخلف عدم اعلام موجودی نیز خبر داد و گفت: ارزش ریالی این پرونده‌ها بیش از ۷۱ میلیارد ریال است که انواع پوشک بچه، مواد غذایی، روغن خوراکی و سیمان را شامل می‌شود.

معاون بازرسی سازمان صمت فارس به دیگر پرونده‌های تشکیل شده در سال ۹۹ اشاره کرد و عنوان کرد: بازرسی از کارگاه‌های چوب و MDF و شناسایی واحد‌های متخلف با موضوع فروش اجباری به ارزش بیش از ۳ میلیارد و ۸۶۳ میلیون ریال تشکیل و به تعزیرات حکومتی ارجاع شده است.

وی اظهار داشت: بازرسی از انبار‌ها و فروشگاه‌های لاستیک هم انجام شده و گزارش این تخلفات به ارزش بیش از ۴ میلیارد و ۹۴۰ میلیون ریال به ثبت رسیده و ۳ واحد متخلف عرضه کننده لوازم یدکی قاچاق به ارزش بیش از ۳ میلیارد و ۸۴۷ میلیون ریال کشف شده است.

معاون بازرسی سازمان صمت فارس با اشاره به کشف انبار‌های احتکار خودرو به ارزش بیش از ۱۵۸ میلیارد ریال ادامه داد: تشکیل پرونده با موضوع عدم اعلام موجودی به ارزش یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال در بازرسی از انبار میلگرد انجام شده و علاوه بر این در بازرسی و تشکیل پرونده از واحد‌های عرضه و نگهداری روغن موتور برای متخلفان جریمه بیش از ۳ میلیارد و ۹۷۳ میلیون ریالی در نظر گرفته شده است.

تشکیل پرونده گرانفروشی برای ۱۴ کشتارگاه متخلف

تشکیل پرونده گرانفروشی برای ۱۴ کشتارگاه و عوامل توزیع مرغ به ارزش بیش از ۸ میلیارد ریال از دیگر پرونده‌های مهم در سال ۹۹ بوده که معاون بازرسی سازمان صمت به آن اشاره کرد.

به گفته معاون بازرسی سازمان صمت فارس طی یک سال گذشته ۶ هزار و ۵۰۰ گزارش مردمی از طریق ستاد خبری ۱۲۴ دریافت شده که دو هزار و ۶۰۰ مورد از آن به تشکیل پرونده منجر شده است.

بر اساس این گزارش، عدم درج قیمت و نصب نرخ نامه، گرانفروشی، عدم صدور صورتحساب از جمله تخلفات عمده در واحد‌های صنفی طی یک سال گذشته بوده است.

معاون بازرسی سازمان صمت فارس در پایان از مردم خواست همچون سال‌های گذشته چشم بینای بازرسی استان باشند و با ارائه گزارشات خود به سامانه ۱۲۴، بازرسان را در مبارزه با برهم زنندگان نظم بازار یاری رسانند.

منبع: شبکه اطلاع رسانی تولید و تجارت (شاتا)

عناوین برگزیده