تاریخ: ۱۶ فروردين ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۶:۳۴
بازدید: ۲۳۶
کد خبر: ۲۰۳۷۰۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

رشد ۷۷۷ هزار تُنی، دستاوردی در مسیر توسعه معدنی آذربایجان‌غربی

‌می‌متالز - آذربایجان‌غربی که به عنوان یکی از مناطق غنی معدنی کشور مطرح است، در ابتدای دولت تدبیر و امید سالانه ۱۵ میلیون و ۷۵۷ هزار تُن انوع مواد معدنی را استخراج می‌کرد که این میزان در سایه توجه دولت یازدهم و دوازدهم به ۱۶ میلیون و ۵۳۴ هزار تُن در سال رسیده است.

به گزارش می‌متالز، تنوع و غنای ذخایر عظیم معدنی، ایران را یکی از کشور‌های پرپتانسیل جهان از نظر توانایی تامین مواد اولیه مورد نیاز صنعت کرده است و موقعیت جغرافیایی و وضعیت ژئوپلیتیک ایران در منطقه، امکان صادرات صنایع معدنی را به تمامی نقاط دنیا میسر می‌کند.

آذربایجان غربی در این بین به لحاظ تنوع مواد معدنی بخش مهمی از ذخایر کشور را در خود جای داده است و از نظر تنوع مواد معدنی با داشتن ۵۱ ماده معدنی جایگاه سوم کشور و از نظر ذخایر معدنی با داشتن یک میلیارد و۲۲۷ میلیون تُن ذخیره مواد معدنی در جایگاه هفتم کشور قرار دارد.

باید به این امر توجه شود که یکی از مهمترین و اساسی‌ترین پایه‌های اقتصادی هر منطقه و کشوری منابع معدنی بوده و نقش معادن و منابع در رشد اقتصادی انکار ناپذیر است.

در این بین دولت تدبیر و امید توانسته از زمان شروع به فعالیت خود چرخ رشد توسعه بخش معدن در آذربایجان‌غربی را به فعالیت دربیآورد و زمینه اشتغال را در این استان فراهم کند.

رشد ۷۰۰ هزار تُنی میزان استخراج مواد معدنی در آذربایجان‌غربی نسبت به سال ۱۳۹۲ نشان از توجه دولت تدبیر و امید به توسعه معادن است.

استخراج سالانه بیش از ۱۶ میلیون تُن مواد معدنی در آذربایجان‌غربی

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی به این امر تاکید دارد که سالانه ۱۶ میلیون و ۵۳۴ هزار و ۵۳۸ تُن انواع مواد معدنی از معادن این استان استخراج می‌شود و این میزان در ابتدای دولت تدبیر و امید ۱۵ میلیون و ۷۵۸ هزار و۹۷۰ تُن بوده است.

غلامرضا بابایی بیان می‌کند که این میزان برداشت از ۵۰۴ معدن استان استخراج و به مراکز فرآوری در داخل و خارج از کشور ارسال می‌شود.

وی به این امر اشاره می‌کند که میزان سرمایه‌گذاری بر روی این معادن سه هزار و ۷۴۰ میلیارد و ۱۳۸ میلیون ریال است.

افزایش ۱۱ درصدی تعداد معادن آذربایجان غربی

اما در کنار افزایش میزان استخراج از معادن آذربایجان غربی در دولت تدبیرو امید، تعداد معادن این استان در سایه توجه این دولت از ۴۵۵ معدن به ۵۰۴ معدن رسیده است و معاون معدن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی به این امر تاکید دارد که ذخیره قطعی این معادن یک میلیارد و ۲۲۷ میلیون و ۱۰۴ هزار تُن است.

پریسا عابدپور به این نیز اشاره دارد که ذخیره قطعی معادن آذربایجان غربی در ابتدای دولت تدبیر و امید یک میلیارد و ۱۲۵ میلیون و ۵۰۱ هزار تُن بود که در این بخش نیز شاهد رشد حدود ۱۰ درصدی هستیم.

وی به این امر اشاره دارد که ۶۸ نوع ماده معدنی در کشور شناسایی شده است و ۷۵ درصد این تعداد در این استان وجود دارد و با این آمار ۵۱ نوع از این تعداد در آذربایجان غربی وجود دارد که در مرحله اکتشاف و بهره‌برداری است.

