تاریخ: ۱۶ فروردين ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۳:۰۷
بازدید: ۴۵۶
کد خبر: ۲۰۳۷۸۸
سرویس خبر : صنایع کوچک
مدیرکل دفتر لوازم خانگی وزارت صمت:

تولید لوازم خانگی در کشور سال گذشته ۷۱ درصد رشد داشت

‌می‌متالز - مدیرکل دفتر صنایع برق و فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: تولید لوازم خانگی مجموعه‌های صنعتی داخلی کشور سال گذشته بالغ بر ۷۱ درصد رشد یافت.

به گزارش می‌متالز، کیوان گردان در جشن خودکفایی صنعت لوازم خانگی در محل گروه صنعتی انتخاب اصفهان افزود: این در حالیست که بسیاری پیش بینی کرده بودند که رشد تولید لوازم خانگی در کشور از ۳۰ درصد فراتر نخواهد رفت.

وی به شیوع ویروس کرونا در سال گذشته و بروز مشکلات متعدد در بخش تولید کشور اشاره و اضافه کرد: با این وجود صنعتگران با باور به شعار جهش تولید، با برنامه ریزی‌های دقیق، زنجیره تولید لوازم خانگی با گردش مالی ۶ میلیارد دلاری را ایجاد کردند.

مدیرکل دفتر صنایع برق و فلزی و لوازم خانگی وزارت صمت خاطرنشان کرد: با تلاش تمام فعالان این عرصه رکورد تولید لوازم خانگی در کشور شکسته شد و در دوران تحریم و شرایطی که با خروج نشان‌های (برند) خارجی از کشور، پیش بینی تولید ۱۲ میلیون دستگاه و رشد ۳۰ درصدی در سال گذشته در پایان سال به رشد ۷۱ درصدی رسید که رکوردی در این زمینه و دستاوردی قابل توجه محسوب می‌شود.

گردان با اشاره به توانمندی صنعتگران ایرانی تصریح کرد: سال گذشته در شرایط تحریم و شیوع ویروس کووید-۱۹ سپری شد که این شرایط توانست اقتصادمان را با مشکلات متعددی مواجه کند، این درحالی است که در صنعت لوازم خانگی شرایط به گونه‌ای دیگر بود و فعالان آن توانستند با استفاده از فرصت‌های تحریم و نبود محصولات خارجی طبق آمار رسمی وزارت صمت، از هدفگذاری تولید لوازم خانگی سال ۹۹ نیز جلوتر روند.

وی با بیان اینکه سال ۹۹ یکی از تاریخی‌ترین سال‌های مدیریتی نظام جمهوری اسلامی ایران بود، گفت: با شروع شیوع کرونا و آغاز پروتکل‌های بهداشتی تمام معادلات دچار تحول و مشکلات متعددی نیز ایجاد شد، در چنین شرایطی تحریم‌ها نیز اقتصاد کشور را در عرصه‌های مختلف تحت تاثیر قرار داد و پیچیدگی‌های مختلفی اقتصاد و تولید را در برگرفت.

گردان با تاکید بر اینکه در ابتدا سال گذشته بسیاری معتقد بودند که با توجه به شرایط حاکم، رشد ۳۰ درصدی محقق نخواهد شد افزود: برخلاف انتظار‌ها ما شاهد فعالیت قابل تقدیر تولیدکنندگان لوازم خانگی در سال گذشته بودیم، همچنین براساس برنامه‌های وزارت صمت در سال ۱۴۰۰، صادرات لوازم خانگی و افزایش کیفیت و خدمات تولیدگنندگان داخلی به صورت جدی پیگیری خواهد شد.

وی افزود: ارز حاصل از صادرات نیز برای تمام تعرفه‌های صنعت لوازم خانگی اختصاص یافت و بیش از ۵۰ درصد تهاتر وزارت صمت با بنگاه‌های اقتصادی نیز در اختیار صنعت لوازم خانگی قرار گرفت.

مدیرکل دفتر صنایع برق و فلزی و لوازم خانگی وزارت صمت با بیان اینکه برای اولین بار در تاریخ کشور عرضه اختصاصی ورق در حوزه لوازم خانگی شکل گرفت، تصریح کرد: ورق از جمله نیاز‌های اصلی تولید لوازم خانگی است که کمبود آن همیشه مورد نقد قرار می‌گرفت.

وی افزود: با این وجود و با تدبیر لازم امروز ۶۷ هزار تن ورق سرد تولید شرکت فولاد مبارکه به صنعت لوازم خانگی و خودرو براساس نیاز‌های این صنعت اختصاص پیدا کرد تا مشکلی در ساخت لوازم خانگی رخ ندهد.

همچنین استاندار اصفهان در این جشن که روز گذشته در شرکت یادشده برگزار شد با ابراز خرسندی از تحقق این دستاورد مهم در صنعت لوازم خانگی گفت: به عقیده من باید همواره از تولیدکنندگان در کشور به سبب اشتغالزایی آن‌ها قدردان باشیم و بی شک تولیدکنندگان افتخار کشور و سربازان رهبر معظم انقلاب هستند.

عباس رضایی افزود: در مرحله فعلی، باید از تمام تلاش‌ها و ظرفیت‌های موجود استفاده شود و در راستای بهبود کیفیت و افزایش خلاقیت دراین عرصه بیش از پیش تلاش شود.

وی گفت: ما نیز به عنوان بخش دولتی پشتیبان تولید باشیم تا دیدگاه‌ها و نگرش‌های مترقی بخوبی اجرا شوند.

وی تصریح کرد: مجموعه انتخاب در دوران تحریم و کرونا توانست نیرو‌های خود را از ۲ هزار و ۳۴۰ نفر به بیش از هشت هزار و ۸۰۰ نفر برساند که ما قدردان تلاش‌ها و ایستادگی این مجموعه هستیم.

همچنین مدیرعامل گروه صنعتی انتخاب در این برنامه گفت: حدود ۶۰ درصد بازار لوازم خانگی کشور در اختیار دو برند خارجی بود که با افزایش فشار‌ها و تحریم، بازار لوازم خانگی کشور را ترک کردند. این درحالی است که اگر تلاش‌ها و زیرساخت‌های لازم در حوزه لوازم خانگی محیا نبود به طور حتم با مشکلات متعددی در این زمینه مواجه می‌شدیم.

محمدرضا دیانی افزود: در اوج تحریم‌ها و کرونا، گروه انتخاب رشد چهار برابری در زمینه تولید لوازم خانگی و هشت برابری در بخش قطعات را به ثبت رساند که موجب کاهش چشمگیر وابستگی خارجی و افزایش عمق ساخت داخل شد.

این صنعتگر اضافه کرد: در سال جاری نیز یکی از اهداف جهش جدی در تولید محصولات و قطعات است که براین اساس طبق برنامه ریزی انجام شده، پنج محصول جدید به تولیدات گروه انتخاب اضافه خواهد شد.

در استان اصفهان افزون بر ۹ هزار واحد تولیدی و صنعتی فعالیت دارد.

منبع: اگزیم نیوز

عناوین برگزیده