تاریخ: ۱۷ فروردين ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۱:۴۶
بازدید: ۵۰۴
کد خبر: ۲۰۳۸۱۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
رییس سازمان صمت آذربایجان‌شرقی:

رفع موانع در بخش معدن رشد و توسعه اقتصادی را سرعت می‌بخشد

‌می‌متالز - رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی گفت: پشتیبانی و مانع‌زدایی از تولید در بخش معدن به رشد و توسعه اقتصادی سرعت می‌بخشد.

به گزارش می‌متالز، حبیب امین زاده روز سه شنبه در جلسه بررسی مشکلات پیش روی معدن سوناجیل شهرستان هریس که با حضور نماینده این شهرستان در مجلس شورای اسلامی و بهره بردار این معدن برگزار شد، اظهار کرد: بر اساس اعلام کارشناسان و فعالان حوزه معدن، برخی قوانین دست و پاگیر متعدد و گا‌ها زائد در زمینه معدن، طول دوره معدنکاری را افزایش می‌دهد که لازم است همزمان در ۲ مسیر رفع موانع از طریق ظرفیت‌های استانی و همچنین پیگیری امور از سازمان‌های ملی، در مرتفع ساختن مشکلات معدن گام برداشت.
وی اضافه کرد: لازم است ابتدا مسیر افزایش ظرفیت معادن فعلی استان را هموار سازیم و سپس به چاره اندیشی در زمینه فعال کردن معادن راکد بپردازیم.
رییس سازمان صنعت معدن و تجارت آذربایجان شرقی گفت: همزمان با کاهش هزینه‌های معدنکاری و ریسک سرمایه گذاری در این بخش، با تجدید نظر در قوانین مرتبط با این حوزه، می‌توان چشم انداز مناسبی برای تحقق شعار سال ترسیم کرد.
امین زاده در مورد آخرین وضعیت معدن سوناجیل نیز اظهار کرد: طبق هماهنگی‌های به عمل آمده با بهره بردار مربوطه، جهت جلوگیری از خام فروشی و ایجاد ارزش افزوده، مقرر شد آغاز عملیات برداشت ماده معدنی، باوجود پروانه بهره برداری صادره، منوط به ایجاد صنایع فرآوری در منطقه استقرار معدن باشد که موانع سر راه احداث واحد فرآوری از جمله استعلام‌های مرتبط با سازمان‌های متعدد، مانع از آن شد.
وی تاکید کرد: تاخیر بیش از این در فرآیند استخراج ماده معدنی جایز نیست و در صورت عدم پاسخ استعلام‌های لازم در یکماه پیش رو، بهره بردار می‌تواند نسبت به آغاز استخراج، فروش ماده معدنی و یا استحصال آن در منطقه‌ای دیگر اقدام کند.

بخش معدن آذربایجان شرقی به عنوان غنی‌ترین استان کشور با ۸.۵ میلیارد تن ماده معدنی ذخیره در سال جاری رشد خوبی را در بخش‌های مختلف تجربه کرده است، بررسی اطلاعات منتشر شده از سوی معاونت معدنی سازمان صمت آذربایجان شرقی، حاکی است در زمان کنونی ۷۳۵ معدن شناخته شده در سطح استان وجود دارد که از این تعداد ۴۰۰ معدن فعال بوده و برای ۱۲ هزار و ۶۱۲ نفر در صنایع معدنی اشتغال مستقیم ایجاد شده است که در زمینه اشتغال نیز این استان در رتبه دوم کشوری قرار دارد.

کاهش ریسک سرمایه گذاری، تأمین امنیت سرمایه، کشف پهنه‌های جدید معدنی و واگذاری از طریق مزایده‌های عمومی به بهره برداران دارای صلاحیت از دیگر اقدامات مهم در توسعه اقتصاد معدنی استان می‌باشد.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) آذربایجان شرقی

عناوین برگزیده