تاریخ: ۱۶ فروردين ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۳:۴۴
بازدید: ۵۷۲
کد خبر: ۲۰۳۷۵۰
سرویس خبر : مسکن و ساختمان

سیاست تشویقی برای عرضه خانه‌های خالی

‌می‌متالز - وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اجرای مالیات برخانه‌های خالی از ۱۹ فروردین گفت: کسانی که خانه خالی زیاد دارند، در صورت عرضه به بازار، آمادگی داریم به آن‌ها زمین مرغوب شهری جهت ساخت‌وساز بدهیم.

به گزارش می‌متالز، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در گفتگو با خبرگزاری مهر درباره تاثیر ثبت اطلاعات ملکی اشخاص حقیقی و حقوقی در سامانه املاک و اسکان کشور اظهار کرد: ما روند شناسایی واحد‌های خالی را انجام داده‌ایم، اما در قانون هم آمده که باید همه افرادی که ملکی دارند، آن را در سامانه اسکان ثبت کنند.

وی افزود: ما یک‌میلیون و ۳۰۰ هزار خانه خالی را به سازمان امور مالیاتی معرفی کرده‌ایم؛ همچنین طبق اصلاحیه جدید قانون مالیات بر خانه‌های خالی، قانون‌گذار مردم را به ثبت اطلاعات ملکی خود در سامانه جامع املاک و اسکان و وزارت راه و شهرسازی را به تهیه زیرساخت‌های آن مکلف کرده است.

اسلامی گفت: همین تکلیف قانونی موجب شده تا شرایطی در وزارت راه و شهرسازی فراهم کنیم که مردم از ۱۹‌فروردین اطلاعات ملکی خود را در سامانه اسکان درج کنند.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: دیتابیس ما در وزارت راه و شهرسازی کامل است و اگر مردم اطلاعات ملکی را وارد نکنند، ما می‌دانیم که آن‌ها چه تعداد املاک در اختیار دارند. اما فراخوانی که از ۱۹‌فروردین داریم، در حقیقت نوعی تایید گرفتن از آنهاست؛ داشتن مسکن برای زندگی و همچنین یک اقامتگاه در شهر دیگر برای آن‌ها مجاز است؛ اما افزون بر آن، مشمول مالیات مضاعف خواهد شد.

اسلامی با تاکید بر اینکه درج اطلاعات ملکی افراد در سامانه اسکان تاثیر بسزایی در کنترل قیمت در بازار مسکن خواهد داشت، ادامه داد: هم‌اکنون بنگاه‌های معاملاتی، مملو از فایل‌هایی است که برای فروش در اختیار املاکی‌ها قرار گرفته است. وی یادآور شد: در هر صورت عرضه بالاتر از طاقت بازار مسکن، حتما به تعدیل قیمت‌ها کمک می‌کند.

وزیر راه و شهرسازی افزود: در کشور ما قیمت مسکن همچنان دچار حباب است و قیمت‌ها واقعی نیست.

وی خاطرنشان کرد: تا‌کنون درخواستی از دولت برای تجمیع درآمد‌های حاصل از انواع مالیات‌های بخش مسکن در وزارت راه و شهرسازی نداشته‌ایم، چون دولت به دنبال کسب درآمد از مسیر مالیات‌های مسکن نیست، بلکه به دنبال تعادل بخشیدن به بازار است و دنبال این است که مسکن کالای سرمایه‌ای نبوده و از سوداگری و بورس بازی خارج شود.

وزیر راه و شهرسازی گفت: مسکن باید به عنوان کالای مصرفی در سبد مالی مردم قرار گیرد، برای ما هم تمام هدف این است که تمام پول‌هایی که برای سرمایه‌گذاری در مسکن وارد می‌شود، به بخش تولید هدایت شود، نه در بخش سوداگری.

اسلامی درباره اینکه آیا بخش‌هایی از مردم می‌توانند از پس رقم مالیاتی سنگینی که برای خانه‌های خالی تعیین می‌شود، بربیایند یا خیر؟ گفت: نکته مهم این است که مالکان خانه‌های خالی یا واحد خود را به بازار اجاره بیاورند یا با فروش آن، برای سرمایه‌گذاری به بخش‌های دیگر مانند سایر بازار‌ها منتقل کنند. باید کاری کنیم که سرمایه‌گذاری در بخش مسکن، صرفا به سمت تولید برود. وی تاکید کرد: کسانی که واحد مسکونی خالی زیادی دارند، در صورت عرضه این واحد‌ها به بازار، آمادگی داریم در مقابل آن، زمین مرغوب شهری برای ساخت و ساز بدهیم.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده