تاریخ: ۱۶ فروردين ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۳:۵۷
بازدید: ۴۵۸
کد خبر: ۲۰۳۷۵۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
علی اصغر جمعه‌ای:

رونق تولید، با توسعه تجارت میسر می‌شود

‌می‌متالز - علی‌اصغر جمعه‌ای، رئیس اتاق سمنان معتقد است: برای توسعه و رونق تولید نباید تنها با نگاه به داخل حرکت کنیم، فراهم کردن زمینه صادرات نیز ضروری است.

به گزارش می‌متالز، رئیس اتاق سمنان دسترسی آسان به مواد اولیه تولید، سرمایه در گردش و بازار فروش مناسب را مهم‌ترین الزامات توسعه تولید دانست و تاکید کرد: موازی با تولید، توسعه تجارت نیز باید اتفاق افتد.

علی اصغر جمعه‌ای معتقد است: چنانچه برای توسعه تولید برنامه‌ریزی می‌کنیم، ضرورت دارد هماهنگ با آن برای توسعه تجارت نیز طرحی در نظر بگیریم. چندین سال است روی موضوعات اقتصادی متمرکز شده‌ایم و در این راستا باید موانع اساسی تولید و تجارت را حذف کنیم.

این فعال اقتصادی دسترسی آسان به مواد اولیه تولید، سرمایه در گردش و بازار فروش مناسب را ضروری توصیف کرد و یادآور شد: توسعه تولید با نگاه صرف به داخل امکانپذیر نیست و باید زمینه تجارت نیز مهیا باشد؛ بنابراین لازم است برای رفع موانع صادرات فکری کنیم.

رئیس اتاق سمنان، یکی از موانع پیش روی تجارت را سیستم فرسوده حمل‌ونقل کشور برشمرد و رونق و توسعه آن را موضوعی جدی توصیف کرد که باید مورد توجه مسوولان قرار بگیرد.

سروسامان دادن به وضعیت کشتی‌رانی، حمل‌ونقل جاده‌ای و روابط بانکی و پولی کشور از مواردی هستند که به باور رئیس اتاق سمنان برای رونق تولید و تجارت باید روی آن‌ها متمرکز شد.

این عضو هیات نمایندگان اتاق ایران با بیان این مطلب که باید دیپلماسی اقتصادی و سیاسی خود را بر اساس همین اولویت‌ها تنظیم کنیم، گفت: همین الان روابط تجاری ایران با همسایگان نیز آسان و روان نیست؛ بنابراین ضرورت دارد برای حل مسائل بانکی و لجستیکی، فکری کنیم.

جمعه‌ای از مسوولان کشور خواست تا اتخاذ دستورالعمل‌های مقطعی را کنار بگذارند و ادامه داد: اینکه وقت و بی وقت بخشنامه‌ها تغییر می‌کنند، نشان می‌دهد کار در دست افراد کاربلد نیست و یا آن‌ها استراتژی برای حرکت ندارند. در هر صورت بخش خصوصی راه پیدا کردن بازار و حفظ آن را می‌داند و تنها چیزی که در این مسیر نیاز دارد، نقشه راه است. اگر نقشه راه تدوین شود، بخش خصوصی در همان چارچوب برنامه‌ریزی کرده و جلو می‌رود. این ریل گذاری باید توسط دولت و حاکمیت صورت گیرد.

منبع: پایگاه خبری اتاق ایران

عناوین برگزیده