تاریخ: ۱۰ فروردين ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۱:۲۴
بازدید: ۱۰۸
کد خبر: ۲۰۳۷۹۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
رئیس اسبق هیات عامل ایمیدرو تاکید کرد:

لزوم عملکرد هماهنگ قوای سه‌گانه برای تحقق شعار سال

می متالز - رییس اسبق هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) گفت: تحقق شعار سال ۱۴۰۰، نیازمند عملکرد هماهنگ قوای سه‌گانه در رفع موانع تولید، حذف قوانین و مقررات دست و پاگیر، اطمینان‌بخشی به تولیدکنندگان و نظارت‌های کافی است.

به گزارش می‌متالز، «مهدی کرباسیان» امروز (سه‌شنبه) در گفتگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، با اشاره به نامگذاری سال ۱۴۰۰ به «تولید؛ پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها» توسط رهبر معظم انقلاب افزود: شعار امسال نشان‌دهنده استمرار توجه و تاکید رهبری به تولید و سرمایه‌گذاری است و این نکته مهمی است که توسعه کشور بر مبنای سرمایه‌گذاری و تولید قرار می‌گیرد.

وی بیان‌داشت: در عین حال باید پذیرفت که پیش از پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها برای تولید، ضروری است تا به فکر سرمایه‌گذاری باشیم، زیرا درچند سال گذشته نرخ رشد سرمایه‌گذاری در کشور کاهش یافته و اقتصاد کشور به‌ویژه در سال‌های ۹۸ و ۹۹ کوچکتر شده است.

کرباسیان ادامه‌داد: در صورتی که سرمایه‌گذاری به میزان کافی انجام نشود و نرخ رشد تولید ناخالص داخلی و سرمایه‌گذاری‌ها منفی باشد، در بلندمدت به اقتصاد صدمه وارد خواهد کرد؛ به این ترتیب توجه به سرمایه‌گذاری در شعار سال مستتر است.

وی یادآور شد: مبنای اولیه تولید، سرمایه‌گذاری است و برای تولید با کیفیت‌تر و بیشتر موضوع ماشین‌آلات بسیار مهم است، زیرا ماشین‌آلات و خطوط تولیدی صنعتی و معدنی در کشور در بسیاری موارد فرسوده و قدیمی شده است.

رییس اسبق هیات عامل ایمیدرو اضافه‌کرد: باید به فکر جانشینی ماشین‌آلات فرسوده یا استفاده از فناوری‌های نوین باشیم که از ضروریات است، زیرا دنیای امروز جهان رقابت است و عقب‌ماندگی در این زمینه، به عقب‌ماندگی در کمیت و کیفیت تولید خواهد انجامید.

وی بیان‌داشت: در عین حال، تامین مواد اولیه و واسطه‌ای تولید و لوازم یدکی ماشین‌آلات نیز بسیار مهم است که بخشی از آن به موضوع واردات گره خورده است، اما در برخی دیگر از موارد شاهد وضع مقرراتی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت یا بانک مرکزی هستیم که در سال‌های گذشته لطماتی را به تولید وارد کرده است.

کرباسیان تصریح‌کرد: در موضوع خطیر تولید، تسهیل مقررات یا مقررات‌زدایی بسیار مهم است، در این زمینه در سال‌های گذشته دولت کمیسیونی را به همین منظور تأسیس کرده تا آیین‌نامه‌ها و مقررات اضافه و مازاد را اصلاح یا حذف کند.

وی تاکید کرد: به نظر می‌رسد تشکیل تیم ویژه‌ای از سوی دولت به منظور اصلاح و مانع‌زدایی و اصلاح مقررات دست و پاگیر طی چند ماه و همچنین اطمینان بیشتر به بخش خصوصی مهم است.

رییس اسبق هیات عامل ایمیدرو ادامه‌داد: مجلس شورای اسلامی نیز باید حتی‌الامکان از وضع قوانین و مقررات جدید خودداری کرده و قوانین موجود را مورد بازنگری قرار دهد، زیرا قانون به اندازه کافی و در برخی موارد بیش از اندازه در کشور وجود دارد و بعضی از آن‌ها باید حذف یا اصلاح شود، همچنین قوانین جدید باید با هماهنگی دولت و در راستای تقویت تولید تدوین و وضع شود.

وی با بیان اینکه تولید و صادرات باید توام و در کنار هم دیده شود، یادآوری‌کرد: یکی از سیاست‌هایی که از بدو انقلاب اسلامی در دستور کار قرار گرفته، جایگزینی واردات بوده است، این موضوع هرچند در برخی اقلام استراتژیک خوب بوده، اما باید تولید بر مبنای امکان صادرات برنامه‌ریزی شود تا ضمن کاهش قیمت تمام شده، به افزایش کیفی محصولات بیانجامد و در صورت احتمال بروز هرگونه تنش اقتصادی با افت تولید مواجه نشویم.

کرباسیان گفت: پشتیبانی و حمایت، همچنین به این معناست که دولت و مجلس در برخی موارد به دخالت در اقتصاد نپردازند، زیرا بسیاری بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های دولتی، همچنین مقررات مجلس مانع تولید است.

وی افزود: کارآفرینان و تولیدکنندگان در بخش‌های مختلف باید امنیت اقتصادی داشته و نگران تغییرات یک‌شبه نباشند، زیرا این مساله سبب می‌شود نتوانند به خوبی قابلیت‌های خود را به نمایش بگذارند.

رییس اسبق هیات عامل ایمیدرو در خاتمه تاکید کرد: قوه قضاییه نیز در این میان باید به اطمینان‌بخشی به تولیدکنندگان و حمایت از کارآفرینان بپردازد و در کنار آن نظارت کافی به منظور پیشگیری از بروز فساد داشته باشد.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)

عناوین برگزیده