تاریخ: ۱۶ فروردين ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۳:۴۰
بازدید: ۱۸۹
کد خبر: ۲۰۳۷۴۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رئیس اتاق ایران و تاجیکستان:

قبل از تحریم هم مبادلات بانکی با آسیای میانه نداشتیم

‌می‌متالز - به‌گفته روشنک طبق آمار رسمی تجارت ایران با تاجیکستان به دلیل اختلاف بین تاجیکستان و ترکمنستان کاهش یافته است.

به گزارش می‌متالز، محمدحسن روشنک، رئیس اتاق مشترک ایران و تاجیکستان درباره خبر توافق با یک بانک تاجیک برای استفاده از منابع دلاری این بانک در واردات کشور گفت: در ۲۴ سال اخیر که من با کشور‌های آسیای میانه کار می‌کنم، تاکنون هیچ گشایش اعتباری یا تبادل ارزی بانکی وجود نداشته است یعنی ما هیچوقت در این مدت تبادل ارزی رسمی و بانکی نداشتیم. البته تبادل به صورت غیررسمی و غیربانکی بوده است. در قبال صادرات پول به دبی، ترکیه یا دیگر کشور‌ها می‌رود و صرافی در داخل کشور به ما ریال پرداخت می‌کند. در واقع ما نمی‌توانیم ارز جابجا کنیم؛ از اینکه چه تصمیمی در این رابطه گرفته شده خبر ندارم، اما تا کنون چنین گشایشی رخ نداده است.

رئیس اتاق مشترک ایران و تاجیکستان اظهار داشت: طبق آمار رسمی تجارت ما با تاجیکستان به شدت کاهش داشته است. دلیل کاهش این نبوده که کالا به تاجیکستان نرفته بلکه به خاطر اختلافی که بین تاجیکستان و ترکمنستان وجود دارد و امکان اینکه کالا مستقیما از ایران به تاجیکستان برود وجود نداشت. مجبور شدیم کالا‌ها را به کشور‌های دیگر بفرستیم تا از این طریق وارد تاجیکستان کنیم.

او افزود: بنابراین فکر می‌کنم چنین خبری صحت نداشته باشد و اگر هم صحت داشته باشد عملیاتی نیست، زمانی که ما تحریم نبودیم هم نتوانستیم در تجارت با آسیای میانه از تبادلات بانکی استفاده کنیم. الان که تحریم وجود دارد چگونه می‌توانیم این کار را کنیم؟

رئیس اتاق مشترک ایران و تاجیکستان با اشاره به مشکلات بانکی موجود گفت: یک بانک ایرانی نیز در تاجیکستان حضور دارد، اما هیچ وقت نتوانسته در این مورد کمکی به تجار ایرانی کند. یک روال در تجارت با آسیای میانه وجود دارد و همان روال نیز در حال انجام است. اگر جابجایی ارزی هم رخ می‌دهد خارج از چارچوب تحریم‌ها و در راستای مقاومت در برابر تحریم است.

او گفت: ما امیدوار هستیم که هرچه زودتر اثرات سوء اقدامات آقای ترامپ از بین برود، کشور به روال عادی‌تری بازگردد، مقاومت ایران نتیجه دهد و گشایشی ایجاد شود. چندان به این راه‌ها امیدی نداریم، از این حرف‌ها هم زیاد شنیده‌ایم، اما حتی بانک ایرانی در تاجیکستان کاری برای بازرگانان ایرانی انجام نداده؛ گاهی هم که برای جابجایی پول به بانک مراجعه می‌کردیم هزینه آن برای مثال ۱۰ درصد می‌شد، اما اگر از راه‌های غیر رسمی این کار را انجام می‌دادیم ۲ درصد می‌شد.

روشنک در پاسخ به سوالی پیرامون حجم تجاری دو کشور تصریح کرد: طبق آمار رسمی تجارت ما با تاجیکستان به شدت کاهش داشته است. دلیل کاهش این نبوده که کالا به تاجیکستان نرفته بلکه به خاطر اختلافی که بین تاجیکستان و ترکمنستان وجود دارد و امکان اینکه کالا مستقیما از ایران به تاجیکستان برود وجود نداشت. مجبور شدیم کالا‌ها را به کشور‌های دیگر بفرستیم تا از این طریق وارد تاجیکستان کنیم.

او همچنین افزود: در واقع نه تنها حجم صادرات واقعی ما به تاجیکستان کاهش نداشته بلکه افزایش داشته، اما آمار رسمی نشان می‌دهد که ما صادرات خود به این کشور را از دست دادیم. چراکه کامیون از ترکمنستان نمی‌توانست به تاجیکستان برود.

روشنک با ابراز امیدواری از آینده تجاری ایران و تاجیکستان در سال آتی خاطر نشان کرد: با توجه به سفر وزیر امور خارجه به تاجیکستان و تمایل این کشور به اینکه وضعیت بدی وجود ندارد، الان وضعیت بهتر شده است. من امیدوارم که امسال بتوانیم حجم بیشتری صادرات و واردات از آسیای میانه داشته باشیم. واردات ما از این منطقه بیشتر مواد اولیه و علوفه دام و طیور است.

منبع: پایگاه خبری اتاق ایران

عناوین برگزیده