اشتغال بیش از ۵ هزار نفر در بخش معدن آذربایجان‌غربی

اما توسعه بخش معدن در آذربایجان غربی توانسته برای پنج هزار و ۲۷۳ نفر اشتغال زایی کند و در همین راستا معاون معدن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی معتقد است، معادن به عنوان پیشران اقتصادی در هر کشوری مطرح بوده و باتوجه به گستردگی مواد معدنی و وجود ذخایر با ارزش در سطح استان، سرمایه‌گذاری در این بخش طی سال‌های آینده رشد اقتصادی درخشانی را برای استان خواهد داشت.

عابدپور عمده مواد معدنی موجود در استان را دارای کاربرد در صنایعی از جمله ساختمانی، آرایشی، بهداشتی، فولاد و نفت دانست.

اکتشافات معدنی نویدبخش رشد اشتغال پایداربوده و این روند در آذربایجان‌غربی با جدیت دنبال می‌شود و مسوولان را برآن داشته است تا روند پیشرفت در بخش معادن را با جدیت دنبال کنند به گونه‌ای که استاندار آذربایجان‌غربی به عنوان مقام عالی دولت بر این روند تاکید ویژه دارد.

اکتشافات معدنی نویدبخش رشد اشتغال پایدار در آذربایجان غربی

استاندار آذربایجان‌غربی در این رابطه معتقد است شناسایی ظرفیت‌های جدید، توسعه معادن کوچک و ایجاد واحد‌های فرآوری معدنی به منظور جلوگیری از خام‌فروشی از جمله راهکار‌های مدیریت استان برای رشد اشتغال پایدار در این بخش به شمار می‌رود.

محمدمهدی شهریاری اشاره می‌کند که اکتشافات صورت گرفته در بخش فلزات گرانبها و دیگر فلزات، روز‌های خوبی را برای حوزه معدنی آذربایجان غربی ترسیم کرده است.

وی این گونه عنوان می‌کند که احیای ظرفیت‌های مغفول معدنی در استان آذربایجان‌غربی رونق بیش از پیش اقتصاد و اشتغال را در پی خواهد داشت.

اطلس معادن آذربایجان‌غربی باید تهیه شود

باتوجه به اینکه شناسایی موقعیت‌ها و توجه به آن می‌تواند زمینه توسعه و دسترسی را راحت کند، باید یک نقشه جامع از معادن تهیه شود که این امر نیز مورد تاکید مقام عالی دولت در آذربایجان‌غربی است.

استاندار آذربایجان غربی با بیان اینکه ظرفیت‌های معدنی استان برای سرمایه‌گذاری به درستی احصا و مشخص نشده است، گفت: برای ورود بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در معادن استان باید اطلس معادن که دربرگیرنده ظرفیت‌ها و مزیت‌های سرمایه‌گذاری است، تهیه شود.

شهریاری، اشتغال و سودآوری در بخش معدن را نیازمند تامین زیرساخت‌های لازم جهت مشارکت بخش خصوصی دانست و افزود: تا به امروز به درستی از ظرفیت معادن در توسعه استان بهره‌گیری نشده است.

بخش معدن و صنایع پایین دستی آن محور توسعه آذربایجان‌غربی به شمار می‌رود، ولی معادن سنگ این استان با مشکلات عدیده‌ای، چون خام فروشی و نبود بازار مواجه است.

اعطای تسهیلات با بهره بانکی پایین برای سرمایه در گردش و همچنین نوسازی ماشین آلات معدنی برای بهبود عملکرد معادن این استان ضروری است.

آذربایجان‌غربی از وضعیت مناسبی در زمینه ذخایر معدنی برخوردار است، اما هنوز تا بهره‌برداری مطلوب از ظرفیت‌های بخش معدن و صنایع معدنی راهی طولانی در پیش دارد.

محدوده آذربایجان‌غربی تحت پوشش سه زون از زون‌های بیست گانه اکتشاف سیستماتیک کشور شامل "اشنویه – خوی"، "مریوان – مهاباد" و "شاهین دژ – ماهنشان" قرار گرفته است.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) آذربایجان غربی

عناوین برگزیده