تاریخ: ۱۵ فروردين ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۵:۱۵
بازدید: ۵۱۶
کد خبر: ۲۰۳۸۶۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

معدن طلای سریال «نون‌خ»‌کجاست؟

‌می‌متالز - بخش خصوصی در موضوع اکتشاف و استخراج معادن کوچک طلا کشور ورود پیدا کرده و در حال بهره‌برداری در استان‌هایی نظیر کردستان، خراسان جنوبی، تبریز و برخی دیگر از استان‌ها هستند.

به گزارش می‌متالز، روستای سنجریان در انتهای بزرگراه شهید بابایی تهران لوکیشن فیلمبرداری سریال «نون‌خ» بود که در ایام عید ساعت ۲۲ هر شب از تلویزیون پخش شد. سریالی که بحث ناتمام و مهجور معادن طلای ایران را بار دیگر نمایان کرد. هر چند معدن طلای سریال نون‌خ با حفر بیش از ۳۰۰ متر زمین به عمق ۲٫۵ متر به دست عوامل صحنه این پروژه در اطراف محل فیلمبرداری درست شد، اما ظرفیت غنی معادن کشور و کمبود سرمایه‌گذاری و تجهیزات اکتشاف و استخراج از موارد مغفول مانده این بخش حکایت دارد.

بهرام شکوری رییس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران با اشاره به ظرفیت بالای معادن کشور گفت: طی چند سال اخیر بخش خصوصی در موضوع اکتشاف و استخراج معادن طلا کوچک کشور ورود پیدا کرده و در حال بهره‌برداری در استان‌هایی نظیر کردستان، خراسان جنوبی، تبریز و برخی دیگر از استان‌ها هستند.

وی درباره ظرفیت بهره‌برداری بخش خصوصی از معادن طلای کشور اظهار کرد: ظرفیت بهره‌برداری طلا در کشور چه توسط بخش خصوصی و چه دولتی سالانه حدود سه تن است که این ظرفیت تا سال ۱۴۰۴ باید به ۱۰ تن برسد.

ارزش ترانزیت کالا به جای صد‌ها معدن طلا

شکوری در خصوص عواید معادن طلا توسط بخش خصوصی گفت: هر آنچه طلا از معادن بخش خصوصی استخراج شود برای صاحبان معادن است و دولت نیز حقوق و عواید دولتی خود را بر اساس قانون دریافت می‌کند.

رییس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه شاید در مورد طلا رتبه بالایی در سطح جهان نداریم، اما ایران رتبه هفتم منابع معدنی مس را در دنیا دارد، تصریح کرد: این در حالی است که علاوه بر معادن پتانسیل‌های بسیار قابل توجهی در بخش ترانزیت کالا در کشورمان می‌توانیم داشته باشیم که ارزش اقتصادی آن برای مردم از صد‌ها معدن طلا می‌تواند بیشتر باشد.

روایت داستان سریال نون خ مربوط به مردمان استان‌های آذربایجان غربی و کردستان است و کارگردانی سعید آقاخانی که خود زاده شهر بیجار و مجاور معدن طلای زرشوران تکاب، یکی از قدیمی‌ترین و بزرگترین معادن طلای کشور است گویا بر مردمانی با سرزمینی غنی و طلایی و دست‌هایی خالی تاکید دارد!

منبع: تجارت نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده