تاریخ: ۱۶ فروردين ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۰:۴۳
بازدید: ۴۱۳
کد خبر: ۲۰۳۷۷۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

رانت واردات، کمر اقتصاد داخلی را شکسته است

‌می‌متالز - سرپرست سابق سازمان توسعه تجارت ایران گفت: خود واردات می‌تواند بهترین کمک حال تکمیل زنجیره‌های ارزش و تولید باشد، اما رانت واردات کمر اقتصاد داخلی کشور ما را شکسته است.

به گزارش می‌متالز، محمدرضا مودودی، سرپرست سابق سازمان توسعه تجارت ایران در رابطه با محور‌های تحقق شعال سال در حوزه تجارت خارجی گفت: ما هنوز باور واقعی نسبت به تجارت خارجی نداریم و سیاست و رویکرد مشخصی را هم دنبال نمی‌کنیم. او ادامه داد: سیاست‌های تجاری در ایران معمولا تحت تاثیر سیاست‌های دیگر از جمله سیاست‌های ارزی، تنظیم بازار و ... قرار گرفته و تقریبا در درجه دوم و سوم اهمیت، مورد توجه قرار می‌گیرند.

سرپرست سابق سازمان توسعه تجارت ایران، توازن تجاری را لازمه پایداری اقتصاد دانست و اظهار کرد: مطالعات و پژوهش‌ها حاکی از آن است که بزرگ‌ترین صادرکنندگان دنیا، بزرگ‌ترین واردکنندگان دنیا هم هستند و هم اکنون کشور‌هایی که ۸۰ درصد صادرات دنیا را تامین می‌کنند به همین اندازه واردات را نیز در اختیار دارند.

مودودی با بیان اینکه مفهوم توازن تجاری در ایران هنوز تحلیل و کالبدشکافی نشده است، گفت: معمولا سیاست‌های تجاری ما سلیقه‌ای و احساسی است. او در مصاحبه با برنامه گفت‌وگوی اقتصادی از پدیده‌ای به نام «رانت واردات» در کنار واردات سخن گفت و افزود: خود واردات می‌تواند بهترین کمک حال تکمیل زنجیره‌های ارزش و تولید باشد، اما رانت واردات کمر اقتصاد داخلی کشور ما را شکسته است. سرپرست سابق سازمان توسعه تجارت ایران در ادامه گفت: بحث واردات بسیار جذاب است، اما زمانی می‌تواند به اقتصاد کشور کمک کند که رانت ارزی برای کسی قائل نشویم. او با اذعان به نبود سیاست تجاری در ایران اظهارکرد: سیاست تجاری باید متفاوت از سیاست تولیدی باشد، مشکل اصلی ما این است که برخی مدیران و وزرا کاملا اتفاقی انتخاب می‌شوند و براساس سلایق و علاقه خودشان عمل می‌کنند، نه مبتنی بر یک سیاست مشخص. سرپرست سابق سازمان توسعه تجارت ایران ادامه داد: این مسائل و مشکلات حاکی از این است که ما اهلیت فنی و مدیریتی لازم را در کشورمان پرورش نداده‌ایم و هیچ برنامه و سیاست مشخصی هم تدوین نکرده‌ایم و در نتیجه دائما مرتکب اشتباهاتی می‌شویم که قبلا هم آن را تجربه کرده‌ایم.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده